Har inte heller vart med om detta efter snart 10 år i branchen.. Därimot har jag vart med om andra saker såsom tele+gsm där teledelen på gsmsändaren slogs ut till den grad att allt verkade fungera, men inget ringde eftersom gsmsändaren kände av att det fanns tele, men signalen som normalt skall passera igenom gsmsändaren fastnade. vilket även gjorde att alla larm som centralen försökte skicka inte kom ut. Kopplade jag därimot enbart gsm fungerade det och enbart tele fungerade men inte tillsammans. Detta skedde enbart pga ett förmodat åsknedslag i närheten. Hade aldrig hänt med övervakad lina.

det finns en anledningen till att tele+gsm anses som ett mediumskydd.

Sen ska vi inte tala om rena GSM sändare där man inte alls kör med fast tele, det är verkligen gissa om det fungerar eller ej. det är ofta som gsm är nere eller på annat sätt inte fungerar.
Har några objekt där man kör kritiska larm via övervakad gsm. ca 2 ggr/månad sker någon driftstörning och när man ringer för att kolla så jag visst, nää vi har ingen driftstörning, eller vänta jo nere i gbg har vi nått. men de skall snart va fixat.

Men visst tele + gsm är en säker kombi men långt i från 99,9% skydd, 95% sträcker jag mig till max, dock snitt på 90% eftersom det är några få procent som ligger med telematic-abb. stor del av alla gsmlarm ligger med kontantkort. eftersom det knappt har funnits abb innan telematic-abb som har vart överkommliga för att ligga latent.
 
Tack för den respons jag fått från alla!

likhet med andra har jag inte fått svar när jag skickat en förfrågan till företaget.
I ren desperation skickade jag en fråga via företagets forum.

Jag ställde min fråga fredag kväll kl 21.30.
Jag hade svar på forumet kl 22.00!


Samma sak när jag ställde en annan fråga. Svar efter en timme.
Mycket imponerande.
Rekommenderas!

Betr IP-telefoni svarar Securitywarehouse så här:

The powermax needs an PSTN or POTS tel line. Id expect some issues trying to use it through a VOIP converter.


Här är adressen till forumet:

http://www.securitywarehouse.co.uk/forums/index.php
 
Kan någon svara mig hur man ansluter transformatorn i kopplingsplinten på Powermax+?

Hittar inte "+" eller "-" på vare sig ledningar eller kopplingsplint.

Innebär det att det inte spelar någon roll hur man kopplar?
 
Iaf på DSC och många andra larm så är det AC, dvs växelspänning, isf spelar det ingen roll hur man kopplar. Läs på transformatorn eller i manualen.
 
det står +VAC på plinten, + och 1 spelar ingen roll.
 
Hallå därute i cyberrymden.

Jag håller på att installera Powermax+ som jag köpt i England.

Larmet fungerar men telefonen är död.

Jag har kopplat röd och grön tråd till jacket och svart och gul till telefonen.


Någon som vet????
 
Hej på er! Här är jag igen!

Jag har löst telefonproblemet.

Jag är den typen av människa som börjar med att montera ihop en nyinköpt Ikeamöbel.

När jag är färdig och står med fyra överblivna skruvar börjar jag läsa monteringsanvisningen.
Har jag tur så har hunden inte hunnit bita sönder den.
Sedan är det bara att demontera och börja om från början.

Att man aldrig lär sig trots att man är 75 bast.

Powermax+ fungerar med comhems digitala nät.
Betr tel-kopplingen skall det vara röd/grön genom hela kedjan.
 
Teletec (DSC) är jättebra larm, det finns flera trådar på forumet som diskuterar inköpsställen och installation av dessa.
Visonic är väl aningen mera inriktat på privatmarknaden med sina trådlösa alternativ, men det är knappast ett okänt märke.
 
Jag har nu monterat mitt Powermax+ larm, men ibland händer det att jag inte får någon indikation på att sensorerna uppmärksammar när jag rör mig inom bevakat område (även efter 2 min). Har någon annan upplevt samma sak?
 
Tänkte haka på Powermax+ vågen från England men har några funderingar.
VOIPen låter ju lite oroväckande, har ngn fått det att funka? tänkte köra en 3G router för nätverket och en VOIP box från http://www.affinity.se.

Går det att köra allt med batteridrift? vad är det för standbytid isf? tänkte slänga upp larmet när dom rest väggar och tak på nybygget, vet inte hur strömförsörjningen kommer funka i början.
 
Mitt Powermax+ system är anslutet till Comhems digitala nät och fungerar problemfritt.
Enligt Comhems uppgifter kör dom VoIP, men det finns ju ett modem emellan.
Skall larmet anslutas till larmcentral kräver man i regel backup i form av en GSM-modul, eftersom telefonen inte funkar vid strömavbrott.
Jag köpte från
http://www.securitywarehouse.co.uk/catalog/index.php?main_page=index
Det kostade 2,495:84 inkl moms och frakt till dörren.
I det priset ingick två husdjurssäkra PIR:s, två nycklar, en siren, en magnetkontakt för dörr/fönster och kontrollpanel.
 
vat69
Anledningen är att batterisparläget är 5 min. Vänta 5 min istället för 2.

Ang. Comhems bredbandstelefoni med visonic larm så är det olika från fall till fall.
Har själv kopplat in sådana larm i comhem-hus, fungerar drygt 60% av gångerna.
Tänk på vad som händer vid strömavbrott, eller "strömavbrott".
 
Betr Comhem har jag varit i kontakt med dem innan jag köpte larmet och svaret jag fick var att det inte var några problem.
En vän till mig har köpt larmpaket från Securitas och det funkar med Comhem.
Det skulle förvåna mig om alla Comhems kunder inte hade möjlighet att installera larm.
Det skulle i så fal vara en fråga för PTS:
Jag är ingen expert utan försökte bara besvara frågeställningen.
Betr strömavbrott har jag redan nämnt den aspekten i mitt tidigare inlägg.
 
okej... comhem snackade skit. securitaslarmet hade inbyggd gsm.
 
Vem som snackar skit i det här fallet undandrar sig mitt bedömande eftersom jag inte betraktar mig som expert. Jag redovisar bara fakta.
Betr Securitaslarmet installerades detta när abonnenten var ansluten till Telias analoga nät. Larmet fungerade problemfritt även sedan den berörda samfällighetsföreningen anslutit sig till Comhems digitala nät.
Så vitt jag vet kan jag med säkerhet påstå att min vän inte har någon GSM-backup.
Det är i och för sig förvånande att inte larmcentral eller försäkringsbolag anmärkt på förhållandet men det kan bero på att de är ovetande om de förändringar som skett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.