6mm2 kabel (EKKJ 4G6/6) är den minsta arean du får använda om du skall mata en undercentral, om det är en klenare kabel så tycker jag att du skall skippa centralen och använda en kopplingsdosa i stället. Förutsättning för denna metod är förståss att det bef. uttaget är skyddat av en jordfelsbrytare. Skall han gå¨vidare från ett bef vägguttag så är det nog inte så lätt att koppla in en 6mm2 kabel i vägguttaget.
 
Redigerat:
men en gummikabel rev 3G1,5 går ju bra ;)
 
Som sagt, vi måste veta hur många trådar du har i kabeln som du tänker koppla in i central. Hoppas inte att du klippt av de koncentriska ledarna.......
 
Jag tror att man skall vara lite försiktig med att råda om att skippa centralen. Det kan vara så att uttaget de tänker koppla in sig på inte är skyddat av jordfelsbrytare. På uteplatsen måste man ha jordfelsbrytare.

Det finns helt enkelt för lite information i tråden för att någon skall kunna ge råd med god kvalitet.
 
hempularen skrev:
Jag tror att man skall vara lite försiktig med att råda om att skippa centralen. Det kan vara så att uttaget de tänker koppla in sig på inte är skyddat av jordfelsbrytare. På uteplatsen måste man ha jordfelsbrytare.

Det finns helt enkelt för lite information i tråden för att någon skall kunna ge råd med god kvalitet.
Förklarar fortfarande inte varför han behöver en central!

Varför ska du ha en central i ditt uterum? Vad är de för kabel? Lite svårt att ge några råd om vi ej vet detta...
 
kanske för att fördela infravärme,belysning,uttag osv, sen är det ju något att bräcka grannen med;)
 
Inte så ofta det behövs mer än 3x10A (som är lätt att dra dit utan central) i ett uterum.

På hans första inlägg så låter de ju som att han har dragit typ 3g1,5 kabel..

"har köpt och satt up en central och har dragit en 3-ledare i marken från ett väguttag från huvud huset"
 
Stopp! Gör ingenting, ring en elkunnig.
Du har mest troligt gjort totalt fel och på väg att förvärra.
 
jag har 3-fas 16A i uterummet för att kunna köra en aerotemper, satte en fördelningslåda där jag grenade iväg till uttag,bel och infra
 
Men Pellefant. Jag tror att trådskaparen kan ha lite svårt att få ut 3x16A ur ett enfas uttag. Det var ju i ett sådant han tänker koppla in kabeln i andra änden (står iofs inget utalat om att det är ett enfas uttag, inser jag nu).
 
Jag har haft en sådan där känsla i ryggraden från första inlägget att vi kanske får läsa om slutet i denna inkoppling under döda i tidningen eller åtminstone som en artikel om bränder. Men jag säger inget om behörighet.

Protte
 
Dreamer88, du har heller inte sagt hur du ska koppla in kabeln i väggutaget. Ska du koppla in den fast inuti? Eller tänker du sätta en jordad stickpropp på kabeln och stoppa in den i uttaget?
 
prototypen skrev:
Jag har haft en sådan där känsla i ryggraden från första inlägget att vi kanske får läsa om slutet i denna inkoppling under döda i tidningen eller åtminstone som en artikel om bränder. Men jag säger inget om behörighet.

Protte
Ja, TS har varit tyst sen söndag kväll, så vem vet :confused:
 
Anders_72 skrev:
6mm2 kabel (EKKJ 4G6/6) är den minsta arean du får använda om du skall mata en undercentral, om det är en klenare kabel så tycker jag att du skall skippa centralen och använda en kopplingsdosa i stället. Förutsättning för denna metod är förståss att det bef. uttaget är skyddat av en jordfelsbrytare..
Om undercentralen är avsäkrad i huvudcentralen med 16A t.ex. Är det ok då med grannare kabel, borde vara det tycker jag, så är det kopplat i mitt gamla hus?
 
-PC- skrev:
Om undercentralen är avsäkrad i huvudcentralen med 16A t.ex. Är det ok då med grannare kabel, borde vara det tycker jag, så är det kopplat i mitt gamla hus?
Ok det kanske var lite hårt att säga att en undercentral skall matas av en kabel med arean 6mm2 men skall du kunna utnyttja centralens kapacitet 25A så går det nog åt en kabel med arean 6mm2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.