Hej

Vad är detta för ogräs och hur blir man av med det ?

Mvh
Martin
 
  • DSC03226.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03227.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ser ut som Kirskål (Aegopodium Podagraria), en av de vanligaste ogräsen i svenska trädgårdar. Du kan äta späda blad som spenat men eftersom du nog vill ha bort eländet ändå så skulle jag rekommendera besprutning med Round- Up.
 
Vi kallar det för "Kerrs" är nog helt omöjligt att utrota. Det är bara att dra bort och försöka få med så mycket som möjligt av rötterna, det räcker med att det finns en liten rotbit kvar så kommer nytt ogräs. Lägg för allt i världen inte det bortrensade på en kompost som du tänker använda som jordförbättring senare, jag gjorde så, och när jag sedan la ut kompostjorden i rabatterna hade jag ogräset överallt. Min erfarenhet är att det bara är "handkraft" som gäller. Men man får vara tålmodig och jag tror aldrig att man helt kan få bort det. Lycka till!
 
Skulle det fungera med RoundUp då, någon som prövat detta ?
Roundup, finns det både som pulver och på sprutflaska ?
 
Round up fungerar utmärkt mot Kirskål, jag har använt den flaskan som har en liten svamp i toppen så att man kan stryka lite på varje blad, så att man inte dödar några av de växter man vill ha kvar.
 
I mitt fall så har jag gamla buskar som de växer bland. Buskarna är säkert 30 år gamla. Bör inte vara någon fara att bespruta kirskålen isåfall
 
mortimer skrev:
I mitt fall så har jag gamla buskar som de växer bland. Buskarna är säkert 30 år gamla. Bör inte vara någon fara att bespruta kirskålen isåfall
kommer rounap på buskarnas löv så kan du bli med dom också. Giftet går genom gröna blad och vidare till rötter - plantan dör ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.