Vi har tagit bort väggen mellan vardagsrum och kök och sätter en stålbalk (HEB160) i taket som ersättning. Den stöttas av ett 70x70 fyrkantsrör i var ända. Stöttorna ska ställas på varsin plåt - så långt är det OK... men enligt ingenjören som räknat på det behöver jag skära upp bottenplattan (platta på mark) och gjuta ett fundament på ca 1 m2 och 250 mm djupt.  :surprised: I det fundamentet ska nät gjutas in som armering (förutom stålplattan som röret står på. Sist men inte minst måste röret stå minst 300 mm in från kanten på fundamentet. :-/

Det här blev lite  ::) mer komplicerat än vad jag hade hoppats på...

Utan att ge alla indata kan jag ju inte be någon av er att räkna på det, men är det någon som har gjort något liknande med en annan lösning avseende fundament?
 
Jag lade min (tror den heter HEA180) stålbalk som ersatte del av hjärtvägg, 420 cm lång, på två pelare som bestod av tre st ihoplimmade och ihopskruvade 45x145. Dessa pelare, den ena mot yttervägg och den andra mot murstock ställde jag på syllen/murad källarvägg samtidigt som jag skruvade pelarna i ytterväggen (spontade 65x200) respektive murstocken. En övervåning + kallvind ligger på detta.
Ingenjörer och konstruktörer var inte inkallade, då hade jag troligen fått alldeles för mycket hängslen och livrem i min smak.
 
P
Vad får man ge för en sådandär stålbalk? Skulle behöva ett par stycken att förstärka mitt garagetak som gungar betänkligt när man hoppar lite på vardagsrumsgolvet ovanför :surprised:
 
1700 SEK på Huddinge Stål. Rostskydssmålad. Plus 3-400 SEK för frakt. Men den var rätt tung att bära in, typ 160 kg. Vi var 4 gubbar sedan för att lägga upp den på pelarna.
 
P
Bor i Huddinge så det passar ju bra. Grannen hemma gjorde hål i grundmuren och sköt in balken/balkarna utifrån. Vet inte hur man göra snygga hål i en grundmur från 1929 då den verkar vara gjord av sten som sedan putsats på 60-talet. Tror inte det är någon större risk att golvet ska rasa ner men det känns ju inte bra med gunget. Har en stålbalk i dag som sattes in 1965 men det är en fyrkantsbalk och den sviktar ner säkert 3-4 cm på mitten.
 
  • garaget_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.