_ap_
Tomas_B skrev:
kanske de men då är ju priset på dom pannorna inte kul heller,,,
Varför är en vedpanna bra bara för att den är billig?

Varför får en vedpanna aldrig kosta något?

Jag vågar påstå att dom som satsat på lite teknik glömt priset samma stund dom börjat elda.
Sån skillnad är det..
 
En liten undran om en lambdastyrd panna strular med för mycket elprylar
har inte en pellets panna en massa elstyrning elprylar som kan strula?.
Elpatron är säkrast om man är borta på jobb semester .
 
_ap_
pr95 skrev:
En liten undran om en lambdastyrd panna strular med för mycket elprylar
har inte en pellets panna en massa elstyrning elprylar som kan strula?.
Elpatron är säkrast om man är borta på jobb semester .
Huvudet på spiken, skulle tro att det är ca 100 gånger vanligare med pelletsbrännar rackel
än att en modern lambdapanna strular.
Ska man dessutom köra både ved och pellets är det lätt hänt att man sitter med 2 "halvdåliga" system.

Själv skulle jag satsa på en ren vedanläggning och köra el dom gångerna det behövs, pellets är ju inte gratis bara för att man har en brännare.
 
Har pratat med en tekniker hos en pannleverantör om detta med att elda pellets i vedpannor. Det blir sällan bra av flera anledningar enligt honom.
Oftast får en vedpanna med hög verkningsgrad så låga rökgastemperaturer att en pelletsbrännare ger ännu lägre rökgastemperaturer. Detta av den enkla anledningen att en pelletsbrännare man sätter i vedpannan sällan har samma effekt som då man eldar med ved. Det ger i sin tur problem med pannan och skorstenen som riskerar att få korrosionsskador pga för låg rökgastemperatur.
Precis som det sagts tidigare har man även lång "återbetalningstid" på en pelletsanläggning man skaffar som "reserv" till den huvudsakliga vedeldningen. Bättre att använda el vid dessa tillfällen. I mitt jobb har vi ett antal större pelletspannor som vi bör se till 2 - 5 ggr per vecka. Personligen skulle jag inte skaffa pellets som back-up då jag reser bort. Det är allt för ofta strul med pelletsanläggningarna...det kan vara strul med tändningen, frammatningen, givare av olika slag, osv osv.
 
Man måste anpassa brännare till en vedpanna högre effekt på brännaren.Lambasond i panna mer teknik, på bilar får man byta lambasond eller ta till andra knep för att bli godkänd i bilprovningen, men i pannan ska den funger för att göra nytta, vilket betyder högre servickostnad.
 
_ap_
Skumpen skrev:
Man måste anpassa brännare till en vedpanna högre effekt på brännaren.Lambasond i panna mer teknik, på bilar får man byta lambasond eller ta till andra knep för att bli godkänd i bilprovningen, men i pannan ska den funger för att göra nytta, vilket betyder högre servickostnad.
Du talar väl förstås av egen erfarenhet?

Förmodligen bara när det gäller gamla bilar..
 
alltså pannan behöver inte ha en 100% verkningsgrad för veden kostar inte något för mig förutom lite bensin, och de gör inget om jag måste elda engång om dagen så då kanske de räcker med 1500liter ack, och en billigare panna,
 
_ap_
Det är inte verkningsgraden som är den stora skillnaden när det gäller "bra" och "dåliga" pannor utan din arbetsinsats, du säger själv att du jobbar borta,
lita på mig när jag säger att det är skönt att komma hem till en panna som fungerar som tänkt.
Det finns pannor som askas ur varje 1-2v och sotas från utsidan, fungerar i vått och torrt och kostar 15000-20000:- mer än motsvarande som kräver betydligt mer underhåll.
 
allt lär nog vara bättre än den jag har nu iaf de är en gammal ctc från 1964, lite underhåll är nog ingenfara tjejen vet hur man eldar och sköter pannan,
 
ja ap det är av egen erfarenhet både det gäller vedpanna med brännare och bilar med lambasond, en panna ska väl hålla ca.25-30 år undantag Baxi som rostar bort snabbare vad jag läst här på forumet,det är nog ingen som tar den garanti längre än 5 år på lambasonden eller vad säger de som är i branchen.Biltillverkarna lämnar väl max 2 år
 
Tänk om man var i samma situation ny panna ,tank +kringutrustning ska anskaffas
en sak är då säkert inte blir det en 1.5m2 tank inte blir det samma typ av panna inte kommer kringutrustningen att se lika ut börjar man från blankt papper så ser man till att optimera för mindre skötsel längre tid mellan eldtillfällen m.m.
Första steget är att kolla hur STOR tank,tankar man har plats för
Sedan en PANNA som laddar den volym man bestämt sig för (man behöver inte
alltid ladda hela tanken max ) inom en rimlig tid brinntid ca5-6tim.
Elpatron som backup t.ex i en mindre tank med vvb.
så kommer JAG att göra när det är dags att förnya panna.
mvh pr95
 
ja nu har ja nyligen bytt panna men fick ja välja och hade plats så hade ja gärna haft en panna med 1 meters ved och 5-6 kubiks tank,, faan va smidigt,
 
Tomas_B skrev:
de gör inget om jag måste elda engång om dagen så då kanske de räcker med 1500liter ack, och en billigare panna,
1500l ack vatten räcker inte när det blir kallt för dygnseldning,om du ska värma garage oxå?Ska du sen shunta värme från garage till kåken kommer det räcka ännu kortare tid.:)
 
Tomas_B skrev:
allt lär nog vara bättre än den jag har nu iaf de är en gammal ctc från 1964, lite underhåll är nog ingenfara tjejen vet hur man eldar och sköter pannan,
Ja det säger du nu ja! Men vad gör du om 2år när du insett att 1500l ack inte är tillräckligt? Investerar 50 papp på sol annläggning eller??:):)Det är bättre satsa rejält EN gång på ETT REJÄLT system än hålla på å plåttra med lite av varje...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.