Har läst flera inlägg om det här med montering av ränndalsplåt men blir inte riktigt klok på det, så om det är nån som har koll på det så undrar jag en sak. Jag har lagt ny papp och en plåt i botten på ränndalen. Nu till frågan, när jag ska läkta tänkte jag ha en vanlig ränndalsplåt (ej försänkt). Skall då denna sitta mellan sträkt och bärläkt och skall man isåfall täta luftspalten som blir mellan panna och plåt eller ska den sitta på bärläkten. Blir svårt med överlapp mellan panna och plåt om man lägger den på bärläkten. Skall ha betongpannor på taket.

/Henke
 
Plåten "ska" ligga på bärläkten, och Benders har något som heter "ränndalstätning"... håller själv på med två ränndalar och det är ett h*lvete att få det fint o jämnt med skärningen på pannorna...
 
Hur mycket ska pannorna överlappa plåten med? Läste nåt om 15cm men det verkar svårt när så mycket av pannan ska ligga över plåten utan nån läkt att hänga på.
 
när du ska skära pannorna i vinkeln i ränndalen...så får du först börja med att lägga ut alla pannor på hela taket och därefter lägger du dom pannorna i vinkeln som går att lägga helt ut på plåten utan besvär. brukar bli varannan...sen snörslår du från nock till takfot 15 cm från vinkeln. sen kapar du dom med vinkelslip med lämplig skiva. du tror att det ska bli problem med 15 cm? tänk efter en gång till. finns ingen möjlighet att få detta bra utan hjälpmedel. när du sågat alla bitar är det bara att trixa och såga till alla "tårtbitar" som är kvar. dessa bitar limmar du fast med exempelvis PL400, med andra ord, dessa pannbitar vilar inte på nån läkt. de är så pass små så limmet håller dom på plats. kan behövas någon bit som underlag för stöttning tills limmet härdat
 
Det låter krångligt det här..Är det så j-ligt som det verkar att få till en snygg skärning?
JAg är i samma sitis, ska lägga ränndalsplåtar o sen tak. Frun oroar sig nämligen för det här med skära snyggt i ränndalarna..
MEn vad gäller ränndalsplåten i sig så ska de jag har fått tillverkade ligga på läkten (enl plåtis/snickaren). Annars har jag sett lösningar med bockad plåt ner mot pappen från läkt, eller plåten innan läkt ( vilket jag hade tyckt verkade bra men som är försent nu..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.