Hej!
Min moder påstår att det finns en risk i att hälla öl på bastun.
Kan detta stämma?
Tack för svar, för hon är lite arg :)
 
W
Vad skulle det vara för risk, det luktar ju gott ett tag, dock kan det bli rester kvar på stenar å galler :)
 
Haha. Ingen fara alls men det stinker gammal fylla ett tag...

Öl häller man i halsen och inte på aggregatet...:)
 
Jo, det luktar riktigt vidrigt..
Jag minns att någon gjorde så i en bastu i skolan jag gick i för länge sedan
Skolan stängde av bastun en hel termin. Även kall luktade den illa...
 
Bastu och öl i den svenska skolan låter ju riktigt lyxigt!
 
haha låter fint det där med öl i skolan :)
Men det är då ingen brandfara eller nåt mer än att det kan bli lite smuts på aggregatet?
 
W
02simond skrev:
haha låter fint det där med öl i skolan :)
Men det är då ingen brandfara eller nåt mer än att det kan bli lite smuts på aggregatet?
Nä, det enda du kommer å få är rester från ölen som sätter sig, men det är ju bara å gno bort sen.
 
Det som hände var att när vi bastade så gick en rökdetektor av. Vad jag såg så var det liksom ingen synlig rök. Kan rökdetektorerna vara så känsliga? Att de reagerar på att lite öl hällts på bastun?
 
W
Det är ju ölen som bränns, blir ju samma sak om du spiller nåt på spisen :)
 
Ölen häller man i vattnet så den spädas ut. Ger en mycket härlig doft. Används nästan i varje bastu i Finland :)
 
Aa ok ska testa det istället framöver. Slipper man att det luktar bränt, bara att det luktar bakat bröd :)
 
02simond skrev:
Aa ok ska testa det istället framöver. Slipper man att det luktar bränt, bara att det luktar bakat bröd :)
Överdosera inte bara, för då luktar det illa. Prova dig fram, oftast räcker det med bara en liten skvätt. ;)
 
Precis, man bör spä ut den med vatten. Risken är annars en bastu som inte används på ett bra tag.


PS. Det var inte eleverna som "fixade" bastun, jympasalen var uthyrd på kvällarna och helgerna... fast för 30 års sedan så hände en hel del i skolan som man inte vill berätta för sina barn :cool: :D
 
Och för att inte slösa bort ölen som ska drickas upp så tar man bara och sköjer ur det sista som man inte får ur burken och häller det vattnet på stenarna så blir det lagomt doserat ;)
 
Haha smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.