När jag byggde grunden ( cementplatta) funderade jag på om jag skulle köra spirorör eller 110 mm avloppsrör
Det vart avloppsrör ,tror det överlever längre än ett tunt plåtrör :confused:
 
jenfor skrev:
Om du inte valt kaminmodell skulle jag inte ha chansat och dragit tilluft i plattan. Vad gör du om hålet inte passar den aktuella kaminen? Då står du där med ett 100 mm hål i golvet och ingen tilluft...
Så du menar att en vanlig öppenspis inte behöver en tilluftskanal? Medans en braskamin behöver den? Om man inte har en tilluftskanal alls Blir det inte så då att den snor mycket luft från huset?

Ja jag vet inte det var därför jag frågade om råd här på forumet;)
 
Det var egentligen inte så jag menade men ja, en vanlig öppenspis (i alla fall alla jag sett) tar luften från rummet. Det är inte ett slutet system på samma sätt som en braskamin med separat tilluftskanal blir.

Vad jag egenligen menade är att olika braskaminer har olika säkerhetsavtånd till väggen och därmed är det inte säkert att en fördragen tilluftsanslutning funkar för alla braskaminer.
 
Man kan ju kolla på några olika kaminmodeller som man funderar på och sedan dra röret så att det stämmer med kaminen som vill ha röret längst ut från väggen, det värsta som kan hända då är ju att kaminen hamnar "onödigt" långt från väggen.

Det är kanske en eller två decimeter som det skiljer mellan olika kaminer, knappast så mycket mer, förutsatt att det är kaminer av "normala" mått och modeller.
 
Ja, så kan man självklart göra. Man bör dock först bestämma sig om man ska ha öppenspis eller braskamin, vilket inte verkade vara klart ännu. Olika braskaminer skiljer sig nog inte så mycket avseende säkerhetsavstånd, men en öppenspis är ju en helt annan konstruktion och där har man ju överhuvudtaget ingen nytta av tilluft.

Fast är det verkligen någon som installerar en öppenspis idag? De har ju typ 10% verkningsgrad. Då bör man hur som helst installera i kassett i denna och dessa kanske går att ansluta till tilluft?
 
Jag ska också dra ett tilluftsrör igenom plattan och kikar efter lösningar. Det jag har kommit fram till hittills är att jag kommer att använda ett vanligt orange markrör 110mm och lägga i mellersta lagret av markisloeringen, kanske får fräsa ut lite. Det finns starkare rör som tål större tryck men markrören klarar av detta tryck i mitt fall. Är osäker på vad jag ska ha för ventil på utsidan med det löser sig nog. Kommer gå med 90 grader upp.

Läste på Conturas hemsida att man behöver endast 30mm rör om kamin står närmare än 1 meter, så kolla upp det.
 
jenfor skrev:
Ja, så kan man självklart göra. Man bör dock först bestämma sig om man ska ha öppenspis eller braskamin, vilket inte verkade vara klart ännu. Olika braskaminer skiljer sig nog inte så mycket avseende säkerhetsavstånd, men en öppenspis är ju en helt annan konstruktion och där har man ju överhuvudtaget ingen nytta av tilluft.

Fast är det verkligen någon som installerar en öppenspis idag? De har ju typ 10% verkningsgrad. Då bör man hur som helst installera i kassett i denna och dessa kanske går att ansluta till tilluft?
Japp jag tänkte installera en öppen spis :) det lutar åt det hållet.

Jag vet att verkningsgraden är urdålig på ett sådant alternativ, men det är inte därför jag vill ha ÖS utan för "känslan" av en stor vägg som pryds av den snyggt murade öppna spisen med levande ELD. Det blir inte samma sak med en liten inkapslad eld av plåtburk till braskamin i det avseendet direkt.

Men då struntar man alltså helt i tilluften till en ÖS?.Bara bra då med andra ord, får väl dra in en kanal i efterhand om man vill ha en braskamin i framtiden.:rolleyes:
 
Ska du ha en öppen spis är det dock bra om du har en tilluftsventil (typ vanlig tallriksmodell) i samma rum som den öppna spisen istället för tilluft i plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.