Hur ser prisbilden ut om man jämför ett sluttningshus med ca 80 kvm i både övre plan och sluttningsplan med ett 1 3/4 eller 2-planshus på ca 130 kvm? Blir det väldigt dyrt med schaktning och murning av sluttningsplanet? Är det smart att lägga garaget i sluttningsplanet eller blir det dyrare än att bygga separat garage? Hur stor lutning ska tomten ha för att det ska löna sig att bygga sluttningshus? En massa frågor - men, som sagt, jag är novis på bygge.
 
Jag vet inte om det blir dyrare eller inte men vårt sluttningshus som är precis så stort som du skriver kostade ca 15'kr/kvm inkl grunden. Vi har garaget i huset pga att tomten inte tillät ett fritsående garage. Tomten lutar 4-5 meter på 30 meter.

Nackdelen med att ha garaget i huset är att det är svårare att placera huset högt på tomten pga handikappreglerna. Dessutom var garaget en begränsande faktor i planlösningsskissandet för oss. Vi fick dock till det bra.

Om jag jämför med kompisen rakt över gatan och deras 1 1/2planare så blev deras lite billigare men de har också gjort mer själva och valt ett hus ur en ekonomiserie, vilket inte passade oss.
 
Kolla med en markentreprenör. Vad som blir billigast hänger oftast på markarbetena när man har en sluttningstomt. Om garaget ligger i huset blir det också mindre markarbeten.
 
Frågade Fiskarheden om det och c:a 150 000 dyrare för ett hus hos dem. Dyrare grund, men mindre väggar sa de.... Det är inte så mycket dyrare än vad man kan tro!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.