Hej,

Ska börja ge mig ut och kolla hos olika hustilverkare.

Vilka har ni att rekomendera?
Vart får man mest hus för pengarna?

//JG
 
Vore bra med en liten fingervisning om vilken typ och storlek på hus du önskar. Samt om du har specifika önskemål om planlösning, typ av grund eller annat.
 
johan_gr skrev:
Hej,

Ska börja ge mig ut och kolla hos olika hustilverkare.

Vilka har ni att rekomendera?
Vart får man mest hus för pengarna?

//JG

Smålandsvillan Älvsbyhus har ju billiga hus fast med krypgrund så frågan är hur mycket hus du får för pengarna.

Fiskarhedenvillan ger mycket hus för pengarna, likaså gör Björklidenhus och Lb-hus ugglan serien.
 
1,5 - 2 plans hus, ca 160 kvm.
 
Smålandsvillans kampanj villa tycker jag är väldigt prisvärd just nu. Valde den själv eftersom krypgrunden som SMV har är radonsäkrad och godkännd av SP och jag har markradon på tomten. Funkar inte så bra med platta då.
 
LB-hus Ugglan-serien är väldigt prisvärd tycker vi. Bra standard! Vi har ägnat mycket tid hos huslevernatörer innan vi bestämde oss för ett Ugglan-hus. Själv skulle jag välja bort alla leverantörer som bygger krypgrund...som t ex Smålandsvillan.
 
Lb hus är väl ett ok hus om man vill lägga till 200000 till mot en smv. Smv Krypgrund är ingen risk, darimot en traditionell krypgrund skulle jag inte rekomendera.
 
Smålandsvillans standardutbud är inget man direkt slår kullerbyttor av gädje utav. I alla fall jag betalar gärna lite extra för att få lite extra. Smaken är som den berömda baken...

Krypgrunder överhuvudtaget litar i alla fall inte jag på...
 
och jag vet inte om jag litar på en platta med en vattenburen värmeslinga som kan läcka eller som måste bytas efter 40-50 år som är normal livslängd...
Vill inte göra en ny platta mot krypgrund tråd av detta, men jag tycker inte det är ok att dra alla krypgrunder över en kam som Zappaholic gör.
 
Maxutrusta ett Smålandsvillan så kan det nog bli hur snyggt som helst!
Skulle titta på Fiskarheden om jag var du! LB-classichusen, men väljer du i stället Fiskarheden så kan du ändra på hur mycket du vill!!
Själv är jag inne på Trivselhus, men inget bestämt än..... Vi får se, kanske bor kvar tom!!
 
Du behöver ju inte förlita dig på en platta eftersom du bygger med SMV :)

Har föräldrar som haft krypgrund. Vänner som haft krypgrund. Kompisar som är i byggbranschen som sagt vad de tycker om krypgrunder...alla är ganska överens. Fukt, fukt och åter fukt. Därav min skepsis. Men om SMV hittat en krypgrund som är väldigt bra så är det ju super!

Det är väl bra att det finns både och, så blir alla glada och nöjda!
 
Vi bygger med Eksjöhus och är hittills mycket nöjda. Annars tror jag på LB-hus (energisnåla) eller Fiskarheden som dom nämnt tidigare här i tråden.
 
mype skrev:
Lb hus är väl ett ok hus om man vill lägga till 200000 till mot en smv. Smv Krypgrund är ingen risk, darimot en traditionell krypgrund skulle jag inte rekomendera.

Hur kan du säga att Smv krypgrund inte innebär någon risk? Den är ju helt ny och har således inte hunnit bli utvärderad ännu. Frågan i tråden är ju vilket hus som är mest prisvärt och ett hus med krypgrund är en billig konstruktion, så det är inte mycket för pengarna. Nä mest hus för pengarna har nog Fiskarheden eller Björklidenhus....eller någon annan som bygger billiga hus men utan riskkonstruktioner.
 
Smv krypgrund är visst testad OCH godkännd av statens provningsanstalt, det är inte en platta! Hmm om något är billigt så är det inte prisvärt ..
 
Redigerat:
Måste bara dementera allt snack om krypgrunder!
Sätt än en automatisk avfuktare i gunden så har du helt
plötsligt den säkraste grunden av dem alla.
Digital display så du alltid har full koll på grunden,
Det är annat än platta på mark, där är det bara att gilla läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.