Hej Byggahus! :)

Jag är relativt ny till programmet Isover Energi 2 och undrar hur jag definerar köldbryggor i en byggnad från början av förra sekelskiftet. Väggarna är ju i massivt tegel å alla Isovers exempel på köldbryggor innehåller isolering.
Det känns som om hela huset är en stor köldbrygga. Jag undrar om jag måste ta reda på hur jag räknar ut mina egna Psi-värden för hand och sedan definera mina egna köldbryggor i programmet. :confused:

Kan man gå nån genväg med tanke på att huset är så gammalt som det är, kan jag göra nåt antagande? Misstänker att jag kommer stöta på problem i mina beräkningar.

Tack på förhand, ber förrästen om ursäkt om inlägget tillhör fel ämne, isf var snäll och hänvisa mig. :rolleyes:
 
Nu är inte jag bekant med Isover-energy men rent allmänt så räknar man köldbryggor där en konstruktion ändras och en annan konstruktion bryter den normala konstruktionen.
Tex innerhörn i uppreglade konstruktioner har större andel reglar i just hörnen.

Psi värdet är skilnaden mot huvudkonstruktionen som gör att man kan räkna en energi eller effektförlust.

En massiv vägg av ett material har inte köldbryggar i hörnen. Däremot om man har en balkong av betong som obrutet fortsätter i som bjälklag i huset är en köldbrygga och då går det att räkna fram ett Psi-värde för den delen men det är enklare att bara räkna tvärsnittsarean av balkongen och u-värdet för betong med väggens tjocklek.
Fönstersmygar är också ett ställe där göldbryggor finns.

Köldbryggorna står vanligtvis för max 2% av energiförbrukningen så förmodligen kan du helt bortse från dessa.

/Patrik
 
Tack tack, kan dock inte bortse från köldbryggorna då beräkningen inte räknas som godkänd av BBR utam dem, å det e ett av kraven i detta fallet.
 
En massiv vägg av ett material har inte köldbryggar i hörnen.
Är det inte det som kallas geometrisk köldbrygga? Den existerar väll visst?
 
Jo det är sant att det är en liten köldbrygga men jag mäter alltid yttermått på fasaderna när jag gör energiberäkning och då tillkommer area för 2 x väggtjockleken och det täcker mer än väl köldbryggansstorlek.

Är det andra konstruktioner som inte är homogena så lägger jag dessutom på en 2D beräknad köldbrygga (Psi-värde).

I slutändan räknar jag dessutom med en säkerhetsmarginal på min 20% till BBR kravet.

/Patrik
 
intressant, det låter som du vet va du pratar om, tack tack. :)
 
Hej på er!

Ursäkta mig om jag lägger mig i och lånar den här tråden, men jag är för tillfället väldigt intresserad kring ämnet köldbryggor då jag skriver ett examensarbete om det.

Pasta: Hur räknar du ut Psi-värdena för de knutpunkter och hörn du tittar på? Räknar man med ett schablonvärde på köldbryggorna, då man vill räkna ut Um för en byggnad, eller hur gör man?

Tacksam för svar! :)
 
Jag använder VIP+ som beräkningsprogram och då ritar man upp konstruktionen i 2D programmet räknar sedan ut Psi värdet som är skillnaden mot referenskonstruktionen i W/mk. När man gör en beräkning i VIP+ så raknas även Um för byggnaden fram.

Här finns matnyttiga länkar:

http://www.swedisol.se/sw1010.asp (köldbryggor)

http://www.swedisol.se/sw871.asp (Um)

/Patrik
 
Sitter fortfarande och pillar i Isover Energi 2, nu undrar jag om nån vet vart sparfilerna lägger sig, jag lyckas verkligen inte leta rätt på dem. Jag skulle vilja ta med mig mitt arbete, och d e ju inte helt enkelt om jag inte hittar nåra sparfiler :surprised:.

Har vi nåra isoverare här tro? =) tack tack
 
ByggDavid skrev:
Sitter fortfarande och pillar i Isover Energi 2, nu undrar jag om nån vet vart sparfilerna lägger sig, jag lyckas verkligen inte leta rätt på dem. Jag skulle vilja ta med mig mitt arbete, och d e ju inte helt enkelt om jag inte hittar nåra sparfiler :surprised:.

Har vi nåra isoverare här tro? =) tack tack
Kör du programmet som Demo?

Tror att din beräkningsparas i filen IsoverEnergi.mdb och för att spara den på fil som du kan flytta så måste du ha betalvarianten och expotrera till fil.

/Patrik
 
Tack, det fungerade fint att exportera den, :)
 
Jag passar på att fortsätta fråga! :)

Jag undrar över själva energiberäkningen och rubriken "Poster som ger internvärme". Hushållsel och Fastighetsel. Total energiförbrukning för byggnaden har jag fått, den ligger på ca 200000kWh/år. Hur stor del av denna är Fastighets- respektive Hushållsel? Finns det nåt schablonvärde man kan räkna med?
 
ByggDavid skrev:
Jag passar på att fortsätta fråga! :)

Jag undrar över själva energiberäkningen och rubriken "Poster som ger internvärme". Hushållsel och Fastighetsel. Total energiförbrukning för byggnaden har jag fått, den ligger på ca 200000kWh/år. Hur stor del av denna är Fastighets- respektive Hushållsel? Finns det nåt schablonvärde man kan räkna med?
Det beror helt på vilken verksamhet som finns i byggnaden man får bedömma från fall till fall.
För bostäder finns bra statistik för kontor, affärsfastigheter och industri så kan det skilja mycket från fall till fall.

Här kanske det finns lite matnyttigt:

http://www.boverket.se/Global/Webbo...a_for_energiberakning_i_kontor_och_smahus.pdf

/Patrik
 
Pasta: Tack för svaret!

En liten fråga till, om det går bra.

Hur kopplar man samman Um och "byggnadens specifika energianvändning"? Alltså, med andra ord, om man vill jämföra två olika Um, för hur stor påverkan de har på byggnadens totala energianvändning, hur gör man då?

Jag har nämligen två olika Um, baserade på olika typer av köldbryggor (enda skillnaden dem emellan) och vill gärna se hur dessa påverkar energiåtgången för byggnaden, för att kunna få en klar bild av hur mycket köldbryggorna egentligen påverkar.

Hoppas du förstår vad jag är ute efter. Det är samma innebörd i allt jag skrev.

Tacksam för svar!
 
En förenklad variant är att multiplicera Um med omslutande arean och antalet graddagar för orten.

Dagens energiberäkningsprogram använder inte Um och graddagar utan räknar timme för timme mot en klimatdatafil för orten och tar hänsyn till temperatur, sol, vind och luftfuktighet.
Programmen räknar däremot ut Um eftersom det fortfarande finns begränsningar i hur dåligt ett klimatskal får vara enl BBR.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.