Hej!
Ska till o bygga altan på kåken jag har köpt.
Nu vill jag ha altanen ca 1 meter ovanför marken. Hur gör jag? Gjuter jag plintar med hjälp av papprör och låter de skjutaupp (ca 800-900mm) så pass högt att bärlinan sen kan fästas i stolpskorna? Eller gjuter man dem längst med marken och fäster stolpar ca 1 meter höga och fäster bärlinan i dem?
Vad tror ni blir bäst?
Använder jag mig av stolpar så kan jag juh utnyttja dem till räcket sen om man låter de fortsätta förbi själva golvet.
Annars kan man väl skruva räcket separat i altanen.

Tacksam för svar.
 
Stolpar! Pinsamt när man ser folk ha synliga papprör ända upp till bärlinan hehe...
 
vad det än blir så kommer de inte att synas då de blir inklädda.
Kommer förmodligen att sätta stolpar i den främre raden då jag har tänkt ha tak över altanen. Kan väl vara klokt att låta stolparna som taket vilar på gå ända ner i marken emot plinten för att det ska bli så stadigt som möjligt. Eller?

Men i den inre raden skulle man kunna låta plintarna gå ända upp mot bärlinan.
någon som har några synpunkter på detta?
 
Lite roligare å jobba med trä än å gjuta... mest en estetisk grej.
Givetvis blir stolpar hela vägen stabilast å bäst.
Sätter dock lite press på dej som utsättare av storparna hehe...
 
Gjut dem i papprör men glöm inte att även stoppa ner 3 st armeringsjärn så det håller sig stabilt..
 
Pinsamt med synliga papprör ända upp till bärlinan? Njae, men möjligen kostsamt, estetiskt fel och merarbete. Det är ju lättare och tar mindre tid att såga till virke än att blanda betong, gjuta höga plintar och vänta tills de bränt klart. Vill man ha betong upp till bärlinorna så kan man ju alltid dra in plintarna och ha överhäng på bärlinor och golvreglar.

Om man bygger en altan utan förankring i exempelvis en husgrund/-fasad, så skulle jag välja betong ända upp för att få ett stabilt dansgolv ;) Staket kan man fästa i reglar/bärlinor med kraftig vagnskruv.

Givetvis blir ett staket med stolpar nedsänkta i balkskor en bit ner och samtidigt fästa i altanreglarna väldigt stabilt men man har knappast behov av att belasta staketet i sidled/utåt. Mitt staket är monterat endast i reglarna och det sitter som berget - även efter tre år - och grabben klättrar dessutom på det :D

Om jag däremot avsåg att bygga ett altantak, så skulle jag sannolikt gjuta plintar som avslutas i marknivå för att därefter gå vidare med de stolpar, som i förlängningen skall bära upp altantaket. En kombination av korta och långa plintar? Denna tankegång är du tydligen redan inne på . . .

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.