Y
Hej.

Jag fick rådet att hyra ut lokaler till husvagnsförvaring, fast för att göra det krävs lite ombyggnad av flera slag.

Vad jag undrar är dock vad för mått & vikt det brukar vara på vanliga husvagnar?
-Finns det några max värden skrivna någonstans som man kan utgå ifrån?

Tack.
 
Ja du.. det är ju allt från 3 meter långa till dom största på 10 meter.. bredd är 2,30-2,60 meter ungefär.

vikt 1000kg-2300kg.

beror som du förstår på modell... men runt 6-7 meter med dragstång är nog en "normal" vagn.

kolla mer på www.husvagnsforum.com
 
Enklast är ju att fråga de tänkta kunderna. Kanske kan de till och med markera platser med sprejfärg?

Vad ska du bygga om?
 
Y
Dels är det ju att sätta portar på ena gaveln men framförallt någon lyftanordning för kunna ställa dem på andra våningen. En granne hade gjort någon typ av plattform för lyfta med sin travers vilket gick fint för honom. Funderar dock på nytta truck men återigen behövs en plattform. :)
-De flesta mellanstorlekstruckarna klarar ju mer än 2.5ton samt klarar lyfta typ 3meter vilket skulle räcka gott och väl, gäler bara att komma på de säkraste sätten så inget händer.
 
Du kämpar på bra Yrrol. Har själv nytaget truckkort och skulle avböja till att lyfta upp en husvagn. Nu vet jag inte alls hur stort du har det? Eller vilken typ av byggnad det är, men jag skulle bygga en ramp upp till andra våningen. Säkerligen säkrare och billigare än truck och konstruktion av plattform. Men det krävs visst utrymme.
 
W
JLAINE skrev:
Du kämpar på bra Yrrol. Har själv nytaget truckkort och skulle avböja till att lyfta upp en husvagn. Nu vet jag inte alls hur stort du har det? Eller vilken typ av byggnad det är, men jag skulle bygga en ramp upp till andra våningen. Säkerligen säkrare och billigare än truck och konstruktion av plattform. Men det krävs visst utrymme.
Varför inte lyfta husvagnen med truck? bara man har gott om plats för å tråckla in den där den ska vara och att den står på nån plattform med gaffeluttag samt att det går att spänna fast den, eventuellt nån sarg så den inte kan fara iväg när man lyfter.
Å andra sidan så låter det ju smidigare med nån annan lyftanordning :)
 
Y
Hehe.

Jo det var ju inte tanken att sätta gafflarna under husvagnen pang på utan oavsett om det är trucken eller traversen som lyfter så är tanken att bygga någon plattform.

Sen vet jag inte, ramp, skulle ju bli en ruskig ramp isf. Kikade lite på sax-bord men ingen lyfte högt nog. Kanske kunde modifiera en 4pelars billyft däremot... Kan ju tilläggas att jag inte har någon truck heller men tanken är lockande, hade varit smidigt i till mycket.

Detta med truckkörkort - är detta bara för industrier eller får man trucka runt hemma utan krav på något kort? Ungefär som man får köra på inhängad mark när det kommer till andra fordon.
 
Vi har lite uthyrning av vinterförvaring på vår loge. Jag tänkte bygga en platta och hissa vagnarna med traversen men det var för vanskligt med tanke på att en vagn kan kosta 300 lök....så vi byggde en ramp/brygga och backar numera upp vagnarna på logen.

Men det är ett bök med logistiken runt husvagnsförvaring. In är inget större problem men ut...du kan ge dig den på att den som står längst in ska ut först trots att du sätter ett datum för utlev. Det är ett måste med ett fast datum ut för annars får du totalt kaos på vårkanten...

Jag vet om en lokal jag är sugen på som rymmer 1200 fordon....:)
 
W
Yrrol skrev:
Hehe.

Jo det var ju inte tanken att sätta gafflarna under husvagnen pang på utan oavsett om det är trucken eller traversen som lyfter så är tanken att bygga någon plattform.

Sen vet jag inte, ramp, skulle ju bli en ruskig ramp isf. Kikade lite på sax-bord men ingen lyfte högt nog. Kanske kunde modifiera en 4pelars billyft däremot... Kan ju tilläggas att jag inte har någon truck heller men tanken är lockande, hade varit smidigt i till mycket.

Detta med truckkörkort - är detta bara för industrier eller får man trucka runt hemma utan krav på något kort? Ungefär som man får köra på inhängad mark när det kommer till andra fordon.
Här står det
http://www.av.se/fragorochsvar/truckar/Bkorkort.aspx

och här-

http://www.av.se/fragorochsvar/truckar/truckkort.aspx

står i en av länkarna att mer information hänvisas till www.vv.se men jag kan inte hitta nåt mer där
 
Kort sagt så får du köra truck utan ett speciellt truckkort på din mark. Behöver inte ens vara inhängnat. Du kan till och med få jobb på DHL- lagret utan truckkort om arbetsgivaren har godkänt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.