Vi har valt endast fiber från MWNET då vi har frånluft och jordvärme. Priset ligger på 6500:- om jag inte minns fel. Se bara till att du har tomrör in i huset och i huset plats för routern och ström. När du gör en intresseanmälan får du en liten lapp att ge till din elektriker. Dom kommer blåsa in våran fiber under nästa vecka. Vi kommer även köra IP-telefoni, har inte valt leverantör ännu. Någon annan som väljer det?

Fem dagar kvar!

(Vi har enplanshuset vid cyckelvägen på Hästskovägen 14)


alesz45 skrev:
Hallå igen!
Kul att se så många fina hus som börjat "komma i ordning"! Vi inväntar byggstartmöte och kommer prel flytta in i slutet av året. Känns naturligtvis overkligt när man "bara" har en liten lerplätt att beskåda än så länge.

Vi kommer bygga ett mkt lätt modifierat Hussvalan från LB hus på Hästskovägen 18 - precis efter svängen på hästskon. Det ligger ett stort enplans hus ganska nära intill - är det månne Ert Ivi? Jätteläckert! Lycka till med fortsatt finplanering/övriga bestyr till Er alla!

Ps. Vi har valt att inte koppla in oss på Fjärrvärmelinan - kommer ha från+tilluftsvärmepump. Ni som har liknande lösning - hur har ni planerat med bredband etc - går det att koppla upp sig mot fiber via MSE eller är det "allt eller inget" som gäller?

Vårhälsningar/Alex
 
Hej,
Vi kör Bahnhof för både tele och data, de var billigast och man har ju alltid ett par mobiler till hands om det skulle krångla.
// Joachim

Ivi skrev:
Vi har valt endast fiber från MWNET då vi har frånluft och jordvärme. Priset ligger på 6500:- om jag inte minns fel. Se bara till att du har tomrör in i huset och i huset plats för routern och ström. När du gör en intresseanmälan får du en liten lapp att ge till din elektriker. Dom kommer blåsa in våran fiber under nästa vecka. Vi kommer även köra IP-telefoni, har inte valt leverantör ännu. Någon annan som väljer det?

Fem dagar kvar!

(Vi har enplanshuset vid cyckelvägen på Hästskovägen 14)
 
Vad kul att det finns en blogg för husbyggarna på Olofstorp. Jag och min sambo har precis satt igång vårt husbygge nu, vi har vår tomt på Segerkransvägen 23, hörntomten. Vi är så förväntansfulla inför detta och tycker det ska bli skönt att flytta ut till Mantorp Vi bor nu i Linköping, men jag är tidigare Mantorpsbo och min sambo är från Skänninge så det var ganska självklart för oss att flytta åt detta håll.
Förstår att vi har mkt framför oss nu, men har ni några spontana råd och tips till oss tas det tacksamt emot.
 
Hej
Är det ni som skall bygga med Utsiktsbyggarna?
Vi har byggt det gula huset på Hästskovägen 7 med Utsiktsbyggarna/Östgötahus och haft slutbesiktning idag. Vi är mycket nöjda med deras arbete, visst fanns det lite skönhetsfel som målarna skall rätta till men annars har allt gått enligt plan.

Vill ni ha tips så kom gärna förbi! Lite kul med fler hemvändare, Emma är från Skänninge och jag är från Mantorp.
// Joachim

Frida&Emil skrev:
Vad kul att det finns en blogg för husbyggarna på Olofstorp. Jag och min sambo har precis satt igång vårt husbygge nu, vi har vår tomt på Segerkransvägen 23, hörntomten. Vi är så förväntansfulla inför detta och tycker det ska bli skönt att flytta ut till Mantorp Vi bor nu i Linköping, men jag är tidigare Mantorpsbo och min sambo är från Skänninge så det var ganska självklart för oss att flytta åt detta håll.
Förstår att vi har mkt framför oss nu, men har ni några spontana råd och tips till oss tas det tacksamt emot.
 
Ja, det är vi på hörnet som ska bygga med Utsiksbyggarna / Östgötahus. Tror det kommer bli bra, verkar vara lätta att ha med o göra. Men vi bygger i lösvirke, har valt att köpa in allt material själva och sedan låta dem bygga det åt oss. Snacka om merjobb kan jag lova, haha! Men har väl en tro om att det ska bli några hundra tusen billigare. Vi ska mura upp huset i lättbetong och ha putsad fasad. Vi har valt skalet från ett hus som heter Halland vinkel från Borohus, men har gjort om planlösningen något.
Som sagt vi är så förväntansfulla inför detta, hoppas bara allt går som det ska. Det är lite skräckblandad förtjusning just nu, men det är väl så det ska vara, haha! Planerad inflytt i mitten av oktober, så nu vet vi vad vi gör tills dess.

Jag har sett erat hus, jättesnyggt! Hoppas att ni trivs bra!

Frida

Joachim74 skrev:
Hej
Är det ni som skall bygga med Utsiktsbyggarna?
Vi har byggt det gula huset på Hästskovägen 7 med Utsiktsbyggarna/Östgötahus och haft slutbesiktning idag. Vi är mycket nöjda med deras arbete, visst fanns det lite skönhetsfel som målarna skall rätta till men annars har allt gått enligt plan.

Vill ni ha tips så kom gärna förbi! Lite kul med fler hemvändare, Emma är från Skänninge och jag är från Mantorp.
// Joachim
 
Frida&Emil skrev:
Vad kul att det finns en blogg för husbyggarna på Olofstorp. Jag och min sambo har precis satt igång vårt husbygge nu, vi har vår tomt på Segerkransvägen 23, hörntomten. Vi är så förväntansfulla inför detta och tycker det ska bli skönt att flytta ut till Mantorp Vi bor nu i Linköping, men jag är tidigare Mantorpsbo och min sambo är från Skänninge så det var ganska självklart för oss att flytta åt detta håll.
Förstår att vi har mkt framför oss nu, men har ni några spontana råd och tips till oss tas det tacksamt emot.
Välkomna hit till tråden, kul att ni hittade den!
Låter som ert hus kommer bli jättefint. Vi tittade en del på Borohus modell Halland 130 innan vi bestämde oss för att bygga med Myresjöhus.
Vi flyttade in i vårt hus på Hästskovägen 27, hörntomten ner mot dagiset, i mitten av mars. Flyttade från en bostadsrätt i Linköping och känner redan att vi stortrivs i Mantorp.
Ska bli kul att följa ert och alla andras byggen som nu dragit igång.

Ha de gott o lycka till! :)
/Mahlin
 
Tack så mycket. Vad kul att Ni trivs i Mantorp, tror att vi oxå kommer göra det. Då vet jag vilket hus som är ert, det är verkligen jättesnyggt. Har även sett att ni byggt en härlig altan oxå, ser underbart ut. Härligt att kunna var ute nu när sommaren kommer. Det är det vi längtar mest efter, att kunna gå ut så fort vädret är fint, slippa sitta i en lägenhet.
Vi kanske ses när vi är ute vid tomten på helgerna framöver!

Trevlig helg!

Frida och Emil





mspnse skrev:
Välkomna hit till tråden, kul att ni hittade den!
Låter som ert hus kommer bli jättefint. Vi tittade en del på Borohus modell Halland 130 innan vi bestämde oss för att bygga med Myresjöhus.
Vi flyttade in i vårt hus på Hästskovägen 27, hörntomten ner mot dagiset, i mitten av mars. Flyttade från en bostadsrätt i Linköping och känner redan att vi stortrivs i Mantorp.
Ska bli kul att följa ert och alla andras byggen som nu dragit igång.

Ha de gott o lycka till! :)
/Mahlin
 
Hej!

Jag är ny här på forumet då jag och min sambo har tänkt att kanske bygga nytt hus och då placera det i området Olofstorp. Vi har lite olika hus som vi väljer mellan och undrar nu om det är någon här som har byggt något av dessa hus på området olofstorp:

Eksjöhus, Lyckan Vinkel
Eksjöhus, Harmoni
LB-Hus, Classic 137
LB-Hus, Classic 159

Min förhoppning är att det finns något av dessa hus byggda där så att man kan åka förbi och se hur de ser ut i verkligheten. Om det är någon som har byggt dessa hus, är det då någon som skulle kunna tänka sig att man får komma in och titta hur det ser ut???

Mvh Magnus & Helena
 
majo123 skrev:
Hej!

Jag är ny här på forumet då jag och min sambo har tänkt att kanske bygga nytt hus och då placera det i området Olofstorp. Vi har lite olika hus som vi väljer mellan och undrar nu om det är någon här som har byggt något av dessa hus på området olofstorp:

Eksjöhus, Lyckan Vinkel
Eksjöhus, Harmoni
LB-Hus, Classic 137
LB-Hus, Classic 159

Min förhoppning är att det finns något av dessa hus byggda där så att man kan åka förbi och se hur de ser ut i verkligheten. Om det är någon som har byggt dessa hus, är det då någon som skulle kunna tänka sig att man får komma in och titta hur det ser ut???

Mvh Magnus & Helena
Hej på er och Välkomna till forumet.
Vi har byggt ett Lyckan vinkel och flyttade in i februari. Vi trivs jättebra. Och visst kan ni få komma o titta. Inga problem.
MVH Jessica på Hästskovägen 3
 
Vad trevligt. Det kanske kan bli så då att vi tittar förbi någon gång, kanske nästa helg om det skulle passa bra och att ni inte känner att vi tränger oss på.

Vart är hästskovägen 3, var det ni som la plattor och fixade idag?

En sak till, vad fick ni ge för huset? (om ni nu vill delge det här)

Mvh Magnus & Helena
 
Redigerat:
Hej,
Vi har byggt det gula huset på Hästskovägen 7, det är en variant av Lyckan mfl som vi byggt med Östgötahus. Huset är på ca 144 kvm och den stora skillnaden mot standard Lyckan är att vi vänt ryggåstaket, dargit ut takstolarna för att få större kök, tvätt. Vi valde också bort tvättstugan. Vi flyttar in till helgen så det kan vara lite tidigt att komma och titta men hör av er om någon månad. // Joachim


majo123 skrev:
Vad trevligt. Det kanske kan bli så då att vi tittar förbi någon gång, kanske nästa helg om det skulle passa bra och att ni inte känner att vi tränger oss på.

Vart är hästskovägen 3, var det ni som la plattor och fixade idag?

En sak till, vad fick ni ge för huset? (om ni nu vill delge det här)

Mvh Magnus & Helena
 
Hejhej!
Hör till en av nykomlingarna på detta forum. Jag och sambon har varit på lite husvisningar runt linköping, men har så smått börjat inse att vi inte kommer ha råd att köpa det hus vi vill ha. Har således börjat titta lite på vad det skulle kosta att bygga nytt istället. Fick hem papper ifrån kommun i slutet av förra veckan på de tomter som har släppts i etapp två.

Har verkligen njutit av att sitta och läsa alla de inlägg som skrivits av nybyggarna i Olofstorp. Har lärt mig hur mycket som helst! Jag har både skrattat och stundtals lidit med er. Jag har nog inte förstått vilken lång och stor process det egentligen är att bygga nytt.

Min fråga vänder sig framförallt till er som byggt ett Eksjöhus, lyckan vinkel. Vad har hela kalaset gått på i runda slängar? Jag förstår om ni inte vill skylta med det såhär på forumet, men jag vore verkligen jättetacksam för ett riktmärke. Känns som att det vore skönt att i allafall ha ett hum om det innan man vänder sig till Eksjöhus.

Hälsningar tessan
 
Joachim74 skrev:
Hej,
Vi har byggt det gula huset på Hästskovägen 7, det är en variant av Lyckan mfl som vi byggt med Östgötahus. Huset är på ca 144 kvm och den stora skillnaden mot standard Lyckan är att vi vänt ryggåstaket, dargit ut takstolarna för att få större kök, tvätt. Vi valde också bort tvättstugan. Vi flyttar in till helgen så det kan vara lite tidigt att komma och titta men hör av er om någon månad. // Joachim
Okej, det såg trevligt ut. Hur var prisskillnaden att bygga med östgötahus istället för eksjöhus, dyrare el billigare? Hur var den totala upplevelsen med östgötahus?

Mvh Magnus
 
Hej Magnus,
Jag har skickat dig ett mail, svara på det så kan du få se skillnaden. Vårt hus blev lite dyrare än standard lyckan, detta eftersom Östgöta hus är mer flexibla så blev tillvalen fler. Men genom att skicka samma hus/planlösning till flera hustillverkare blev det ca 200 000 kr billigare än om vi bara valt första anbud.
// Joachim

majo123 skrev:
Okej, det såg trevligt ut. Hur var prisskillnaden att bygga med östgötahus istället för eksjöhus, dyrare el billigare? Hur var den totala upplevelsen med östgötahus?

Mvh Magnus
 
majo123 skrev:
Vad trevligt. Det kanske kan bli så då att vi tittar förbi någon gång, kanske nästa helg om det skulle passa bra och att ni inte känner att vi tränger oss på.

Vart är hästskovägen 3, var det ni som la plattor och fixade idag?

En sak till, vad fick ni ge för huset? (om ni nu vill delge det här)

Mvh Magnus & Helena
Hej. Ja det är vi som lägger plattor. Ni har alltså smugit förbi. =)
Ja vi kommer nog att vara hemma nästa helg. Vi är hemma även denna helg. Finns ju lite att göra så man håller sig mest hemma.

Och som svar till både er och Tessan så gick vårt bygge på knappt 2,5 milj. Då är det med allt utom färdigställande av tomten. Det får man ju liksom ta ur fickan, för det är ju nästan gratis!!!!! ;) NOT!!! Ha ha ha ha.
Och jag kan säga att Eksjöhus är bra på att göra kalkyler som stämmer. Vi fick en kalkyl på 2.486.000:- från början och den stämde nästan på öret.
Kul med lite nytt folk här på forumet. Ha det gott.
//Jessica
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.