Hej.

Vi skall bygga en kolonistuga på 30 kvm byggyta och vi tänkte ha ett halft sovloft om ca 15kvm för att ha högt i tak. Vi skall göra väldigt mycket själva med hjälp av släkt och vänner som är inom byggbranchen.

Jag har läst många trådar om just kostnad men många har byggt mycket större än oss.
Vi skall gräva och sätta plintar själva, en hel del invändigt får vi ju göra själva, måla huset montera ihop köket osv. Kommer att ha ett par byggjobbare som ger oss ett kompis pris för att sätta upp ett, heter det, tätt hus?

En släkting till oss skall sätta hela badrummet gratis inkl kakel, golvvärme + kaklet in i köket.
Vi får stå för toastol, dusch handfat blandare osv. Vilket man kan få relativt billigt.

Har en golvläggar kompis som kommer att lägga golvet billigt. Vi tänkte oss ett andrahands furugolv. Sedan så har vi kontakter på vvs och el. Är det rimligt att tro att man kommer undan såpass billigt som med 200.000 för ett färdigt hus?
 
Du verkar få god hjälp med det som kostar mest. ! Bra kontakter är guld värda !
Badrum o kök är oftast den del där materialet kostar mest. Men det går att komma undan billigt om man konsekvent väljer prisnedsatta byggnadsvaror. Speciellt nu på hösten är det vanligt att leverantörer och återförsäljare har extra bra priser.
I år känner nog dessutom många tillverkare av en annalkande lågkonjunktur och har extra bra erbjudanden.
Summa summarum: Jag tror definitivt att du kan få 200´ att räcka utan att göra avkall på kvalitén :)
 
Hej. Det låter bra att den tajta budget som vi har kanske räcker.
Jag läser många inlägg här och får väldigt många bra tips som vi kommer att ha nytta av.
 
Jag håller på med en 48kvm stuga - som landar på ca 270000kr inkl tomt
Då gör jag allt utom el+schakt själv - bygger byggsats från CA boden på plintgrund.

Nu har det iof dragit iväg lite i slutet (vi har bla unnat oss en ny soffa och lite annat) - men ungefär på budget landar vi.

Då har jag kontakter när det gäller elmaterial - men resten har jag jagat begagnat eller köpt på byggvaruhus etc

/K
 
Hej Klas.
Vad bra för mig att ni har skrivit upp era kostnader, det ger oss en bild på vad olika saker kommer att kosta på ett ungefär.
 
Att bygga ett "normalt" hus brukar handla om 15-20000 kr/m².
Du är nere i 6700kr/m². Det kan gå, men det förutsätter att du gör mycket (eller snarare allt) jobb själv och kan köpa mycket material till extremt låga priser. Inte bara lägsta offerten utan begagnat kök etc.
 
andersmc skrev:
Att bygga ett "normalt" hus brukar handla om 15-20000 kr/m².
Du är nere i 6700kr/m². Det kan gå, men det förutsätter att du gör mycket (eller snarare allt) jobb själv och kan köpa mycket material till extremt låga priser. Inte bara lägsta offerten utan begagnat kök etc.
Som Andersmc säger - de låga priset betyder att du får göra allt själv.

Får du kompispris på stomresningen (för oss tog det 2 dgr för 5 man) - samt ngn som sätter badrummet+vvs i princip graits så har du ju en del vunnet. Men skall du ned i 200 kkr så måste du/ni fatta hammaren/skruvdragaren själva för i princip allting annat

Som en anekdot så köpte vi ett komplett kök, inkl hällspis och en älde kyl/frys för 2000 kr på blocket. Sen har vi kompletterat med en bänskiva+ho från Ikeas fyndavdelning (f.d. demoex) för 200 kr samt två skåp och en lucka för ett par hundralappar - så det går att bygga billigt, men man byter pengar mot tid, och man måste vara väldigt flexibel och inte ha bara ett alternativ på hur man kan tänka sig ha det...

Ett annat bra tips är att ni antingen köper ett släp elelr en begagnad pickup som ni ev .sedan säljer - det blir mycket åkande runtomkring om man köper begagnat - och byggvaruhusen har också fått en del påhälsningar :)

/K
 
Skall denna stuga stå på koloniområde? De flesta koloniområden brukar ju ha ganska strikta regler när det gäller övernattning och avlopp etc?
 
Detta är ett koloniområde där det finns el och avlopp draget till varje tomt.
April - okt är vattnet på sedan tömmer man rören. Man får inte bo permanent i stugan = alltså inte stå skriven där och utan vatten på vintern är det nog ingen höjdare mer än att vara där en natt. Kanske en helg då det finns toalett i samlingslokalen som funkar även på vinter. Bygglov här är permanent men föreningen måste godkänna ritningen på stugan. Det skall vara en typiskt kolonistuga med stående panel och en liten farstukvist.
 
Jag tänkte bara uppdatera ifall det är någon som är nyfiken på hur budgeten egentligen blev. Jag kan säga som såhär. Det går att bygga för under 200000, men då innebär det att man får ta det billigaste billiga man kan hitta i princip. Vi står nu med ett tätt hus och kostnaden hitills är på över 150.000 och då är inget kök eller badrum eller något sådant medräknat.

Jag räknar med att ha ett inflyttnings bart hus för runt 200.000 men det kommer ju att tillkomma kostnader efter detta. Vi har köpt till vit varor, luftvärme pump, och ett växthus för över 90.000 utöver dessa 200.000 och badrummet sätter en släkting till mig och det är ju en väldigt stor kostnad annars. Vi räknar med när vi är klara med hus, inglasad veranda och tomten så har vi nog landat på närmare 400.000 och kanske lite över, men då har jag räknat med allt.

Men det är ett väldigt billigt pris i jämnförelse att köpa en befintlig kolonistuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.