Ska måla om en träfasad som för nio år sedan målades med oljebaserad täcklasyr. Kulören ska ändras från mörkbrun till grå. Jag kommer nu att måla med vattenbaserad färg och vill begränsa antalet strykningar till två. Undrar vilket av följande alternativ som är bäst.

- Först stryka med vit oljegrund och sedan en strykning med den grå fasadfärgen.

- Stryka två gånger med den grå fasadfärgen. Således ingen grundmålning.

Tascksam för råd.
 
Vi ändrade kulör på¨vårt hus från rött till ljusgrått med
en flödig strykning tinova vx.
Det täckte bra men det är klart att man fick gå och bättra på sina ställen.
 
Ett annat tips är att man bryter grundfärgen till samma kulör som man har på täckfärgen
 
  • Gilla
Annen
  • Laddar…
Oavsett om du grundar eller inte MÅSTE du stryka två gånger med färdigfärgen. Det blir inte tillräckligt tjockt färgskikt med en strykning.

Om färgen idag sitter bra på huset och inte är alltför sliten så kan du måla med antingen en akrylat eller en täcklasyr två gånger direkt ovanpå. Skulle dock råda dig till att använda dig av en akrylat då den är mer beständig mot påväxt än vad en täcklasyr är.
 
Tack för råden. Den nuvarande färgen verkar bra som underlag och jag kommer att måla två gånger med vattenbaserad täckfärg.
Förresten - finns det någon som orkar med tre strykningar, inklusive grundfärg, som ofta rekommenderas?
 
Ja, på helt nytt trä så är man så illa tvungen att göra tre strykningar om man vill få det ultimata skyddet på sin fasad.
 
När denna fasad var helt ny valde jag att måla med oljebaserad täcklasyr, just för att det då inte var nödvändigt med en särskild grundmålning. Det räckte då med två strykningar totalt enligt färgtillverkarnas anvisningar.
Om jag i stället hade använt en vattenbaserad täckfärg skulle jag ha varit tvungen att även grundmåla och därmed stryka fasaden tre gånger. Det försöker jag att undvika.
 
Henri skrev:
Tack för råden. Den nuvarande färgen verkar bra som underlag och jag kommer att måla två gånger med vattenbaserad täckfärg.
Förresten - finns det någon som orkar med tre strykningar, inklusive grundfärg, som ofta rekommenderas?
Japp, vi gjorde det :)! Tidigare var huset chokladbrunt med vita knutar och nu är det jättesnyggt vitt med mörkgråa knutar. Behövde verkligen 3 strykningar dvs 1 grundmålning och sedan 2 med den vita färgen (och självklart blev huset både tvättat o skrapat innan dess).
 
Ska du ändå stryka två ggr, då spelar det väl ingen roll om du skulle få stryka en gång till eller?
Känns som om du gett dig fan på att stryka två ggr, punkt slut. Gör det då, men räkna inte med att det blir hundra.
 
Vid en så stor ändring av kulören som från chokladbrun till vit behövs det förmodligen tre styrkningar för att inte det bruna ska lysa igenom. I mitt fall gäller det ändring från brun till mellangrå kulör.
 
5.2 racing skrev: Ska du ändå stryka två ggr, då spelar det väl ingen roll om du skulle få stryka en gång till eller?


För mig spelar det roll om arbetsinsatsen och kostnaden ökar med 50 %.
 
Redigerat:
Välj en färg där tillverkaren anger 2 strykningar med täckfärg utan grundning, nästan varje tillverkare har denna typen av färg t.ex. Tinova VX, m.fl.. Det gäller även för målning på nytt trä och det täcker utan problem, skillnaden är att på nytt trä blir första strykningen ganska tungjobbad då det suger in kraftigt i panelen.
 
Henri skrev:
Vid en så stor ändring av kulören som från chokladbrun till vit behövs det förmodligen tre styrkningar för att inte det bruna ska lysa igenom. I mitt fall gäller det ändring från brun till mellangrå kulör.
Jovars behövs det mkt färg för att täcka det bruna....Vi använde Beckers färg och de rekommenderar själva 1 gång grund och sedan 2 strykningar med färgen för bästa resultat - oavsett vilken färg man målar till ;).

När det gäller kostnaden så är det tyvärr bara att gilla läget (för billigt är det inte...) - men målar man enligt tillverkarens anvisningar så kanske det håller lite längre än om man "fuskade". Det gör ju att man också sparar en slant i längden.

Lycka till!
 
Hur pass känsligt är det om första lagret färg skiljer lite på en del ytor? Tänkte byta färg på vårt hus från rött till någon grån färg, men det blir nog att provmåla med 3-4 olika gråa färger först. Kan man då räkna provmålningen som en strykning eller kommer det att synas igenom sen att man hade en ljusare eller mörkare grå färg på första lagret färg? Har inte så mycket trä då fasaden består av mexitegel upp till fönstren på framsidan och rödmålat trä mellan fönstren och på gavelspetsarna. På baksidan är det mexitegel ända upp till taket, utom en altan som går in under taket där det är trä från grunden och upp till taket. Så 0,5 liters provburkar räcker väl till en stor del av ytan, ca 5kvm per provburk. Så med 3-4 provburkar täcker jag nog nästan hela ytan med trä på framsidan av huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.