I källaren är ett rum som nu skall få tre väggar fixade + golv.

Vad sätter vi på väggarna - reglar av metall eller trä? Samma sak på golvet, trä eller metall och gärna varför.
Får nämligen olika råd av omgivningen och då detta är vårt första försök att fixa i huset är det svårt att säga ja / nej till släkten.

Gipsskiva på väggarna - ja eller nej?

Måla eller tapetsera på väggarna ?

Kommer lägga ett klickgolv men är det något jag bör tänka på?

Då vi har ett väldigt varmt hus har vi nästan bestämt att inte något mellan vägg och skivor för att isolera och värma upp rummet. Är det bra eller mindre bra med tanke på risken med mögel?

Hoppas på flera svar och att alla håller med varandra :D så det blir lätt för oss.
 
Är det fuktigt i källaren? Är den dränerad?
 
MaZtoR skrev:
Är det fuktigt i källaren? Är den dränerad?
Hej, nej vår källare är inte fuktig. Dränerad för 15+ år sedan.
Utanför källarförrådet har förra ägarna redan gjort ett rum fast då med klinkers på golvet. Nackdelen med det rummet är att det är väldigt kallt på golvet men det är enda problemet vi har där.
 
Reglar och skivor i källare = funkt och mögel, dvs ABSOLUT INTE REGLAR OCH SKIVOR!!
På golvet endast något som tål att vara konstant lite småfuktigt dvs klinker el liknande.
 
Fotografen skrev:
Reglar och skivor i källare = funkt och mögel, dvs ABSOLUT INTE REGLAR OCH SKIVOR!!
På golvet endast något som tål att vara konstant lite småfuktigt dvs klinker el liknande.
Okej, hur gör man istället?
Hur med ett klickgolv med träkärna på golvet?
 
Du kan inte lägga trägolv på betong, det är som att be om problem. Åtminstone inte utan isolering, golvvärme etc.
 
Hej MariaMinas,

Tror inte du valt det allra enklaste projektet att börja med, du kommer förmodligen att få lika många olika svar som personer du frågar. Alla gillestugor som har möglat i källare är ett resultat av vad som händer när man låter fukten från källarväggarna kondensera i ett lager isolering utan riktig ventilation. Det är det Fotografen m.fl. också säger i sina svar.

MEN, det behöver inte vara problem i alla fall då det beror på mängden fukt som kommer genom vägg/golv och hur pass bra man har lyckats ventilera utrymmet mellan platta/vägg och innerväggar. Vår gillestuga har klarar sig sedan 60-talet tex, nu har vi också isolerat källarväggarna på utsidan (isodrän) vilket också hjälper.

Ibland är ju också verkligen sådan att man vill prova göra ett rum även om det inte kommer att vara den byggnadstekniska bästa grejen. Om ni vill prova trots att det inte blir "idiotsäkert" skulle jag satsa på att ventilera utrymmet mellan innervägg och källarvägg så bra som möjligt samt ventilera mellan golv och betongplatta. Det finns system för detta, tex:

http://www.nivellsystem.se/sv/

Jag hade även tagit hem någon erfaren besiktningsman med en fuktmätare och fått lite mätdata innan ni börjar bygga. Med en duktig besiktningsman kan man också få lite råd inför ombyggnationer. Om ni väljer ett system som tex Nivell ska ni naturligtvis också be om hjälp av dom. Slutligen hade jag sett till att fuktmäta utrymmet mellan den nya väggen och källarväggen efter ett år eller så för att se att det fungerar som tänkt.

/Daniel
 
ThomasLindgren skrev:
Du kan inte lägga trägolv på betong, det är som att be om problem. Åtminstone inte utan isolering, golvvärme etc.
Jag trodde att golvvärme var ett big no no i källare(?)
Blir halv tokig snart. Det är olika bud vart än man vänder sig.

Hur skulle ni göra? Det är ett litet rum med högt fönster. Lågt i tak. Målat vitt i tak och blått på väggar. Golvet är blåmålat. Den del av rummet som ej skall "fixas" till är en vägg med skjutdörrar. Därunder finns ett golvavlopp. På väggen är en ventil utan kallrasskydd som förra ägaren hade proppat igen med en äcklig sunkig sak som fick alla allergiker i huset att reagera, när den väl var borta har ingen andningsproblem därnere.. Har tänkt sätta en paxfläkt där.

Trodde vi skulle sätta reglar på väggar, på med skivor, spackla och tapetsera/måla. Men det är alltså inte bra?
Helst hade vi såklart byggt ut men prisskillnaden är enorm så det får vänta tills rätta lotten köps;)
 
d_nilsson
Tack för svar! Har kopierat texten och mailat maken så får han läsa igenom också.
Ja det var inte riktigt tänkt att göra rum men situationen med två äldre barn som delade rum har blivit en ren katastrof. Passar på att byta ut köket samtidigt. Vill inte vara ledig på sommaren :-D
 
Angående vattenburen golvvärme i källare finns det väl två olika sätt att göra det på. Det ena handlar om att helt enkelt fräsa står i befintlig betongplatta och lägga ner någon värmeslang i dessa spår, detta ger iofs ett varmt golv men en stor del av värmen kommer att åka ner under huset och i det fall man låtit detta hända kan det blir problem med fukt om man vill stänga av värmen senare på detta golv. Jag skulle inte rekommendera detta men jag vet dom som gjort det.

Det andra sättet handlar om att isolera under betongplattan, precis som på ett nytt hus. Detta gjorde vi i vårt badrum, och det är väl inget jag direkt rekommenderar någon att ge sig på heller:) Väldigt mycket jobb, bila bort befintligt golv, markisolera, armera och gjut ny platta. Men ett kallt klinkergolv i vårt nya badrum var helt enkelt inget alternativ... Så visst går det göra det rätt, skickar med en bildserie.

Sedan finns det mellanting också, isolera ovanpå betongen osv.
 
  • Källare_1.JPG
Vi hade samma problem med tonåringarna. Vi gjorde så i källaren eftersom vi ser det som ett "tillfalligt" rum. Vi målade väggarna, lade platonmatta, (som används vid dränering) på golvet och ovanpå det ett klickgolv. Vi satte små träbitar bakom golvlisterna så de ligger ca 0,5 cm från väggen (ovandelen, tätt mot golvet)

Det har hittills fungerat bra, ingen lukt, ingen kondens på fönster etc. Om ett eller två år river vi ut allt eftersom vi inte har tänkt att ha ett rum i källaren.
 
mirakelasta skrev:
Vi hade samma problem med tonåringarna. Vi gjorde så i källaren eftersom vi ser det som ett "tillfalligt" rum. Vi målade väggarna, lade platonmatta, (som används vid dränering) på golvet och ovanpå det ett klickgolv. Vi satte små träbitar bakom golvlisterna så de ligger ca 0,5 cm från väggen (ovandelen, tätt mot golvet)

Det har hittills fungerat bra, ingen lukt, ingen kondens på fönster etc. Om ett eller två år river vi ut allt eftersom vi inte har tänkt att ha ett rum i källaren.
Vad har ni för slags väggar om ni bara målade dom? Har funderat på att skippa bygga väggar och bara tvätta och måla upp på nytt i fräschare färger men väggarna är väldigt "rispiga".
Vilket klickgolv valde ni? (bara nyfiken här)

d_nilsson, Vilket fint badrum ni fick till där. Fast ser ut att vara otroligt mycket jobb.
Vi kommer även att stänga igen v-rummet och fixa ett rum till på entreplan så det i källaren är bara för något år framåt.
 
Nå, nu har vi börjat tömma rummet och det är inte det roligaste! Oj vad prylar man hamstrar upp efter tio år tillsammans!
Har kollat lite mer på väggarna. Snyggt blåmålat på ja är det betong. Kommer nog bli bra.
 
Skriver igen här.
Har pratat med en kille på en lokal byggaffär och han sa ungefär så här.

Lägg platonmatta, ljudisolering och golvet. Se till att det är luftigt mot väggarna och köp specialsocklar alt små avståndsklossar.
Är golvet ojämn kan vi använda oss av lumppapp för att utjämna.


Detta betyder alltså att vi inte behöver reglar. (?)
Lät även som att det eg kvittar vad man lägger för golv. Kan det stämma?
Vi har hittat laminatgolv från 59:- och klickgolv från 249:- (pergogolv)
Självklart är det mer tilltalande med ett billigare golv än det dyrare men vill inte göra ett dumt köp. Vad säger ni här inne?
 
Hej,

Det lösning som föreslås är den som mirakelasta har använts sig av, så det finns ju i alla fall dokumenterat att det fungerar i något fall. Jag har själv provat detta på ett hus jag ägde i USA en kortare tid men bodde inte där länge nog för att utvärdera det. Det är så svårt att råda dock när man inte vet hur fuktigt ditt golv är och vilket luftväxling man kan förvänta sig att få. Därför blir nog mitt råd fortsatt att göra en fuktmätning först och i alla fall kolla priset på ett system som tex nivell. Det är ju barn som ska bo där, mögel är inte speciellt hälsosamt... Förstår att kostnaden för ett nivellsystem kanske är hög, men jag hade i alla fall kollat detta först. Fördelen där är att du säkrar luftväxling med varm luft under golvet, varm luft kan transportera fukt men det kan inte kall luft göra alls lika bra.

Platon+Ljudisolering+Laminatgolv lär nog bli golvkallt som bara den uppe i norrbotten på vintern. Kanske värt att tänka på.

/Daniel
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.