Har precis flyttat in i vår Villa Falken (1,5 plans) som byggts av Lb-hus i Malmö. Fick en smärre chock då vi fick slutfakturan för bygg el. Slutfakturan var på 43,000 kr vilket skall jämföras med den uppskattade kostnaden från Lbhus på 10,000. Enligt fakturan så förbrukade man 22,300 kWh under byggtiden.

Byggtiden – Augusti 2008 till Mars 2009
Kvm på huset är ca 190

Visserligen har det varit kallt under Jan-Mar men det verkar ha varit en sanslöst stor elförbrukning som jag förstår brukar ligga mellan 10-15,000 kr beroende på när man bygger osv. Finns det någon som har en uppfattning om huruvida 22,300 kWh låter rimligt? Samtidigt undrar jag vad man kan göra för att ta det här vidare. Lbhus hänvisar enbart till kontraktet som säger att byggherren skall betala elen under byggtiden samt att det är normalt för Lbhus att förbruka rund 20,000 kWh under vinterhalvåret. Känner mig lurad eller vilseledd av Lbhus som lovade under säljfasen att det troligen skulle bli billigare än 10,000 kr.
 
Har de haft stora byggfläktar gående hela tiden medan det har varit kallt är det nog inte så konstigt med en sådan förbrukning.
 
Försäljare lovar vad som helst. 22300 kWh är nog ganska rimligt under de kallaste 8 månaderna under året, vad är det beräknat att huset kommer att förbruka under hela året.

Protte
 
Tja, säg att man haft två byggfläktar igång, brukar vara på 9-10 kW. Termostaten gör att de inte går hela tiden. men låt oss anta en medeleffekt på 14-15 kW om det är kallt.
15*24=360 kWh på ett dygn.
360*30=10800 kWh per månad.
Lägg till 1-2-3 kW bygglampor på dagarna, maskiner osv så är det nog inte orimligt.
 
alltså är det billigare att bygga på sommaren.

Kan nog bara råda kommande byggare att hålla nere temperaturen, eller bygga när det är varmare ute.
 
Håller man ner temperaturen slipper man ju även uttorkningen av skivor och virke och betonggolv ;)
 
Tack för era svar. Jag har hört med några vänner som också har byggt hus nyligen (både över sommaren och vintern) och deras el konstnad varierar mellan 10-15,000 kr. Tycker därför att det låter konstigt att elförbrukningen i mitt fall är mycket avsevärt mycket högre. Tycker också att hustillverkaren borde ha ett ansvar att förse mig som köpare med en rimlig kalkyl. Kalkylen ligger ju som grund till banklånet dvs Produktionskalkylen.

Vad tycker ni, skall man försöka ta det här vidare och hänvisa till att hustillverkaren har vilselett oss under fösäljningsfasen eller skall man svälja det och gå vidare?
 
Försöka går ju.

Protte
 
Hej, vi har samma problem som frågeställaren. Vi bygger hus på totalentrepenad av Myresjöhus, i produktionskostnadskalkylen är byggström upptagen till 15 000:-. Vi har hitintills betalat ca 41 000 kr för byggström. Räknar att det kommer att kosta ca 50 000:- .

Har naturligtvis klagat hos Myresjöhus, säljaren ger oss rätt vi ska betala 5000:- för anslutningsavgift och 11 000:- i rörlig avgift. Nu är det emellertid inte så enkelt som att Myresjöhus betalar mellanskillnaden mellan angiven kostnad i produktionskostnadskalkylen och fakturerad kostnad från Umeå Energi. Lokalt i Umeå kan man inte besluta om detta. Beslutet blir från Myresjöhus juridiska expertis i Vetlanda. Väntar svar inom en vecka.
Tyvärr upplever jag detta som vanligt inom byggbranchen man utlovar mycket, när sen företagets kalkyler stämmer dåligt med verkligheten tar man inte sitt ansvar. Juridisk expertis från entrepenören ser till att slingra sig från sitt ansvar.
Det enda rätta i detta sammanhang är att vända sig till media för att sprida sin erfarenhet till presumtiva kunder.
Jag gör nog så om Myresjö inte tar sitt ansvar, att driva detta juridiskt har jag varken tid, resurser eller ork till.

/Besviken Myresjökund
 
Men det är väl inte husfabrikanten som säljer strömmen?
Surt hög kostnad men får man inte ett pris från kraftleverantören när man tecknar byggabonnemanget?
 
Men det är husfabrikanten som gör av med strömmen under husbygget. Om fabrikanten betalar så spar man kanske på strömmen och bygger fortare (om DET nu blir bättre).

Byggström är kanske inte det billigaste abonemanget.

Protte
 
prototypen skrev:
Byggström är kanske inte det billigaste abonemanget.

Protte
Nej, det var klart dyrare när jag härjade i elmicklarbtanchen så nu är det garaterat kopiöst skitdyrt.
Dessutom krävs det värme och ventilation under bygget för att bli av med fukten, på vintern går det då åt ström speciellt i ett stort enplanshus.
Men man behöver ju inte ha stora bygglampor brinnande i en ände av kåken där inget arbete pågår för tillfället...
 
  • Gilla
Beha
  • Laddar…
För oss var det samma pris per kWh byggel som för vanlig fast el, ingen skillnad alltså.
 
Hos oss är kWh priset det samma, men den stora elförbrukningen hänger ofta samman med att man kör värme i ett tidigt stadium när taken är oisolerade, fönstren består av byggplast, dörrar är en plyfa som i bästa fall är stängd i bland. Dessutom brukar det vara nån barrak där gubbarna sitter och äter samt byter om. Det är inte ovanligt att man har två 9 kW eltemprar som går dag och natt och då drar det iväg.
 
på vintern finns det ingen fukt i luften...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.