Hej allvetare!

Jag och min sambo ska på måndag titta på ett hus byggt 1964. Det är i princip i originalskick, vilket betyder att vi - om vi köper det - kommer att göra en fullständig renovering av alla rum, inkl kök och badrum. Huset är ett dödsbo och säljs därför med friskrivningsklausul. Vi var där och "smög" förra helgen och pratade då med en granne mittemot som berättade att tanten dött i september förra året och att hon inte hade så mycket släktingar; tydligen var det någon i Småland som hade ärvt (huset ligger i sydvästra Skåne). Tomten är heeeelt perfekt, och vi vill väldigt gärna ha det här huset. I och med att vi räkna med att helrenovera så är det ju inte så noga hur det ser ut (på ytan) när vi väl kommer dit.
Vi kommer att göra en besiktning om det blir aktuellt och detta gör vi i så fall när (om) vi vunnit en budgivning. Jag har förstått att man inte kan hävda prisavdrag för saker som är "naturligt slitage" eller vad man ska kalla det; saker som man kan förvänta sig behöver bytas ut/fixas till på ett hus byggt 1964. Om besiktningen däremot visar något som man INTE kan förvänta sig ska vara felaktigt med tanke på husets ålder, så vill vi ju ha möjligheten att få till ett prisavdrag.

Frågan är nu - vad kan man förvänta sig av ett hus byggt 1964?
Huset är en enplansvilla med luftad grund, stomme i trä, fasad i eternit/trä, tak i eternit och har tvåglas-fönster. Det finns vindslucka, men jag har ingen aning om hur vinden är beskaffad - om det går att gå där uppe eller något sånt...
Vi har räknat med att lägga om tak, byta ut och tilläggsisolera fasaden, byta fönster (ev också byta fönster mot altandörr på något ställe) sätta in nytt värmesystem (luft-vatten tror jag att sambon pratade om) och som sagt helrenovera innanmätet.
Vilka saker ska man titta extra på...?
 
Hemmakatten
En helrenovering kommer att kosta väldigt mycket. varför inte riva huset och bygga ett nytt? Pengamässigt blir det nog inte så stor skillnad.
 
Instämmer med Hemmakatten. Skall ni göra allt det där, så är det inte många spikar kvar från ursprunget. I det du räknar upp saknar jag el och V/A, men det är förmodligen dags att se över de sakerna också.

I ett hus som börjar närma sig 50 år och där inga större renoveringar skett så kan ni nog förvänta er det mesta. Huset kan vara hur fräscht som helst, eller så illa tilltygat att man av barmhärtighet hämtar en bulldozer med expressfart. Som vanligt är det viktigaste att grunden är intakt och att inga sättningar finns, att taket har hållit tätt och att fasaden gör sitt jobb. Då finns det goda möjligheter att huset är OK.
 
Vi har i och för sig räknat med ca 5-600 000 kr för de ingrepp vi tänkt göra; 250' för tak, fasad och fönster, 100' för nytt värmesystem och 150-200' för insidan (vi kommer att göra mycket själv). Vi har en elektriker i bekantskapskretsen, så kanske 50' för all el, något som vi inte räknat med. Vatten och avlopp... Vad har vi där - att byta ut så mycket man får upp vid renovering av bad och kök...?
Även om man lägger till de sakerna får vi ju inte ett nybyggt hus för max 800'...

Men att taket inte läcker och att det inte finns fukt eller sättningar i grund och väggar är egentligen det enda vi kan ha i åtanke...?
 
Glöm inte huspriset också.
 
Det kan ju vara idé att kolla skorstenen om det finns någon, och ni tänkt att ha någon braskamin.

Kommunalt V/A eller egen brunn? Hur är skicket på er del av ledningarna om det är kommunalt?

Sedan är det ju det sedvanliga med att kolla tomtgränser, servitut och kanske lyssna lite med bygglovsenheten på kommunen vilka förändringar på huset ni får göra. En hel del av det ni vill göra kan de tänkas ha lite åsikter om. Ibland har de också mer eller mindre krav på att fjärrvärme skall installeras om det är framdraget i området.
 
Swetrot skrev:
Ibland har de också mer eller mindre krav på att fjärrvärme skall installeras om det är framdraget i området.
För gamla hus?
 
ThomasLindgren skrev:
Glöm inte huspriset också.
Fast huset måste vi ju köpa oavsett om vi bygger om eller bygger nytt...?
Utpriset är 1,8 miljoner; med vår väldigt enkla kalkyl skulle vi få ett beboeligt hus för ca 2,5 miljoner. Skulle vi bygga nytt skulle det kosta 1,8 miljoner + ett nytt hus - 1,5-2 miljoner...?

Gällande vad vi får göra så har jag kollat med kommunen och fått detaljplan(?) över området där det är inrutat hur mycket av tomten som får bebyggas, vilken takvinkel och taklutning som är ok etc. De eventuellt ändringar vi tänkt göra faller alla in under vad som är tillåtet.
Däremot är inget sagt om fjärrvärmen, som jag vet är "utbredd" i området... Sambon (som för närvarande skriver exjobb på energiområdet) tycker absolut någon form av värmepump, då han menar att fjärrvärmen inte är "outtömlig".
 
-Maria- skrev:
Fast huset måste vi ju köpa oavsett om vi bygger om eller bygger nytt...?
Utpriset är 1,8 miljoner; med vår väldigt enkla kalkyl skulle vi få ett beboeligt hus för ca 2,5 miljoner. Skulle vi bygga nytt skulle det kosta 1,8 miljoner + ett nytt hus - 1,5-2 miljoner...?
Ingen köper väl ett hus för uppåt 2 miljoner för att riva och sen bygga nytt.
Finns det inga tomter i närheten för en bråkdel av priset för huset? I sånt fall borde ni komma undan med ett nytt hus marginellt dyrare än ett renoverat 60tals-hus.
 
Det är tomtpriserna som ligger högt - huset i sig är nog inte värt så mycket just i det här fallet... Mina svärföräldrar köpte tomt för 5 år sedan, tre-fyra kvarter bort och betalade 1,2 milj... En tidigare kollega fick prospekt på "fribyggartomt" utanför tätorten (dvs en kvarts cykel till byn) mellan 800 och 1000 kvm; 1,6 miljoner...
 
Skadad marknad. Jag skulle flyttat...
 
Well, jag tänker inte lämna Skåne och jag tänker inte flytta tillbaka till hålan jag kom ifrån, jag vill ha nära till familj, vänner, havet, jobben...
Så då återstår frågan; vad kan man vänta sig av ett hus byggt 1964...?
 
Först och främst, vi är rörande överens på en punkt; lämna aldrig Skåne, särskilt inte de sydvästra delarna ;-)

Vad man kan vänta sig av ett hus originalskick från -64 så är det väl i princip... att allt behöver renoveras. Och ni får nog räkna med att ha marginaler för ytterligare ett par hundra papp, äldre hus i allmänhet, diton i orginalskick i synnerhet tenderar att besitta kostsamma extrautgifter.

Men en ordentlig besiktning som ni är inne på lär minimera risken och jag instämmer i ert resonemang att det trots allt blir väsentligen billigare än att bygga nytt. Även om jag för egen del ibland tänker tanken att man borde kanske gjort det, eftersom man i regel får tillbaka pengarna om man skulle behöva sälja i vår del av landet. Men då hade jag istället legat sömnlös över lån i tremiljonersklassen... ;-(
 
Redigerat:
Jag köpte ett hus från 1918 som behövde renoveras. Det ena drog med sig det andra. Väggarna buktade innåt lite (något som besiktningsmannen sa var normalt på ett hus i denna ålder). Det visade sig att det var tilläggsisolerat på insidan, men de hade bara fäst reglarna uppe och nere.

När vi skulle byta fönster så var alla balkarna ovanför fönstrena kass, så de fick vi byta...

Alla golvbjälkarna var ruttna, så det var bara att riva ut och gjuta en platta.

All el och vatten var lika bra att byta när vi ändå håll på, liksom avlopp.

När vi rev bort den gamla tilläggsisolering så visade det sig att flera av de gamla innerväggarna var i så dåligt skicka, att det var bara att riva dem och bygga upp nya.

Vem sätter i gamla dörrar i ett nyrenoverat hus? Så där rök en slant med.

Taket... Några av takstolarna var ruttna pga av gammalt läkage, så det var lika bra att riva ut hela ovanvåningen och byta taket och göra om ovanvåningen.

Tänk drömkåken med Björn Skifs...

Från början hade jag tänkt att göra det mesta själv, nu köper jag material själv och håller reda på alla hantverkare för att hålla nera kostnaden.

Vi skulle renoera i 3 månader, nu har vi hålt på i 9 och har 4 månader kvar.

MEN det är fortfarande billigare än att riva och bygga nytt. Jag kollade upp det och det kostade sjukt mycket att bli av med huset och att riva det.

Tänk på att vissa åtgärder drar med sig en massa andra åtgärder som man kanske inte tänkt på. Allt tar också mycket längre tid att göra än vad man har tänkt sig.

Om ni har tur så klarar ni er troligen på de kostnader som ni räknat med, men räkna med minst det dubbla "bara för att".

Gör en riktig besktning av el, vvs och huset. Det är bättre att lägga 25' och få reda på att det är en massa att göra och hoppa av än att sitta med en kass kåk.

Dubbelt boende, kan ni klara av det? Det är INTE kul att leva utan vatten eller toalett under en längre tid. Har ni barn är det nästan omöjligt.

Vi har turen att hyra ett hus så vi kan säga upp det när vi är färdiga, men det kostar såklart att ha dubbelt boende.

Lycka till!
 
ThomasLindgren skrev:
Skadad marknad. Jag skulle flyttat...
Jo, gav 185 för 1100 kvm tomt, 82+40 kvm kåk och dubbelgarage med värmekulvert...de e kul å bo billigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.