RoTe
Både jag och min sambo är biltokiga och det som styr när vi kollar efter hus är garage/uthus och hur bilvänligt huset ligger, grusväg är ett stort NEJ. :)
Det som irriterar mig så är att man aldrig någonsin hittar en bild inifrån garagen. Varför? Är det bara för att folk vägrar städa där inne? :D Är vi så konstiga som bryr oss mindre om hur huset ser ut?
 
Har funderat över samma sak, kikade på en kåk som beskrevs ha "generösa garageutrymmen" eller nån liknande floskel. Visade sig bestå av ett plåtskjul med grusgolv och en bod med lite småkyffen.
Que??
 
RoTe skrev:
:D Är vi så konstiga som bryr oss mindre om hur huset ser ut?
Japp ;)
 
Känner igen det där.Fyra garage och kök är viktigast

För att strö salt på såren så visar jag mitt garage,240 m2 kärlek med smörjgrop och värme i verkstadsdelen till vänster

Bara tillägga att det är ommålat (gammal bild)
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nanny Fine
RoTe skrev:
Både jag och min sambo är biltokiga och det som styr när vi kollar efter hus är garage/uthus och hur bilvänligt huset ligger, grusväg är ett stort NEJ. :)
Det som irriterar mig så är att man aldrig någonsin hittar en bild inifrån garagen. Varför? Är det bara för att folk vägrar städa där inne? :D Är vi så konstiga som bryr oss mindre om hur huset ser ut?

Du har ju själv svarat på frågan. Klart garagen inte kan fotas invändigt, det är ju där man förvarar all sin skit! :) I alla fall vi....... du skulle inte ens komma in med en kamera i mitt garage *asg*:D
 
Det är jobbigt det där med garage...
Vi själva hade en vision varjefall om att köpa med hus KRAV på garage eller uthus
eftersom mitt största intresse var just bilar.
Lärde mig rätt fort att där vi sökte hus och för det priset så fanns inget som var färdigt byggt och kunde andvändas som garage. Jag har vissa krav:
* Minst 80kvm stor
* Betongplatta
* Minst 4 m takhöjd
* Isolerade väggar

Det fanns på vissa objekt med stora uthus men om jag ska gjuta platta och bygga innerväggar och innetak så kostar det lika mycket att göra om ett uthus till garage som att bygga nytt. Visst kostar bygglov några kr men det är absolut inte det största kostnaden om inte till och med den minsta..

Så vi la ner det helt och hållet och valde att köpa hus med hjärtat och bygger ett garage som JAG vill ha!!! Vi har redan lagt undan ca 250000 kr och vi ska bygga om ett år så lär kunna få ihop ca 50000 kr till så kan man börja varjefall..

Mvh
Acke
 
Vi har ingen bil, har dock en stor dubbelcarport sedan förra ägarna. Man kan ju inte förvara hur mycket bråte som helst i en carport, vill ju skona grannarna från den utsikten. Men tja, grill, utemöbler, piltavla pingisbord ... :-D
 
RoTe
Problemet är ju att man inte kan belåna ett hus mer än 100% vilket gör att vi inte har råd att bygga ett garage. Vi kan köpa ett dyrt hus med fint garage men inte köpa billigt hus och bygga ett nytt. För skulle vi bygga garaget av egna pengar måste vi endera belåna upp alla bilar eller sälja dom och vad är då poängen med garaget?
 
M
Eftersom ni har råd att betala lån, men inte har kontanta pengar att betala ett garage, så borde ni kunna köpa ett "billigt" hus och låna pengar till garage (byggkreditiv, medlemslån?). När garaget är byggt så bör värdet på fastigheten ha ökat så ni kan värdera om huset och på så sätt lägga om lånet så det blir huslån.
 
RoTe
Mimmi_74 skrev:
Eftersom ni har råd att betala lån, men inte har kontanta pengar att betala ett garage, så borde ni kunna köpa ett "billigt" hus och låna pengar till garage (byggkreditiv, medlemslån?). När garaget är byggt så bör värdet på fastigheten ha ökat så ni kan värdera om huset och på så sätt lägga om lånet så det blir huslån.
Det stämmer ju på husrenovering. Men eftersom nästan ingen värderar att ha ett garage tvivlar jag på att banken värderar upp huset med vad garaget kostade att bygga. Jag antar att man får lägga 250 000kr minst för ett dubbelgarage med mekyta och takhöjd för lyft. Helst vill jag ha en dubbel carport framför det också. :)
 
Inför en visning ska oftast en massa bråte plockas bort från själva huset, och har man garage hamnar det självklart där, folk brukar sällan hinna få ordning på själva huset, ännu mindre ens tänka på garaget.

Sen är ju även ett rätt välordnat garage ljusår från ett stylat hus, så man vill kanske inte att de bilderna ska störa helheten i annonsen. Jag brukar ändå ta någon bild på garaget om det inte ser totalt risigt ut, men det är sällan som mäklarna väljer att lägga ut dem.
 
Känner igen det där. Tittade på en hel del avstyckade gårdar, var uthusen ok var man tvungen att tälta i vardagsrummet ..Byter man hus för hobbyns skull vill man inte få ett heltidsjobb med att renovera boningshuset. Nu löste det sig ändå, hittade ett gammalt åkeri mitt i byn med 70 m2 garage. Ett hus jag sneglat på i 20 år :) Vid visningen och försäljningen ansågs garaget bara vara en belastning och många oförstånde fruar lämnade visningen skräckslagna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.