På anmodan kommer här en recept och hur man gör-tråd med nya bilder. :)

Så här gjorde vi: Vi hyrde en tvångsblandare, det var bra. Vi blandade med vanlig lera från kakelunsmakaren och 0-4 mm sand från Bauhaus. Limvatten på pärllim från färghandeln och kutterspån (köpte på Granngården). Jag köpte häcklade linfiber från Zikon som vi klippte i bitar om ca 2-5 cm. För känslans skull hällde vi i en hink kodynga också i första påslaget, det kanske man ska skippa... Linfibrena är det vanskliga, de trasslade lite runt armarna i blandaren och man fick lite väl torr blandning mot slutet. Det var å andra sidan lätt att späda i hinken och det är MYCKET lätt att få känslan för konsistensen.

Proportionerna ungefär som följer:
2 delar lera
3 delar sand
1 del kutterspån eller hackad halm
1 del linfiber
lite limvatten och vanligt vatten

Vi klinade på murnät. Receptet är långt ifrån perfekt. Det sprack som tusan när det torkade, för vi hade nog för mycket lera, men efter torkningen så vi målade väggarna med lervälling och en bred rödfärgspensel. Det var nog det bästa vi kunde ha gjort. Ytan blev verkligt bra och hörnen perfekta! Och det håller hur bra som helst.
Nu har vi hållit på med skivor i sovrummet och jag tror att vi båda ångrar att vi inte klinade där också...

Ska se om jag kan ladda upp några bilder också...

Eller, äh, jag länkar till albumet.

http://picasaweb.google.com/diskoper/LerklinBilder#
 
Redigerat:
Otroligt vackert! Grattis

Vad blev totala tjockleken efter utstockning?
 
Som mest kanske 7 cm och som tunnast kanske 2. Väldigt varierande, timmerväggen var oerhört ojämn på sina ställen. :)
 
Vad jättefint det blev...ska visa Mats bilderna ikväll så kanske han oxå inser at vi måste lerklina i "salen" ;)
 
I det yttersta lagret hade du inte någon halm eller annan armering, väl?
Trevliga bilder!
 
Jo, i påslagen hade vi armering, men inte i "vällingen".
 
Jaha ja, så gjorde jag också, och inte blev det bra, se tråden "Luden mur" !!! Mer stuns i människohår alltså :)
 
Tydligen. Jo, linfibrerna var nog lite vekare och följsammare.
 
o va fint. Snyggt jobb!
 
Torpsara, lät du det torka mellan varven? 7 cm tjockt är ju ganska mycket tänkte jag, men det kanske går? Väldigt fint är det i alla fall, så får det bli i flygeln...
 
Vi lät det bara torka ett dygn. Först såten på förmiddagen, sedan resten på kvällen. Dagen efter lade vi på andra påslaget. Vi målade efter en månad.
 
Jag har hört att när man lerklinat ett hus så kan man låta ovänner bo där efter 1 år och att man själv kan bo där efter två........;) nåt gammal skröna kanske.... Allvarligt talat, det var en händig blandare ni hade. Vad heter en sådan? Ska klina om en vägg och har några lagningar att göra.
 
Jo, men det är nog ett hus. Ett rum är inte lika vått. Och har man kodynga i så definitivt. Det var förfärligt, i ärlighetens namn... :D

Tvångsblandare, kallas det. Vi hyrde hos en hyrfirma. Väldigt händig!
 
Fint jobb ni gjort där.

Själv lerklinade jag en hall förra året.
Jag ser att ni fått en del sprickor (tändsticksbilden). Det fick jag också när det torkade. "Spacklade" ni igen dessa eller lät ni dem vara kvar?

Vad är det för färg ni använder när ni målar väggen?
 
Vi "målade" väggen med lervälling, och då försvann sprickorna. Sedan målade vi med Gysinges matta linoljefärg, men jag skulle nog köpa lerfärg idag eftersom Gysinges är förfärlig att måla med på grund av lukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.