Hej,
Jag skall göra om min altan. 7,6x4,5m.

Bärlina: Tänkte lägga 7st lecablock (59*19*9) med ca ett blocks mellanrum (blir då ca 7,6m).
Därpå lägger jag 45x90 som bärlinor.
Totalt 3 bärlinor med avstånd 180cm. och överhäng 45cm (totalt 4,5m)

Reglar ca cc60 ger 13st 45x145.

Träläkt 28x120.

Är detta ok? Skulle nämligen helst slippa plintar. Lägger jag överdrivet många lecablock?
Hur skall jag "grunda" under lecablocken? Nuvarande underlag är mestadels orörd jord sedan 1976.
Mvh Magnus
 
Hej,
Verkar som att detta var klurigare frågor, eller så har jag varit lite otydlig...

Om jag frågar så här då: Om jag skall lägga lecablock på 30 år gammal jordbädd, hur skall jag göra underarbetet för att dessa ska ligga så still som möjligt?
Mvh Magnus
 
Mikael_L
Du har helt rätt i att det är klurigt.

Några år gammal orörd mark brukar som regel inte börja röra sig under måttliga laster.
Så tar du bort organiskt ytskikt (Det brukar vara mjukare + kan multna och sjunka samman) så har du med ganska stor säkerhet ett underlag som sen inte rör sig nämvärt under trycket från en altan. Var försiktig och rör så lite i den orörda jorden under, så den behåller sin packning.
Sen har du tjälen, oavsett hur bra bärighet marken har så är den även utsatt för tjäskjutning.
En del mark har väldigt väldigt liten tjälning, annan mark rör sig mycket. Vad/hur blir ditt problem ifall altandäcket höjer sig några cm varje vinter?
Ett annat problem är ifall din mark inte tjälskjuter lika över hela ytan, då böjer det i din altan varje vinter.

Jag tror att det här är frågor som alla altanbyggare brottas med när dom ska sätta igång, och det finns inga färdiga svar, då det alltid beror på ganska okända markförhållanden.
Visst finns det sätt att helt garanterat få en totalt stum och orörlig altan. Men de flesta är inte beredda att smälla på så högt, man vill ju ha acceptabelt resultat med så lite möda och kostnad som möjligt.

Har du någon i din närhet, som kan antas ha samma marktyp under, som har byggt altan och kan dela sina erfarenheter med dig?
 
Redigerat:
Det finns dukar som man lägger under för att föhindra att växtlighet kommer upp, gräs ogräs etc.
 
Hej och tack för era svar.
Det låter som att jag kan köra igång. Eftersom jag har bärlinor, så kommer nog hela altanen lyftas ganska lika (vikten fördelas) och då jag inte nyttjar altanen på vintern, så borde 2cm inte spela någon roll. Men lyfter den 7cm så blir det ju inte så bra. Vad är rimligt 2 mil norr om Sthlm? Skall jag placera lite sand eller grus under lecablocken?
Mvh Magnus
 
Mikael_L
BlombergM skrev:
Men lyfter den 7cm så blir det ju inte så bra. Vad är rimligt 2 mil norr om Sthlm? Skall jag placera lite sand eller grus under lecablocken?
Mvh Magnus
Hur mycket det lyfter måste väl bero på dels hur vattenbemängd mark det är (en grusås har väl typiskt inget vatten i sig och lera har ganska mycket bundet vatten) samt vilken tjäldjup det är på stället. Jag har egentligen ingen aning om hur stor tjälskjutning kan bli.

Lite sand eller grus under tror jag inte gör någon skillnad, såvida du inte fyller ner till frostfritt djup.

Jag är ingen expert på detta direkt, bara så du vet. Men så länge ingen säger emot så har jag kanske rätt. ;)
 
Hej lägg ned lite mer jobb på grunden och gjut plintar till ett djup så att tjälen inte kan lyfta plintarna du kan ju isolera med markskiver så behöver du inte gräva så djupt, en bra grund är A-O.
 
Andy78 skrev:
Det finns dukar som man lägger under för att föhindra att växtlighet kommer upp, gräs ogräs etc.
Fiberduk heter det ;D
 
Gör det riktigt om du tänker ha altanen mer än något år.

Gillar man LECA kan man ju ställa dem på högkant och gräva ner dem lite så har man ju fått ganska bra iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.