Bygger en friggebod som ska bli vedeldad bastu!
Vad ska man ha för typ av isolering?
Stenull eller glasull?
 
För mig är svaret givet. Stenull. Lättare att jobba med, brinner inte och framförallt kliar inte lika som glasull.

//Rob
 
Håller med Rob!

Köp en fin isoleringskniv med så går isoleringen ytterligare enklare!
 
Thomas_I skrev:
Håller med Rob!

Köp en fin isoleringskniv med så går isoleringen ytterligare enklare!
Instämmer. En bra/riktig isolerkniv är bland de bästa investeringar man kan göra!

//Rob
 
I isoleringsvärde är glasull något bättre har jag för mig troligen försvinner detta i installationens totala U-värde

Annars är stenullens fördelar redan beskrivna ovan och jag vidhåller att den är mycket trevligare att jobba med (har sån själv i min sauna ;) )

Isokniv finns billigt på biltema.
 
Hittar inte stenull varken på byggmax eller beijer!
Kan vara så att det är beställningsvara.


Tanken slog mig att stenull kanske är lite överdrivet.

Om glasullen smälter vid 200 grader, står nog redan bastupanelen i lågor, eller?
 
Har inte Beijer Roxull???? De har den med i reklamen på sin hemsida iaf...
Byggmax verkar bara ha glasull
 
Glasullen tål bra mycket mer än 200 grader ;)

Roxull körde jag med och det finns på varenda järnaffär, byggvaruhandel osv. Har dock inte kollat just på byggmax.
 
Endast beställningsvara i staden där jag bor.

Men det var med i veckans reklamblad, så jag gör ett nytt försök med stenull i veckan. :)

Vinden redan isolerad, så där fick det bli glasull. :(
 
Inga av de stora kedjorna (förutom Beijers då) verkar ha stenull. Frågat på k-rautau, bauhaus, coop bygg mm o de ser ut som frågetecken...hittade till slut på en liten trevlig bygghandel.
Köpte skorstenen till min bastu på K-rauta, enligt anvisningen till den ska man ha stenull för att isolera runt skorsten mellan inner o yttertak men den får man handla nån annanstans...
För övrigt har jag inte isolerat resten av bastun alls, får se om jag får ångra det till vintern;)
 
Skillnaden i isolervärde mellan glas- och stenull är marginell och skiljer från märke till märke. Dvs ibland har stenullen lite bättre värde än glasullen och tvärt om. Dock är stenullen enligt mig alltid trevligare att jobba med samt att den alltid tål värme (och även öppna lågor) bättre än glasullen. Att stenull "dammar" betydligt mindre är också positivt hos mig.

//Rob
 
  • Gilla
snoddas2
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.