Det kan inte ta lång tid att skära rent/bort den bruna plasten på pluggarna..?
 
Jag tycker trådkskapren ställer orimliga krav på sin rörmokare.
Om det nu är så att han beställt råa kopparrör så fästs de väl lämligast med kopparsvep. Ett kromat eller vitt rörfäste hade ju skurit sig ännu mer mot rören.
Pluggen är ju vad jag kan se helt islagen och därmed korrekt monterad.
Det är inte lätt o hantverkare !
 
Mikael_L
Är det beställt råa kopparrör så måste väl den logiska slutsatsen vara att just utseendet inte är så hårt prioriterat, kan i alla fall jag tycka.

Nä, jag tycker också det verkar onödigt grinigt att klaga på färgen på pluggarna.

Och vill man klaga på den så måste man kanske vända sig till Essve istället. ;)
 
Mikael_L
Och står det inte i monteringsanvisningen till puggen att man kan eller ska skära ner kragen så är det ej fackmannamässig montering, och försäkringsbolaget kan sedan minska sin ersättning.

OK, jag erkänner att nu läser jag reglerna som fan läser bilbeln, men hur läser f-bolag reglerna :surprised:

Men det jag vill säga är att det egentligen är korrektast att montera exakt enligt anvisningar, alla egna påhitt riskerar att förändra en produkts egenskaper.
 
Skruva ur skruven en bit och knacka sen in skruven lite så åker nog pluggen med en bit in och kommer sen inte att synas. Tycker för övrigt inte att det spelar så stor roll då du har obehandlade kopparrör. Usch
 
Mikael_L
raveper skrev:
Skruva ur skruven en bit och knacka sen in skruven lite så åker nog pluggen med en bit in och kommer sen inte att synas.
Vad händer med silikonet då ? (ja ifall det är silikonat enl regelverket).
 
W
Jag skulle nog bara ha vitmålat pluggen, oftast så lägger man ju märke till småsaker när man renoverar och det är ju oftast bara en själv som ser det, onödigt att lägga så mycket energi på en brun plugg som sitter bakom ett rör
 
Staffans2000
raveper skrev:
Skruva ur skruven en bit och knacka sen in skruven lite så åker nog pluggen med en bit in och kommer sen inte att synas. Tycker för övrigt inte att det spelar så stor roll då du har obehandlade kopparrör. Usch
Så skall det låta.

Med andra ord. När pluggen är insatt tager man skruven och använder den som ett don och medelst hammare slår in pluggen så att den inte syns.

Den någorlunda erfare hantverkaren:Staffan

Postum scriptum: "drakhenke" håller säkert med mig denna gång!
 
Staffan2000 skrev:
Så skall det låta.

Med andra ord. När pluggen är insatt tager man skruven och använder den som ett don och medelst hammare slår in pluggen så att den inte syns.

Den någorlunda erfare hantverkaren:Staffan

Postum scriptum: "drakhenke" håller säkert med mig denna gång!
Det finns många av dina inlägg som är bra,
är det något du vill säga mig så gör det rakt ut istället staffan !!
 
Staffans2000
Hejsan drakhenke!
Mitt P.S. om dig, var egentligen riktat till trådskaparen med meningen: att om både du och jag är överens om en lösning är den sannorlikt bra, eftersom vi i många fall ger helt skilda tips på hur problem skall lösas. Jag använde dig helt enkelt som en referens, eftersom jag är övertygad om att även du anser att det är en klåpare till rörmokare som inte gör det lilla extra beställaren kan förvänta sig.

Med vänliga hälsningar: Staffan
 
verktygsgurun skrev:
Jag tycker trådkskapren ställer orimliga krav på sin rörmokare.
Om det nu är så att han beställt råa kopparrör så fästs de väl lämligast med kopparsvep. Ett kromat eller vitt rörfäste hade ju skurit sig ännu mer mot rören.
Pluggen är ju vad jag kan se helt islagen och därmed korrekt monterad.
Det är inte lätt o hantverkare !
Så sant som det va sagt.
Jag ser inget fel i montaget, Snarare tvärtom. Hade jag varit TS så hade jag skurit bort kragen på pluggen och givit rörisen beröm för det fina arbetet.
Cu-rör åldras dessutom snyggt.
 
Staffans2000
Jenzza skrev:
Så sant som det va sagt.
Jag ser inget fel i montaget, Snarare tvärtom. Hade jag varit TS så hade jag skurit bort kragen på pluggen och givit rörisen beröm för det fina arbetet.
Cu-rör åldras dessutom snyggt.
Tousche.
Trådskaparen skall altså enligt "jenzza"först rätta till rörmokarens fel, och sedan tacka honom?
 
Ööhhh...pluggen är ju korrekt monterade enl tillverkarens anvisningar, det man kan ha synpunkter på är valet av material men de vita eller kromade rörklammorna som är vanliga är inte speciellt snygga heller och desssutom plast, kopparsvepen lär tåla mer misshandel och hålla längre än plasten.
Men om nu trådskaparen hade tänkt sig något annat förstår jag missnöjet, frågan är bara vad man skulle ha i stället?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Montaget ser väl helt OK ut. Det är väl precis vad man får om man beställer "installation av rör". Vill man någonting som är mer "konsthantverk" måste man vara väldigt tydlig med det vid beställningen, och förmodligen kan man inte välja en vanlig rörkrökarfirma. (Det är fö absolut första gången jag hört talas om någon som bekymrat sig om färgkoordinering av pluggar!!).
Men, var sitter de där rören nånstans? Det borde vara ett betydligt större problem att tätskiktet är penetrerat än att det är fel färg på pluggen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Staffans2000
Som en bonus trycker den yrkesstållte rörmokaren in pluggen lite så att inte "kragen" syns, varhelst stiftet är monterat.
Hantverkare bör vara lite av esteter - man ser direkt en stor skillnad när esteten kontra "drummeln" har varit framme. Detta gäller såväl för snickare, murare, målare etcetera.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.