Hej svejs... ;)

Tänkte bygga ett eget utebord av Cumaru trallen som jag fått över... Tänkte använda trallvirket till själva ytan på bordet...

Men vad ska jag använda till sjävla "stommen" och benen ?? Går det bra med vanligt obehandlat virke som man sedan målar ? Hur håller det utomhus ?? Har även funderat på att använda tryckt virke, men där har jag hört att man inte kan måla det tryckta virket direkt...

Vad bör jag använda ? Stommen blir väldigt "vanlig" med 4 ben och det som behövs för att hålla ovansida stabil...

mvh
 
Redigerat:
Det man brukar använda för utomhusbruk och som stoppar i evigheter är samma material som man gör fönsterkarmar med. Det är kärnvirke av furu. Vanlig furu däremot stoppar bara nått år.
 
Kan du inte göra en stomme av tryckt virke som du klär med cumarun ?
 
Stommen ska vara vit... eftersom alla stolar är vit med inslag av teak...
 
Ta du vanlig furu. Var bara noga när du ytbehandlar. (Låt benen stå i grundolja lite extra länge...) Att få tag på bra furu(tätvuxen ,kärnved) är svårt ,även för ett snickeri... Dagens fönster har nästan samma balsaträ som byggreglar på ex. byggmax...
 
Det största problemet verkar vara att ändträt står ner i gräsmattan. Kan man göra nån platta eller så som stoppar upp där kommer man nog långt.
 
bigsnucke skrev:
Ta du vanlig furu. Var bara noga när du ytbehandlar. (Låt benen stå i grundolja lite extra länge...) Att få tag på bra furu(tätvuxen ,kärnved) är svårt ,även för ett snickeri... Dagens fönster har nästan samma balsaträ som byggreglar på ex. byggmax...
Benen ska målas vita... Ska jag även behandla med grundolja då ?? Eller vad ska jag använda mig av för grundfärg / ytfärg...
 
Välj ett system hos någon av de vanliga leverantörerna. Exempel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.