Hej alla kunniga människor därute!
Jag har sedan ett golvbygge mycket Tenotät 0,20 över (http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/tenotat.pdf).
Nu håller jag på att bygga en bastu, i ett gammalt basturum i källaren. En yttervägg och tre väggar mot angränsande rum. Efter isolering 50 mm mineralull tänker jag klamra fast en ång- och fuktspärr för att därefter ha en luftspalt om 22 mm innan panelen. Frågan är nu om jag kan använda Tenotäten jag har till detta? Tål Tenotäten värmen tro? Vad säger ni?
 
Jag skulle maila dem på mataki@trelleborg.com och fråga. Jag antar att den är avsedd för innerväggar och inte bastuväggar där temperaturen i taket kan stiga över 100C.
 
Maarten skrev:
Hej alla kunniga människor därute!
Jag har sedan ett golvbygge mycket Tenotät 0,20 över ([länk]).
Nu håller jag på att bygga en bastu, i ett gammalt basturum i källaren. En yttervägg och tre väggar mot angränsande rum. Efter isolering 50 mm mineralull tänker jag klamra fast en ång- och fuktspärr för att därefter ha en luftspalt om 22 mm innan panelen. Frågan är nu om jag kan använda Tenotäten jag har till detta? Tål Tenotäten värmen tro? Vad säger ni?
Som AndersG rekommenderar så bör du kolla med firman. Den här produkten, http://www.t-emballage.se/produkter/prod_doc/110_Byggfolie.pdf , får inte utsättas för temperaturer över +35C så den funkar inte iaf.
 
Hej igen,
Japp, har skickat mail till dem i fredags men de har ju inte svarat än varför jag tänkte testa ert kunnande :) Någon annan som vet om den klarar värmen? Någon på BeijerBygg tycket jag kunde använda Tenotäten men det känns ju inte helt säkert...
 
Det finns så himla många olika plaster, men de flesta är avsedda för väggar och tål då inte högre temperaturer.
 
Ja, jag lät visheten nu, för en gångs skull, bedra snålheten och köpte riktig bastuplast. Noterbart är att Mataki (Trelleborgsföretag) inte har svarat på 5 dagar. Tack för input.
 
Jag har precis rivit en bastu där hade plasten smält i hörnet ovanför aggregatet.

Så jag kommer inte att använda vanlig bygg plast.
 
Kenneth skrev:
Jag har precis rivit en bastu där hade plasten smält i hörnet ovanför aggregatet.

Så jag kommer inte att använda vanlig bygg plast.
Hej!

Många påstår att man inte skall ha ångspärr i bastun, ev fukten torkas snabbt av eftervärmen.

Läs mera på tex Tylös hemsida: http://www.tylo.se/filearchive/5/5736/Bastuvägg, isolering.pdf


 
Suck.. Jo det finns de som påstår det... Tylös anvisningar gäller för ett mycket specifikt fall då man bygger en tylöbyggsats och skall inte tas som generella anvisningar.
 
Tenotäten ska inte vara i en Bastu. Det finns som sagt ovan en speciell bastufolie.
Vilken Beijerbutik påstod att det gick?? Klåpare...
 
AndersG skrev:
Suck.. Jo det finns de som påstår det... Tylös anvisningar gäller för ett mycket specifikt fall då man bygger en tylöbyggsats och skall inte tas som generella anvisningar.
Hej!

Är lite nyfiken på vad som är så speciellt med deras byggsats? Man kan ju konstruera väggen exakt som deras är?
 
Jo. Konstruktionen antar dubbelsidig uttorkning, dvs du bygger en trävägg i ett befintligt våtutrymme. Bygger du däremot en bastu i ett för ändamålet avsett rum kan du inte anta dubbelsidig uttorkning och då bör du vara försiktigare.
 
Har för mig att jag endast använde en slags tjärpapp plus givetvis luftspalt och sedan panel, när jag inredde min bastu inomhus för ca 20 år sen. Utanför tjärpappen ett extra 45 mm isoleringslager mot spånskiva.
OK, utvecklingen går framåt och det kommer nya material och läror, men tror att det har funkat bra.

Facit får man väl när man river en gång i tiden. (det blir inte jag som gör det iaf) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.