Förenkling modell grövre i brist på egentliga riktlinjer; får man vad man begärt är det okej att ta bort objektet, annars inte. Men som säljare sitter man förstås inte med trumf på hand; vad göra om köparen hittar en alldeles lagom nitisk besiktningsman som skrämmer vettet ur potentiell köpare? En rysare för en säljare...
 
Thomas59
-MH- skrev:
Det måste finnas någon slags rim och reson i de krav man ställer. Varför SÄLJAREN skall ta bort huset från marknaden innan KÖPAREN har bestämt sig är inte helt enkelt att begripa.

Kanske är det en varningssignal om att KÖPAREN - precis som Thomas gjorde - tror sig snabbt komma undan med ett lågt pris, och som SÄLJARE får man nog tänka till en gång extra om något sådant krav kommer.

Att det är stark resp. svag marknad påverkar mest priset, inte så mycket metoderna. Oavsett marknadsläge, så hade jag varken krävt att ta bort annonsen som KÖPARE, eller accepterat som SÄLJARE.
Nej givetvis behöver det inte finnas någon rim och reson i de krav man som köpare ställer i en svag marknad. Som köpare kan jag i princip ställa vilka krav jag vill, sen är det upp till säljaren om han vill sälja. Sitter säljaren i knipa lär jag få igenom mina krav oavsett vad säljaren tycker, inom rimliga gränser.

Varför en köpare kräver att annonsen ska bort omgående efter muntlig accept är redan förklarat, vad är det som du inte begriper?

Att muntligt avtal inte gäller vid fastighetsköp har lagstiftaren bestämt. En muntlig accept är möjligen moraliskt bindande men mer är det inte. Att ett muntligt aavtal förbigås om en ny budgivare bjuder högre är inte helt ovanligt. Jag skulle gissa att de flesta inser riskerna med detta och det är också skälet till att man ska skriva avtal omgående efter den muntliga accepten.

SJÄLVKLART är det så att är jag enda budgivare och fått accept på ett pris som är bra så vill jag minimera risken att andra budgivare dyker upp under mellantiden, innan kontrakt skrivs.

Är marknaden svag och säljaren angelägen får nog säljaren bita i det sura äpplet och gå med på mitt krav. Visst DU får tänka till om du vill, måste du sälja hjälper det tyvärr inte din situation om du av principskäl inte går med på säljarens krav. Gillar du av principiella skäl inte köparens krav är det bara att tacka nej och fortsätta sökandet efter köpare.

Marknadsläget ÄR HELT AVGÖRANDE för strategin som köpare och säljare tillämpar. Det är ju helt grundläggande. Att du inte ser denna koppling skulle ju möjligen förklara din syn på husköp i dagens marknad.

För att förstå hur affärsförhandlingar fungerar och för att lyckas i dessa måste man känna till och klara av att bedöma de faktorer som påverkar köparens/säljarens styrkepositioner. Grundläggande för detta är kunskap om hur marknaden fungerar och hur marknadsläget är samt att försöka sätta sig in i motpartens agenda.

Att se en affär endast ur sin egen synvinkel och hellre offra en affär för principer har sällan varit en framgångsrik strategi annat än för det egna egot.

Förstå mig rätt -MH-. Jag påstår inte att du har fel om man enbart ser till vad som skulle vara önskescenariet vid en försäljning. Seriösa budgivare som bjuder det DU tycker är rätt pris för ditt hus, som besiktigar före avtal, som står vid sitt ord och inte prutar även om "dyra" fel hittas osv. Är detta scenario det enda tänkbara löper du tyvärr en stor risk att inte få ditt hus sålt pga att det inte är du som bestämmer. Du har en köpare att ta hänsyn till också och köparen delar knappast din bild av hur önskeköpet ska gå till.
 
Thomas59 skrev:
Förklarade snällt att vi hoppar av köpet om inte annonsen är borta inom 30 minuter. Mäklaren sa att det inte gick att fixa 7 på morgonen men jag tyckte att det var hennes problem och att hon kanske skulle få problem att förklara för säljaren att den enda köparen hoppat av.
[...]
Att se en affär endast ur sin egen synvinkel och hellre offra en affär för principer har sällan varit en framgångsrik strategi annat än för det egna egot.
:) Jag tycker du sammanfattar det riktigt bra. Vem är så dum att man hoppar av ett köp för en sådan bagatell?

Själv rekommenderar jag inget som jag inte skulle godtaga varken som köpare eller säljare. Köpare som direkt kräver att annonsen skall bort ger lätt ett desperat skimmer, så tänk efter om det är vad ni verkligen vill signalera.

Men det här med etik och moral i affärer har en del svårt för, har jag märkt.

Slutligen vill jag råda husköpare/säljare att inte gå på att det är stor kris och ras på fastighetsmarknaden. Vissa delar av Sverige har gått upp de senaste året, andra har gått ned.
 
När jag köpte mitt förra hus blev jag förvånad över hur snabbt annonsen försvann. Strax efter att vi hade vunnit budgivningen tänkte jag att jag skulle spara ner annonsen med alla bilder på hårddisken, då det kunde vara kul att ha kvar den.

När jag gick in på hemnet var den dock redan nertagen, tyvärr.
 
ordain skrev:
När jag gick in på hemnet var den dock redan nertagen, tyvärr.
Mäklaren brukar nog vara snabba att ta bort den när de funnit en köpare för att slippa ha fler visningar på huset. Mäklaren och köparen har samma intresse.
 
Thomas59
-MH- skrev:
:) Jag tycker du sammanfattar det riktigt bra. Vem är så dum att man hoppar av ett köp för en sådan bagatell?

Själv rekommenderar jag inget som jag inte skulle godtaga varken som köpare eller säljare. Köpare som direkt kräver att annonsen skall bort ger lätt ett desperat skimmer, så tänk efter om det är vad ni verkligen vill signalera.

Men det här med etik och moral i affärer har en del svårt för, har jag märkt.

Slutligen vill jag råda husköpare/säljare att inte gå på att det är stor kris och ras på fastighetsmarknaden. Vissa delar av Sverige har gått upp de senaste året, andra har gått ned.
Ja visst var det en bra sammnfattning:).

Min tanke var inte att hoppa av köpet men efter som jag är van att förhandla och ganska bra på att "läsa av" motparten och i detta fall även mäklaren bedömde jag att detta krav skulle gå hem vilket det också gjorde. Som förhandlare måste man, som jag skrivit tidigare, ha en bra bild av styrkeförhållandena och ställa krav utifrån detta. Då är det relativt stor sannorlikhet att de krav du ställer accepteras.

Med din inställning att inte ställa krav som du som (hypotetisk) motpart inte skulle gå med på blir du en katastrofalt dålig affärsförhandlare. Det enda du signalerar med ditt förhållningsätt är en uppenbar orutin i förhandlingar.

I korthet kan man sammanfatta mitt agerande med att det var ett svar på säljarens försök att, trots att vi nått en muntlig överenskommelse om köp, hitta nya budgivare genom att lägga in visningar i mellantiden fram till avtalsskrivandet som skulle ske några dagar senare. DET var en handling från säljarens sida som gav ett desperat skimmer i mina ögon.

Din etik/moralkaka tar jag inte åt mig. Klart att det finns gränser för vad man etiskt och moralist bör undvika i affärsförhandlingar men här är vi ju inte ens nära.

Dina råd om at t "inte gå på" att det är kris i på bostadsmarknaden förstärker bilden av att du inte riktigt har grepp på de faktorer som styr marknaden och prisättningen av fastighetet.

Du kan givetvis inte bortse från att fastighetspriserna över lag fallit och att det är köparens marknad även om det finns objekt och möjligen områden som gått mot strömmen. Den troliga konsekvensen för någon som följer ditt råd är ett osålt objekt.

Självklart måste du agera utifrån de förutsättninar som råder på marknaden. Det är bara i fantasin som du framgångsrikt kan "hitta på" passande marknadsförutsättningar.
 
Jag tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskussionen. Helt klart är att alla inte är medvetna om vad en förhandling går ut på. Och det är inte att gynna motparten så gott det går... Det är upp till var och en att bestämma hur mycket man vill betala för något, alternativt sälja, under vilka förutsättningar.
Och nej, det är ingen dålig etik och moral om köparen har önskemål att annonsen ska bort (läs: vill undvika andra budgivare eller nya potentiella köpare).
 
Thomas59
Instämmer med imported_Anders_S. Ämnet känns uttömt. Att vi inte är eniga är väl inte hela världen.
 
daviden skrev:
Mäklaren brukar nog vara snabba att ta bort den när de funnit en köpare för att slippa ha fler visningar på huset. Mäklaren och köparen har samma intresse.
I detta fall, helt rätt. Omsättningen är viktigt för mäklaren. Som säljare behöver man däremot inte ha särskilt bråttom, stora delar av Sverige har stigande fastighetspriser. Att generellt säga att det är "köparens marknad" är därmed varken rätt eller ens ett relevant.

Om ni som säljare stöter på köpare som vill sressa igenom affären, fråga er varför? Är han rädd att någon annan skall bjuda högre? Nu är det förstås flest köpare på detta forum...
 
Redigerat:
Nanny Fine
daviden skrev:
Vårt hus håller på att säljas. Budgivningen till synes klar och köparen avser besiktiga huset och skriva kontrakt senare i veckan. Huset togs dock bort från hemnet idag. Hur skulle ni se på det ?

Jag ser gärna att huset ligger kvar på hemnet tills kontrakt är i det närmaste skrivet, detta för att kontraktsskrivning ska påskyndas samt att låta eventuella sena budgivare hoppa in.

Det känns inte juste tycker jag. I alla fall inte om jag hade deltagit i en budgivning som slutat över utsatt pris och du som säljare i till sista minuten hoppas att någon annan ska komma och lägga ÄNNU högre bud. Som budgivare/tilltänkt köpare hade jag blivit förbannad och hoppat av helt och hållet.
Annat är det förstås om mitt bud ligger en bit under vad du har begärt för huset... lättare att förstå att säljaren då vill nyttja sista halmstrået. Men efter budgivning.....känns sniket tycker jag.
 
Nanny Fine skrev:
Det känns inte juste tycker jag. I alla fall inte om jag hade deltagit i en budgivning som slutat över utsatt pris och du som säljare i till sista minuten hoppas att någon annan ska komma och lägga ÄNNU högre bud. Som budgivare/tilltänkt köpare hade jag blivit förbannad och hoppat av helt och hållet.
Syftet med att objektet ligger kvar är inte att jag ska få in högre bud utan att ett kontrakt ska bli skrivet. Huset är (eller ska jag säga var) till salu och den som vill köpa behöver bara bjuda högst och skriva kontrakt. Knappast för mycket begärt. Muntliga avtal vad gäller fastigheter tex budgivningar är inte bindande och det brukar vara köparen som hoppar av när så sker.
Därför uppfattar jag inte budgivningen som särskilt skarpt läge förrän köparen är redo att skriva kontrakt. Det står var och en fritt att hoppa av, men om en budgiving kommit igång så är det inte ett för köparen så kraftfullt "vapen"
 
Vi skrev på kontrakt för köp av hus i fredags, nu är det måndag kväll och mäklaren har visserligen semester, men det hade hon i fredags oxå...och annonsen ligger fortfarande ute på hemnet. Hur ska man tolka det?
 
Thomas59
Frugan skrev:
Vi skrev på kontrakt för köp av hus i fredags, nu är det måndag kväll och mäklaren har visserligen semester, men det hade hon i fredags oxå...och annonsen ligger fortfarande ute på hemnet. Hur ska man tolka det?
Har ni redan skrivit kontrakt gör det väl inget att huset ligger kvar på Hemnet?

En nackdel (för säljaren) kan väl finnas i de situationer när annonsen tas bort INNAN kontraktsskrivning.
 
Nä, det var det jag tänkte, ville bara vara säker. Man blir lätt lite nojjig. Men är det inte lite dumt av mäklaren, hon kanske samlar på sig lite extrajobb i form av folk som anmäler sig till visningen (som inte blev av eftersom säljarna accepterade att sälja utan visning) och vill komma och kolla...men det är ju inte mitt problem. Men eg är väl köpet inte klart förrän tillträdesdagen och hela köpesumman är betald till säljarna antar jag. Rent teoretiskt skulle det väl kunna hända att vi inte får lån menar jag, tillträdet är inte förrän i november.
 
Frugan skrev:
Rent teoretiskt skulle det väl kunna hända att vi inte får lån menar jag, tillträdet är inte förrän i november.
I teorin ja. Men i så fall är annonsen på Hemnet ert minsta bekymmer ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.