Hej - funderar på detta med en kvalitetsansvarig över bygget _ är det vanligt förekommande/att rekommendera att ha arkitekt som kvalitetsansvarig, om man väljer ett arkitektritat hus? fördelar-nackdelar? Dyrare än andra yrkesfolk?
 
Jag har min arkitekt som KA, i mitt fall har det varit ok, vad det sedan har kostat är en annan historia, men fördelarna har varit att han har värnat för sin skapelse. Det har jag i mitt fall värderat högt

Men till sist så är det ju en roll som alla andra roller i ett bygge, och denna roll har dessutom en "sitac" stämpel som visar
att man bör ha en viss kunskap i ämnet. (fast ibland kan man undra när man läser runt här i forumet)

Troligen är en arkitekt som KA dyrare än en KA som "bara" är KA
 
Vi ska ju inte övervärdera KA's insatser i ett nybygge om den bara följs enligt myndighetskraven. Arkitektförbundet har/har haft KA-kurser för sina arkitekter. Om arkitekten dessutom har en större koll över nybygget kan det nog vara väldigt bra.

Själv hade jag arkitekten som höll kontinuerlig kontakt med byggentreprenören fram till slutbesiktningen. Dessutom hade jag en lokal KA med utvidgad kontroll över bygget.. Totalt sett blev min lösning marginellt dyrare. Och så funkade bygget mycket smidigt.
 
Jag tycker det är direkt olämpligt eftersom det handlar om två helt olika yrkesinriktningar.
Lite som att låta billackeraren meka med motorn.......

Arkitektens utbildning är inriktad på att få till estetiken och användarvänligheten i huset.
Den kvalitetsansvarige skall ha koll på lagstiftningen och produktionstekniken.
Om man vill ha "allt i ett" riskerar man att istället få antingen en arkitekt som är en halvdan KA eller en KA som är en halvdan arkitekt.
 
Jag tycker absolut att man ska tänka på riskerna som volvo nämner. Tyvärr har man inte alltid en lista med certifierade KA att välja mellan. Vi valde också vår arkitekt eftersom hon var behörig KA. Visst, hon var inte helt oberoende men hon hade å andra sidan ett egenintresse av att slutresultatet skulle bli bra. Precis som det sägs i tidigare inlägg, så handlar det till största delen om formalismus.
 
håvis skrev:
Tyvärr har man inte alltid en lista med certifierade KA att välja mellan. Vi valde också vår arkitekt eftersom hon var behörig KA. .
På boverkets hemsida www.boverket.se hittar man samtliga certifierade KA i sverige.
Vill man leta på annat ställe sär SBR:s hemside www.bygging.se ett alternativ.
 
volvo skrev:
Jag tycker det är direkt olämpligt eftersom det handlar om två helt olika yrkesinriktningar.
Lite som att låta billackeraren meka med motorn.......

Arkitektens utbildning är inriktad på att få till estetiken och användarvänligheten i huset.
Den kvalitetsansvarige skall ha koll på lagstiftningen och produktionstekniken.
Om man vill ha "allt i ett" riskerar man att istället få antingen en arkitekt som är en halvdan KA eller en KA som är en halvdan arkitekt.
Det behöver inte finnas någon samband med det. Din jämförelse är snarare i likhet med att säga: Om du är en bra chef på ditt jobb är du halvdan på att laga mat hemma. Eller så är du bra på att laga mat hemma men är en dålig chef på jobbet.

Man får helt enkelt kolla om personen kan jobbet. Arkitektens utbildning är inte enbart riktad till att sköta estetik och användarvänlighetsfrågor.
 
volvo skrev:
Jag tycker det är direkt olämpligt eftersom det handlar om två helt olika yrkesinriktningar.
Lite som att låta billackeraren meka med motorn.......

Arkitektens utbildning är inriktad på att få till estetiken och användarvänligheten i huset.
Den kvalitetsansvarige skall ha koll på lagstiftningen och produktionstekniken.
Om man vill ha "allt i ett" riskerar man att istället få antingen en arkitekt som är en halvdan KA eller en KA som är en halvdan arkitekt.
Det stämmer ju inte att generellt påstå att en arkitekt inte har koll på konstruktionen eller hur huset byggs. Många arktitekter GÖR konstruktionsritningen, har lång erfarenhet om bygglovshandlingar och pappersexerciser som krävs vid byggnation. Att påstå att kvalitetsansvaret är något han eller hon inte kan är ju helt fel. Vill påstå att han/hon ofta har bättre kunskaper än dom flesta KA:s. Där det för övrigt finns en mängd helt värdelösa skojare..
 
jag skulle inte ha arkitekten som KA. Hellre en byggnadsingenjör som granskar arkitektens arbete. Din KA ska ses som din "advokat" i byggprocessen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.