Börjar närma mig slutet av en bygglovsprocess som varat i över ett år. Med många turer där tillbyggnaden ritats om helt efter att mina närmsta grannar tyckte det blev för högt etc. Nu är jag i slutfasen och ärendet ska upp i nämnden i slutet av maj, eller mitten av juni.
I det område där jag bor krävs att alla angränsande grannar ger sitt samtycke genom att skriva på ritningarna. Kruxet är att min närmaste granne just har sålt sitt hus, och det byter ägare den 1 juni.
Hur påverkar detta bygglovet? Gäller underskrifterna från nuvarande granne tills dess att de nya har registrerats?

-Byglovstrött
 
Troligen inte.
 
hempularen skrev:
Troligen inte.
TS skriver ju " Gäller underskrifterna från nuvarande granne tills dess att de nya har registrerats?". Det borde uppenbarligen vara så eftersom den nuvarande grannen fortfarande är ägare av grannfastigheten.
 
Om grannen - dvs den legala fastighetsägaren vid tidpunkten när frågan ställdes- har godkänt ditt byggförslag, så följer godkännnandet med till nästa fastighetsägare vid en försäljning. Dvs du får inte godkänt av den fysiska personen "Svenne Banan" utan den i princip juridiska personen "fastigheten".
 
Tack för det svaret, precis vad jag ville höra!
 
Obs att du måste kunna bevisa att den legala fastighetsägaren har godkänt åtgärden. Alltså säkrast skriftligt och med bevittnad namnteckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.