Hej
Jag har en elu mh 151.
Om jag förstått rätt så är elu mh151 och Dewalt DW351 samma såg. Har läst i flera trådar på detta forum att den är gjord för att gå på skena. Men vilken skena? Är dw och festools skenor likadana? På ett ställe står det att elu'n ska funka både på dw och festool....
Den ska ha en 152-20 klinga men på vissa ställen specas det en 150's klinga till den. Sågdjupet är ju inte så tilltaget från början så att göra det endå mindre känns inte aktuellt. Vart köper jag 152's klingor av bra sort billigt?
 
Efter lite mer googling så hittar man massor med 152's klingor med många tänder... Så då återstår vad är mycket för pengarna?
 
Den maskinen är inte gjorde för att passa på dewalt eller festool skena. Dock har pernitta modifierat sin dewalt 351 för att passa på skena, sök så hittar du hur han har gjort.

Angående klingor så är bra och billigt svårt att få att gå ihop. Klingor i alllmänhet har diskuterats massor, sök så lär du hitta. Men kort kan jag säga att jag tycker att dewalts egna klingor samt biltemas klingor är prisvärda.
 
Annars kan wolfcrafts skena + generiska crikelsågsadapter vara ett alternativ.
Den har diskuterats tidigare här i forumet.

/Håkan
 
Men är det verkligen så? Enligt dewalts hemsida så passar den på skenan. Dom kan väl inte utgå från att man ska börja bygga om grejerna ....

Tex här står det så...
http://www.swiftfix.co.uk/id219.html
 
Redigerat:
Kan ju vara så att sidan du länkar till ovan menar att den passar OM du använder en adapter mellan såg och skena?
Alltså så att sågen går parallellt med skenan och inte på som sågen normalt gör.
 
Kan du inte bara ta med sågen till en återförsäljare och kolla om det fungerar? Endera DW eller Festool. De borde ju sen kunna hjälpa till med en adapter om det behövs. Beroende på övrigt verktygsbestånd kan du sen avgöra vilken som passar bäst.
 
FredrikR skrev:
Kan ju vara så att sidan du länkar till ovan menar att den passar OM du använder en adapter mellan såg och skena?
Alltså så att sågen går parallellt med skenan och inte på som sågen normalt gör.
Så tror jag är fallet...modellen togs fram långt innan dewalts skenor kom till världen.
 
DEWALT 351 är en smidig liten cirkelsåg för finlir, identisk med tidigare ELU.

För många år sedan köpte jag min såg tillsammans med Festools fräs och sticksåg och ett par skenor. Jag förstod innan köpet att man kunde modifiera sågen så att den skulle komma att passa på skenorna. Kombinationen har fungerat till mycket stor belåtenhet , delvis beroende på att sågen var förberedd för styrklotsar.

62eb8542.jpg

Bilden visar hur sågens bottenplatta har två "fästöron" som försetts med styrklotsar i ek.

2bebe305.jpg

Styrklotsen i detalj, monterad med två skruv och tvåkomponentlim.

Den äldre typen av hårt bilvax ingnidet på styrskenan och på sågens bottenplatta gör underverk.

Sågklingor köper man billigast på Biltema, under sjuttio kronor, och de är bra.

per
 
Kan du justera glappet såg <> skena med en microjusteringsratt som man gör med Festoolsågen?
 
Behövs inte.

per
 
Hej Pernitta,

När ändå frågan om DW351 är uppe.
Min 351:a har ett mekaniskt glapp. Det är axeln markerad med rött som glappar. Det ger som resultat att klingan inte är vinkelrät mot sågfoten i alla lägen.
dw351markerad.jpg

Om jag pressar handtaget nedåt när jag sågar måste jag ställa vinkeln på ca 2.5º för att få ett vinkelrätt snitt.
dsc01707h.jpg

Hur glapp är din såg?
Min gamla skitbilliga såg är stabil på den ledden men rasslig på alla andra sätt.

/Macce
 
Hej Macce.

För min del började det med en ELU. Den blev mosad av ett bilhjul och ersattes med DEWALT 351.

Kvalitativt var denna såg ingen höjdare och jag beklagar att sågen inte utsattes för en fortlöpande förbättring. Istället försvann den från marknaden.

Precis som Du anger är den glapp och inställningarna inger inget förtroende. men jag lyckades få ordning på mitt exemplar, och jag hoppas att följande bilder och text skall hjälpa Dig med samma sak, ty när den är i gott skick är sågen trevlig att jobba med.

9d6a4662.jpg

Ett 14 mm tjockt hårdgummiblock monterat på bottenplattan.

36029efb.jpg

Blocket utgör ett stopp och avståndet mellan det gula handtaget och bottenplattan blir stumt

4ffd14c0.jpg

Mitt i bilden ser Du en liten mutter. Den har önskad tjocklek och är limmad på plats. Sågens snitt lodrätt blir nu alltid 90 grader.

ecde8dc1.jpg

Sågen används i allt väsentligt för kapning av virke och för delning av skivmaterial. Kapning utförs på såglådan och som Du ser använder jag varken klingskydd eller klyvkniv. Och då gäller en absolut regel - ta aldrig bort sågen från skenan. Det finns en tråd om såglådan under Tips & Tricks.

Hoppas att jag hjälp Dig!

per
 
Jag har lånat en Elu MH151 av min far och den är riktigt smidig att jobba med, skulle också önska ngn form av skena till den (permittas bilder saknas tyvärr).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.