Tjenare!

Om ca 2 månader bär det av till staterna för första gången på en 2 veckor lång semester för att hälsa på sambons släkt och vänner. Tänkte då förståss passa på att shoppa runt lite.

Vad löns det då att se på i verktygsväg?

- Elmaskiner faller bort då det är 110V (batterimaskiner går förståss med Classes omvandlare).

- Spikpistoler har jag någotsånär koll på, Dewalt, Porter Cable eller Senco, är de jag kollat in.

Sen är det egentligen handverktyg som gäller och det är där hjälp behövs :surprised:
”Overseas” är det väl lite andra märken som gäller... vad skall jag kolla, t.ex. då det gäller hylssatser, hamrar, träverktyg, tänger m.m.

Skulle vara tacksam för lite tips från alla verktyg gurun här på forumet :)
 
Vet ej vad du ska titta på men tänkte komma med någr allmänna (självklara?) tips.

Tänk på bagagevikten (övervikt=dyyyrt). Ta reda på tullregler. Du vill ju inte behöva tulla för dina inköp, då försvinner ev "vinst" mycket snabbt. Jag är ju själv rätt fundersam på om det verkligen är så mycket billigare i USA så det är värt att ta hem verktyg därifrån. Jag skulle nog satsa på lite orginella inredningsprylar istället. Men det är ju jag det... ;)
 
Jo det där med bagagevikt och tull har jag ganska klart redan... skall nog göra några telefonsamtal ännu men annars ok.

Iaf blir det nog nån skippistol då t.ex Sencos SCN49 kostar 690€ här omkring medan man hittar den för 263 € i statena (med sales tax och dagens valutakurs).
Kan nog vara att handverktyg inte skiljer så väldigt mycket, men därför frågar jag :D

Inredningsprylar, hmm, låter intressant det också, lite OT men något tips?
 
Ohh, ja. Eftersom de inte har någon historia att tala om over there så älskar de retrogrejer. Finns många roliga affärer som säljer grejer i typ "gysingestil" (det här får jag säkert skit för av byggnadsvårdsmaffian nu - klart att man inte kan byta ut Gysinge! ;) ). Om JAG skulle få ta en shoppingrunda till USA så skulle jag kolla in de kedjor och större butiker som kör lite mer kolonialstil.
 
Det är nog rätt många i byggnadsvårdsmaffian som tröttnat på Gysinge vid det här laget. Det är en rätt otacksam roll att vara pionjär och sen vill alla ha något annat.

Skulle jag över sjön skulle jag nog satsa på att ha 110volt i verkstan, för det finns väldigt många grejer väldigt billigt där. En amerikansk generator skulle lösa det mesta har jag insett, men det är lite bök förstås.
 
Rebeckaf skrev:
Om JAG skulle få ta en shoppingrunda till USA så skulle jag kolla in de kedjor och större butiker som kör lite mer kolonialstil.
Tack för tipset, skall lägga det bakom örat och hålla ögonen öppna :)

Mr Handyman skrev:
Skulle jag över sjön skulle jag nog satsa på att ha 110volt i verkstan, för det finns väldigt många grejer väldigt billigt där. En amerikansk generator skulle lösa det mesta har jag insett, men det är lite bök förstås.
Det var ju just det, om det blir redigare grejer än en batteriladdare för skruvdragare eller liknande så måste man väl ha relativt stor generator enligt vad man läst här på forumet :)

Sen skall ju grejerna med hem oxå :D

Men handverktyg faller bort då eller... inte så stor skillnad i pris?
 
Hemmakatten
En schysst liten digitalkamera att dokumentera bygget med kan man köpa ganska billigt.
 
Hemmakatten skrev:
En schysst liten digitalkamera att dokumentera bygget med kan man köpa ganska billigt.
Jo jag har ögonen på Nikons D700 hus redan :D men om jag skaffar den så lämnar det inte mycket pengar kvar till annat... svårt att välja mellan dyra hobbyn :surprised:

Och om vi nu är inne på det, hur är det med Festool, både prismässigt och elektriskt :rolleyes:

Blir väl ännu så att man kravlar sig ner i det träsket oxå :D (har kollat på OF1400:an, men det kanske inte är så bra ide med tanke på spänningen, eller?)
 
Alltså, jag vet inte hur stor skillnad det är på handverktyg, men intrycket är att det är billigare. Kolla en sajt på nåt ställe som ligger ungefär dit du ska och jämför med hemmapriser.

Angående generator så är det inte så knepigt att skaffa en lite större ju, men de väger ju rätt mycket så det behöver väl skickas med båt egentligen. Det är en avvägningsfråga.
 
Cricce skrev:
Jo jag har ögonen på Nikons D700 hus redan :D men om jag skaffar den så lämnar det inte mycket pengar kvar till annat... svårt att välja mellan dyra hobbyn :surprised:

Och om vi nu är inne på det, hur är det med Festool, både prismässigt och elektriskt :rolleyes:

Blir väl ännu så att man kravlar sig ner i det träsket oxå :D (har kollat på OF1400:an, men det kanske inte är så bra ide med tanke på spänningen, eller?)
Schysst val av kamera! Är det verkligen så mycket billigare med kameror i USA idag? Jag kollade för ca en månad sen och kom fram till att det var marginell skillnad jämfört med Sverige.

När det gäller Festool har jag ingen vidare koll på priserna i USA, men jag skulle absolut jämfört med England om du är sugen på att importera. Då får du 240 V-maskiner, och slipper allt kladd med transformatorer/generatorer. Det är bara att byta ut plug-it kabeln (eller kontakten på den som följer med om man så vill). Dessutom går maskinen att sälja en dag om du skulle vilja bli av med den. En 110-voltare lär man inte få speciellt mycket för här hemma...

Angående generator... tycker att det verkar ganska overkill. Det är enklare att köpa en 240-110 V "site transformer" från England för en rimlig peng (strax under tusenlappen har jag för mig). Kolla tex på www.axminster.co.uk.
 
En sak till... är du intresserad av läsning om "woodworking" så knalla in på tex Borders eller Barnes & Noble så hittar du ett helt annat utbud än vad man är van vid här hemma, till bråkdelen av priset. Enda nackdelen är väl att böcker väger en del...
 
Handverktyg att kolla på är Veritas, om du nu gillar deras prylar. De har många smarta verktyg, inte bara hyvlar.
Digitaler till maskiner är också billigt därborta.
Eller en router lift. (Med digital, då).
 
Min rekommendation är lätta (i massa) prylar som är dyra.

Exempelvis:

frässtål (se till att de har rätt skaftdiameter/köp en spännhylsa i tum-mått - kolla innan vad för spännhylsor som passar din maskin)

mekaniska festool tillbehör - finns massor till i princip alla maskiner se på festool.se och ta deras ordernummer. Även mfs-systemet (om det finns i USA) samt tvingar etc till mft-bordet. Desutom förbrukningsmaterial typ klingor, sågblad borr etc.

japanska stämjärn

lie-nielsen och veritas har fina hyvlar/hyvelstål/smarta tillbehör för finsnickeri med handverktyg

Anhåll till bordssåg (Jag ska uppgradera min elu bordssåg med ett Incra Miter 2000 eller liknande vid tillfälle tex)
 
bygga_bo skrev:
Schysst val av kamera! Är det verkligen så mycket billigare med kameror i USA idag? Jag kollade för ca en månad sen och kom fram till att det var marginell skillnad jämfört med Sverige.

När det gäller Festool har jag ingen vidare koll på priserna i USA, men jag skulle absolut jämfört med England om du är sugen på att importera. Då får du 240 V-maskiner, och slipper allt kladd med transformatorer/generatorer. Det är bara att byta ut plug-it kabeln (eller kontakten på den som följer med om man så vill). Kolla tex på www.axminster.co.uk.
Jo D50:an har jag redan växt ur och har redan en del glas som funkar med FX, kollade på D300:an då den kom, men då D700:an kom visste jag att jag ville ha den :D
Det är ca 300 € billigare från B&H än från Cyberphoto, men det är alltid ngt (nästan en 50mm F1.4 :D)

Och jo har kollat på Axminister och det är nog det som du skriver, kan löna sig att handla Festool från England så man inte behöver fundera på generatorer och sånt (samt tull och moms). Skall kolla prisskillanderna...


bygga_bo skrev:
En sak till... är du intresserad av läsning om "woodworking" så knalla in på tex Borders eller Barnes & Noble så hittar du ett helt annat utbud än vad man är van vid här hemma, till bråkdelen av priset. Enda nackdelen är väl att böcker väger en del...
Ah! Tack för det tipset... det skall jag med säkerhet kolla in :)


tihimas skrev:
Du kan få ta med en sån här till mig:
[länk]
Nu bor jag ju på andra sidan potten, men månne jag inte skulle få hem en sån med :D Har en del vänner i Stockholm som gästas med jämna mellanrum ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.