Thomas59
-MH- skrev:
Så länge inte köpanre har bundit sig, så...

Det finns ju köpare som kan tänka sig att ändra sig även EFTER kontraktet är påskrivet, så det är nog smart att ha huset ute tills allt är klart.
Sett ur SÄLJARENS synvinkel så är det ju så men om KÖPAREN hotar att hoppa av om annonsen ligger kvar (och kanske tom som i mitt fall med nya visningar inplanerade) kanske man inte har något val eller hur? Ja ska man vara riktigt petig så kan man ju givetvis, av principskäl, välja att ha annonsen kvar trots att köparen hoppar av och hoppas att nya köpare dyker upp. Då har man i alla fall visat att man inte backar för några krav och det kan ju ha sitt värde, även om huset förblir osålt.
 
Jag skulle förmodligen som säljare, backa för kravet att ta bort annonsen om detta enligt köparen annars skulle innebära att han/hon hoppar av. Jag skulle som säljare självklart inte ta bort annonsen innan kontraktet är skrivet om det inte fanns krav på det.
 
Handslag är bra för mig, men med tanke på att det tydligen förekommer KÖPARE som efter handslaget (och efter kontrakt!) fortfarande kan tänka sig att avbryta affären om allt inte är som de vill, så är det lämpligt att ha kvar annonsen som en plan B.

Om KÖPAREN står vid sitt ord och avslutar affären till överenskomna priset, så gör SÄLJAREN det. Om KÖPAREN inte kan eller vill stå vid sitt handslag, så har man sparat in både tid och pengar med att ha kvar annonsen. KÖPARE som får köpbaksmälla är väl inte helt ovanligt.

Eventuella högre bud som kommer mellan handslag och kontrakt gör att SÄLJAREN kan skynda på processen, genom att säga "Du får köpa huset för priset vi kom överens om, om du vill. Vill du inte det av någon anledning, så anser jag mig löst från ditt bud, och då har jag andra intresserade köpare." Ärligt och rättframt, så kan KÖPAREN spara in pengar för besiktningen, om han vill.

Jag la aldirg märke till när annonserna försvann för de fastigheterna jag köpt. Spelade ingen roll för mig. Jo, förresten nu senast skulle jag länka till fastigheten vi köpt, men då var det redan borta.
 
När man letar hus och ser ett hus som försvinner och sedan inom kort dyker upp igen undrar man vad det var för fel på huset. Därför vill man gärna som säljare ha kvar annonsen tills affären är "säker", d.v.s. oftast efter besiktning och slutförhandlat pris.
 
Vet inte hur länge vi ska älta ämnet.

Om jag som köpare på ett objekt som till synes är något "kallt" och jag lyckas komma överrens om ett för mig, attraktivt pris men kan inte skriva kontrakt förrän om några dagar alt 1 vecka. Jag känner på mig att säljaren är något missnöjd med priset, så skulle jag mycket väl kunna kräva att annonsen tas bort efter vår muntliga överenskommelse, för att undvika att ytterligare köpare får upp ögonen, hör av sig och lägger ett bud över. För jag som KÖPARE vet ju inte hur pålitig säljaren är, lika lite som att SÄLJAREN inte vet hur pålitlig jag är. I det här fallet är det dock jag som har trumfkortet med ett objekt som ingen lagt bud på, förutom jag.

MH,
Efter kontraktskrivning har väl inte varit diskussionen, det är väl innan kontraktsskrivning? Ta bort eller inte.
 
När kontraktet är påskrivet och besiktningstiden har gått ut så ska annonsen bort.
Vill man ha bort annonsen tidigare som köpare så får man skriva kontrakt men kan inte säljaren skriva kontrakt direkt ska annonsen bort innan skrivningen.
 
  • Gilla
Ballottola
  • Laddar…
imported_Anders_S skrev:
För jag som KÖPARE vet ju inte hur pålitig säljaren är, lika lite som att SÄLJAREN inte vet hur pålitlig jag är. I det här fallet är det dock jag som har trumfkortet med ett objekt som ingen lagt bud på, förutom jag.
Och eftersom ingen litar på den andre, så är det natyrligt att låta annonsen vara kvar tills allt är klart. Bra pris vid snabb affär, heter det ju. Och snabb affär, det får man när kontraktet är klart och ångertiden har gått ut.
 
Thomas59
Man kan väl sammanfatta läget enligt följande:

För SÄLJAREN: Bäst om annonsen ligger kvar tills avtalet är påtecknat och ev besiktningsfrist löpt ut.

Avbryts köpeprocessen genom att köparen backar ur kan man snabbt uppta sökandet efter nya köpare och man slipper den negativa bild som en annons/ett objekt som försvinner och sedan återkommer inom kort kan ge.

För KÖPAREN: Bäst om annonsen tas bort direkt när säljaren givit muntlig accept, särskilt viktigt om kontrakt inte skrivs omgående. Säljaren minskar då risken för att en oväntad budgivare dyker upp i sista stund.

Vilket alternativ som används i det enskilda fallet beror då helt enkelt på hur säljare/köpare UPPLEVER sin styrkeposition i förhandlingen. Inget konstigt med det.

Stark marknad och attraktivt objekt=annonsen kvar, svag marknad=annonsen bort ungefär.
 
Thomas59 skrev:
Vilket alternativ som används i det enskilda fallet beror då helt enkelt på hur säljare/köpare UPPLEVER sin styrkeposition i förhandlingen. Inget konstigt med det.

Stark marknad och attraktivt objekt=annonsen kvar, svag marknad=annonsen bort ungefär.

Precis så..
 
KÖPAREN tycks gilla att visa vem som bestämmer. Varför inte ställa krav på att SÄLJAREN måste skaffa en rosa bil och gå i matchande plyschoverall?

Allt är tydligen tillåtet...:rolleyes:
 
Thomas59
-MH- skrev:
KÖPAREN tycks gilla att visa vem som bestämmer. Varför inte ställa krav på att SÄLJAREN måste skaffa en rosa bil och gå i matchande plyschoverall?

Allt är tydligen tillåtet...:rolleyes:
Du har väl i princip rätt i att allt är tillåtet, i alla fall så länge det är lagligt.

"KÖPAREN tycks gilla att visa vem som bestämmer." ska man nog istället översätta med att KÖPAREN är i en position att bestämma om marknaden är svag, precis som jag skrev.

Precis på samma sätt som SÄLJAREN är i en position att bestämma om marknaden är stark, vilket jag också skrev.

Huruvida och i vilken grad KÖPARE/SÄLJAREN utnyttjar sin position är nog ganska individuellt.

Sen finns det givetvis ett litet element av poker i det hela också. Dvs det beror inte BARA på vilka "kort du har" (=stark/svag marknad) utan också hur du agerar och hur korrekt din bedömning av motpartens "kort" är.

Att det förhåller sig på detta sätt är, för de flesta, ganska uppenbart och helt naturligt.

Vad KÖPAREN skulle vinna på att kräva att SÄLJAREN "måste skaffa en rosa bil och gå i matchande plyschoverall" är höljt i dunkel men visst, tycker du att det är ett viktigt krav så kan det nog finnas SÄLJARE som går med på det också om huset blir sålt.
 
Redigerat:
Det måste finnas någon slags rim och reson i de krav man ställer. Varför SÄLJAREN skall ta bort huset från marknaden innan KÖPAREN har bestämt sig är inte helt enkelt att begripa.

Kanske är det en varningssignal om att KÖPAREN - precis som Thomas gjorde - tror sig snabbt komma undan med ett lågt pris, och som SÄLJARE får man nog tänka till en gång extra om något sådant krav kommer.

Att det är stark resp. svag marknad påverkar mest priset, inte så mycket metoderna. Oavsett marknadsläge, så hade jag varken krävt att ta bort annonsen som KÖPARE, eller accepterat som SÄLJARE.
 
-MH- skrev:
Det måste finnas någon slags rim och reson i de krav man ställer. Varför SÄLJAREN skall ta bort huset från marknaden innan KÖPAREN har bestämt sig är inte helt enkelt att begripa.

Att det är stark resp. svag marknad påverkar mest priset, inte så mycket metoderna. Oavsett marknadsläge, så hade jag varken krävt att ta bort annonsen som KÖPARE, eller accepterat som SÄLJARE.
Har KÖPAREN inte bestämt sig för att köpa när han bestämt sig för att köpa, utan först när han skriver på köpekontrakt och inväntar?

För mig har jag köpt ett objekt när jag meddelat mäklaren att jag vill ha det och har högsta bud. Att det finns klausuler som ger mig rätt till att hoppa av är väl inte detsamma som att jag inte "bestämt mig". Vi snackar ju SÄLLSYNTA fall där något är väldigt galet, eller alternativt idioter till köpare som inte står för sitt ord.

Men jag tror du har fel, och jag känner inte igen ditt resonemang i verkligheten. Självklart går metoden och priset hand i hand. Ett objekt som legat ute länge utan att få bud har större risk att drabbas av ett utgångspris långt under begärt pris och dessutom med vissa krav, tex "men då vill vi skriva nu". Vid ett sånt fall och en muntlig överenskommelse om priset skulle jag som KÖPARE absolut kräva att annonsen tas bort, jag vill ju inte ha nya budgivare som "hittar dit" i sista stund. Om SÄLJAREN inte går med på det kanske jag drar mig ur. Som jag förstår det skulle du alltså riskera det? Av principen?

Att det skulle vara en varningsignal att det ställs ett krav får man ju tolka hur man vill, och agera efter. Men det krävs väl ingen ingenjör för att förstå att köparen vill undvika nya bud. Så vad ska man göra åt "varningsignalen"? Syna den och säga "aha, du tycker att du kommer billigt undan". Ja precis, bort med annonsen nu annars blir det inget köp. :)
 
imported_Anders_S skrev:
Har KÖPAREN inte bestämt sig för att köpa när han bestämt sig för att köpa, utan först när han skriver på köpekontrakt och inväntar?
Nej, vad jag har förstått är det vanligt att köpekontraktet bara indikerar att det är värt att slänga ut flera TUSENLAPPAR på besiktning. Sen kan KÖPAREN kanske bestämma sig...

Men jag tror du har fel, och jag känner inte igen ditt resonemang i verkligheten.
Jag känner inte heller igen ditt resonemang i verkligheten. Och om man dömer av andra som kommenterat denna tråd, så är jag inte ensam i det.

Självklart går metoden och priset hand i hand. Ett objekt som legat ute länge utan att få bud har större risk att drabbas av ett utgångspris långt under begärt pris och dessutom med vissa krav, tex "men då vill vi skriva nu". Vid ett sånt fall och en muntlig överenskommelse om priset skulle jag som KÖPARE absolut kräva att annonsen tas bort, jag vill ju inte ha nya budgivare som "hittar dit" i sista stund.
Märkligt, risken/chansen att fler KÖPARE "hittar dit" är ju betydligt större om det är ett populärt objekt.

Det är väl snarare så att vid dåligt objekt är det mer värt för SÄLJAREN att ha annonsen ute, eftersom det är större risk att KÖPAREN som hade bestämt sig blir "överraskad" av vad besiktninge visar, och ångrar sig

Vad är ditt muntliga löfte värt då? Du säger ju självt att du kan ångra dig om du blir överraskad. Låte rinte som någt muntligt löfte man skall ta på allvar.

Man kan inte å ena sidan låtsas att muntligt löfte skall gälla, samtidigt som du propsar på möjlighet att dra dig ur EFTER kontraktsskrivning.? Det måste du väl ändå inse att det låter väl kluvet.: "Jag lovar att köpa huset för 3 miljoner, om jag inte ångrar mig, om inte banken ångrar sig, och om jag inte hittar något på huset som ger mig skäl att pruta. Men annars står jag vid mitt ord".

Ärligt, jag hade nog skrattat åt en sådan KÖPARE som försöker vara lite väl smart.

Att det skulle vara en varningsignal att det ställs ett krav får man ju tolka hur man vill, och agera efter. Men det krävs väl ingen ingenjör för att förstå att köparen vill undvika nya bud. Så vad ska man göra åt "varningsignalen"? Syna den och säga "aha, du tycker att du kommer billigt undan". Ja precis, bort med annonsen nu annars blir det inget köp. :)
"Du jag har haft tre köpare som ångrat sig, eller inte fick lån. Annonsen ligger kvar tills allt är ordnat denna gången, det är väl rimligt?"

En KÖPARE som inte tycker det är rimligt skall man nog undvika.
 
-MH- skrev:
Handslag är bra för mig, men med tanke på att det tydligen förekommer KÖPARE som efter handslaget (och efter kontrakt!) fortfarande kan tänka sig att avbryta affären om allt inte är som de vill, så är det lämpligt att ha kvar annonsen som en plan B.

Om KÖPAREN står vid sitt ord och avslutar affären till överenskomna priset, så gör SÄLJAREN det. Om KÖPAREN inte kan eller vill stå vid sitt handslag, så har man sparat in både tid och pengar med att ha kvar annonsen. KÖPARE som får köpbaksmälla är väl inte helt ovanligt.
Det är rätt vanligt att man skriver kontrakt innan en ordentlig besiktning görs. Jag kan förstå köparen att han/hon inte vill kosta på en besiktning innan man är säker på att man har möjlighet att genomföra ett köp därav kontraktskrivning innan besiktning. Att sedan köpare efter en genomförd besiktning väljer att avbryta köpet enligt kontraktet är väl inte så konstigt om det framkommit saker på besiktningen som inte var väntade.

Det är väl helt orimligt att man som köpare efter kanske en visning på 30 min lägger ut flera miljoner utan möjlighet till besiktning eller ångerrätt om något nytt framkommer. Sen kan man väl diskutera hur utformningen i kontrakten ser ut och när man som köpare kan dra sig ur ett köp, men att köpa grisen i säcken utan någon möjlighet att dra sig ur ser jag som fullständigt vansinne.

När det gäller när annonsen ska tas bort så är det väl en förhandlingsfråga mellan säljaren och köparen. Är man som säljare beredd att riskera en köpare man har på kroken som är missnöjd med att annonsen ligger kvar är det väl helt säljarens beslut och risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.