Hej
har äntligen startat igång min solanläggning som består av 2 fångare och
en 300 L beredare,

Äntligen känns det skönt att sitta på jobbet när solen skiner och man vet att
det tickar in värme hemma !! :D

Någon som vet vad det finns för lämpliga el-shuntar man kan använda som
överkokningsskydd? Vet att jag har sett några här på forumet men hittar dom
ej igen......
Det gör inget om dom är enkla och billiga;)

Hur stor är risken för överkokning?
 
Du har väl redan ett kokskydd i beredaren? Det måste man ha sa min röris. Det kan ju vara så att du även vill "spilla över" värmen i annan anläggning, pool eller liknande. Då förstår jag din fråga.

2 fångare, hur stor area blir det då? Låter lite lite med 300 l beredare. Min 30-rörs (2,8m2) vakuumanläggning gav över 90 grader i topp förra sommaren, då tog jag ändå ut värme under dagen med 300l.
 
Aha,så du menar att det kan finnas redan.Det skulle ju vara bra.
Det sitter en avtappningskran i botten.Kan det sitta något där?
Brukar det vara inbyggt från början?

Tanken är ju ny,ska även kolla i dokumenten som var med.

Jag har 32 rör.Ytan är angiven till samanlagt 5m2.
 
Redigerat:
Det verkar som om det sitter ett överhettnigs-skydd på beredaren.Men den löser ju bara
ut om elpatronen blir för varm.Solfångar-systemet fortsätter ju och matar på hela tiden.
Så en el-shunt som tappar ur varmvatten när det blir för varmt kan ju vara bra att ha.

Är det någon som vet någon bra?

Sen är ju frågan hur stor risken är för överhettning?Är man hemma lär det inte vara något
problem, 1 fru och 2 döttrar:D
Men på semestern!?
 
Överhettningsskyddet på elpatronen kommer att ge dig problem. Den kommer att lösa ut varje gång som solfångarna ger beredaren/acktanken en temperatur som är högre än den i skyddet.
Och är man inte observant på detta så har man ingen backup (elpatronen) den dag som solen lyser med sin frånvaro......
 
Nu undrar jag om det pratas äpplen eller päron :)
Jag menade att det finns en tryckbaserad ventil som löser ut om hela beredaren blir för varm =kokar. I mitt fall löser den ut vid ett visst övertryck, vet inte exakt men det är oberoende av värmekälla, dvs om solslingan producerar hundragradigt vatten i några timmar (ingen omöjlighet för vare sig dig, Spax eller mig) löser den ut och spiller ut varmvatten i avloppet, vilket naturligtvis är slöseri. Eftersom det är en genomströmningsberedare fyller den hela tiden på kallvatten när man tappar, så därmed kyls hela beredaren vid denna nödåtgärd. Jag har själv gått i dina tankar och funderat på om jag kan mata ut varmvatten vid dessa få tillfällen till min gamla elementkrets, men jag tror inte det blir vare sig nödvändigt eller lönsamt. När jag köpte mina grejer från Sfinx följde det med en extra ventil man kan sätta på utloppet från beredaren att göra detta med. Den var fast, alltså inte justerbar, men gjorde samma sak som säkerhetsventilen i beredaren, alltså struntade jag i den. Den såg inte dyr ut.

Förresten, 32 rör och nästan 5 m2, det låter väldigt tjocka rör eller väldigt stort mellanrum mellan rören, då jag har 30 rör med 2,8 m2 area...
 
Jag har kollat upp min beredare lite.Det sitter ett överhettnigs skydd som löser ut vid
98 grader C. Men den stänger ju bara av elpatronen. Men det sitter även en övertrycks
ventil i botten precis som du nämner "Pellesnurr" med ett fast läge. Trycket ökar ju med
värmen ,men jag vet inte med hur mycket?!

Men det gäller att hålla lite koll på överhettnigs-skydet som du säger "roli" . Om inte annat ,så märker man det när man duschar:D

Enligt tillverkaren av beredaren (OSO) så skulle det räcka med den. Beredan skulle även
tåla dessa temperaturer utan att ta skada.

Angående mina rör, jag blev också lite fundersam när jag mäter arean på mina fångare.
Hur räknar dom egentligen,mäter dom både fram och baksida eller omkretsen ??

Jag har bara gått efter det som står på deras hemsida (Arsite).

Jag har inte mätt diametern på mina rör har du "pellesnurr" ?

Hur tycker du dina fångare funkar annars är du nöjd?
Jag har bara haft igång mina i drygt 1 vecka.
 
Ja, då pratar vi definitivt samma frukt, jag har också en OSO-beredare :) Jag har gått på min leverantörs (Sfinx) uppgifter, och jag tror att det finns två värden, dels ren och skär yta, i mitt fall 2,8 m2, dels något som kallas aperturyta, som jag inte exakt vet vad det är, men jag kan tänka mig att det är för att skapa någon slags ekvivalens med planfångares ytmått.

Mina fångare funkar kanoners, de sitter i alldeles för dålig vinkel för att ge bra effekt vår/höst, men jag har planer på att höja något så att jag slipper för höga temperaturer på sommaren och istället nyttjar andra årstider bättre (från ca 25 grader till ca 45-50 grader). Sfinx har benställningar för detta.

De ger i dagsläget ca 80% av vv-behovet, ibland allt jag behöver flera dagar i sträck, men då får det vara fin sol utan regnmoln... Det är ändå bara maj, jag räknar med att förbruka ungefär 7-10% energi jämfört med vintern (ca 300-500wh/dygn istället för ca 8kWh) under resten av sommaren, förutsatt att det blir fint väder. Detta innebär att cirk-pumpen går ca 8-10 timmar per dygn och att det inte blir någon stöttning av elpatronen. Denna skall jag så småningom koppla in i solfångarstyrningen, jag kör inte så i dagsläget.

Lycka till, det är roligt med energibesparing!
 
Du menar att du ska koppla in så att elpatronen stängs av automatiskt vid en viss temp?
Låter intressant, vad behöver man då?

Jag har en lutning på 45 grader.Ska bli intressant och se vad det ger på hösten.
Häromdagen var det en regnig och mulen dag.Tempen gick upp från 28 till 37 grader
i botten av tanken.Utetempen var ca 10 grader. Tycker att det är rätt OK,eller?
 
Det gör den automatiskt. Bakom plastluckan där patronen sitter finns en liten skruv där man ställer önskad maxtemp. Den står vid leverans på 70 grader tror jag. Det var dock inte riktigt så jag menade, utan att jag kopplar elpatronen (då med en fas istället för två) genom solfångarstyrningen. Denna ställs då in så att elpatronen inte värmer tanken innan solen har fått chansen att värma upp den. När det ändå behövs tillskott (mellan vissa tidsperioder på dygnet) sätter man en önskad maxtemp som då elpatronen kör upp vattnet i. Finns säkert en sån funktion i din styrning med.
 
Förresten, hur har du kopplat dina givare? Jag har mina på in- respektive utlopp till fångarna, det ger inte perfekt status på värmen, men jag tycker att det räcker. Skulle iofs vilja ha en givare i topp i tanken, men där har jag en vanlig analog termometer i dagsläget. Skiktningen gör ju att det kan vara varmare i botten av tanken än i topp, men det rör ju på sig när man tappar vatten.
 
Ja vid närmare eftertanke kom jag till samma slutsats....
Måste kolla närmre på min soldator vad det finns för möjligheter.
Hör gärna av dig när du har kopplat ditt !

Beträffande mina givare så har jag en i botten av tanken och en på utloppet av fångaren.
Så var det beskrivet i min manual.
Menar du att du har båda uppe vid fångarna?

Min pump sätter igång när det är 8 grader varmare vid fångarna än i tanken.
Sen stänger den av när det är 4 grader varmare vid fångarna än i tanken.
Dessa värden går att ändra men i manualen står det typ.. "efter många års erfarenhet har vi
kommit fram till dessa värden"

Hur funkar din?
 
Jag menade inte att jag har givarna på taket, bara en (T1 i min beskrivning), T2 sitter bara tejpad på röret in i tanken, precis vid anslutningen och T3 också precis vid tanken på returen till fångaren. De sitter innanför isoleringen, så jag tappar nog inte mer än någon eller ett par grader på att de bara ligger an. Det bästa hade ju varit att ha två extra anslutningshål för givare med dykrör i botten och en i mitten av tanken, men så är ju inte våra OSO-beredare konstruerade.

Inställningarna är precis som du beskriver, 8 resp. 4 grader.
 
Okej då är jag med.På min tank går det att ha dykrör. Jag har två slingor i min,en uppe
och en nere.Mellan in och utlopp i varje slinga finns det möjlighet att ansluta ett dykrör.

Vid tillfällle kan jag prova att tejpa fast en vanlig termometer på röret. så kan du få
reda på skillnaden !
 
Pellesnurr! Nu har jag jämfört genom att tejpa fast en tempgivare på röret.
Den visar 43 grader medans givaren i dykröret visar 56 grader.

Den givaren jag tejpade fast på röret går till en helt vanlig ut/inomhus termometer.
Men den ska visa rätt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.