Har precis fått syn på en geting som krupit in genom ett hål i panelen intill vår balkong. Jag har iofs inget emot getingar, men eftersom detta är precis intill vår balkong, som vi dessutom håller på att renovera, så kommer det att bli besvärligt om boet växer till just där (än så länge är det nog väldigt litet).

Helst skulle jag vilja få getingarna att flytta självmant, men misstänker att det blir svårt. Att ställa sig på en stege och spreja in något i hålet, och lyckas hoppa av stegen och ta betäckning innan man blir stucken går knappast heller. Finns det något annat bra tips? Kan man sätta ut någon typ av betesstation kanske? Finns det sådana för getingar? Eller ska man prova med en getingfälla? Kan man slå ut ett helt getingsamhälle med en sådan?
 
Om du vill göra det själv...
Blanda myrr och vatten i en blomspruta med pump. Stå på behörigt avstånd, pumpa upp tryck och sikta mot hålet. Töm blomsprutan.

Annars kommer Anticimex och gör det. Brukar ingå i hemförsäkringen mot en självrisk.
 
Anticimex tog bort ett geting bo för mig helt gratis, ingår i hemfösräkringen (Länsförsäkringar).
Varför utsätta sig för faror när andra kan göra det :) Nu var detta Bålgetingar och ett ganska stort bo...
 
  • HPIM1093_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi fick ett getingbo i huset och hade då If som försäkringsbolag för hemförsäkringen. De hade avtal med Anticimex, som kom alldeles gratis och tog bort getingboet. Så kolla med ditt försäkringsbolag är ett tips.
 
Hemmakatten
vi hade förra sommaren ett getingbo bakom en panel på huset. Tog en trappstege och en burk Radar (finns mot getingar), klättrade upp och sprayade tätt intill ingångshålet. Det mesta av sprayen kom då in i springan och getingarna som kom ut var groggy och omtumlade och var lätta att spraya på. Ett endaste litet bett fick jag och det var helt mitt eget fel eftersom jag bara hade ett sommarlinne på mig. Getingboet försvann.
 
Hemmakatten
Fniss. Såg din getingdödare, immobil. Det var en rejäl och avancerad konstruktion. Hade det inte varit enklare att öppna fönstret till takkupan, böja sig ut och spreja.... ;)

Men du kanske är lite getingrädd eller också bara krånglar till det som min man. Han pratade om det där getingboet i veckor, skulle också konstruera något som gjorde att han kunde stå på avstånd och spraya, ägnade massor av tid åt detta, köpte olika små plastslangar som var tänkta att leda sprayen rätt osv.osv. :rolleyes: Till slut ledsnade jag o fixade det själv. 5 minuter totalt tog det.:)
 
Hemmakatten skrev:
Hade det inte varit enklare att öppna fönstret till takkupan, böja sig ut och spreja.... ;)
Nix, eftersom gångjärnen sitter på den sidan där boet var. :(

Nästan gång jag har problem med getingar, ringer jag dig. ;)
 
Minns också den där bilden :D
Startgas kan fungera också om man inte råkar ha Radar hemma
 
Precis, startgas är ju oftast eter som man dödar insekter med för att sätta dem på nålar i samlingar.
 
Ta bort boet nu när de är få. Om vädret blir gynnsamt i sommar är de betydligt fler i juli-sept.
Apropå bålgetingar är de väl näst intill fridlysta och är betydligt snällare än vanliga getingar (när man inte stör deras bo). De slösar inte sitt gift utan använder det när de jagar insekter (bl.a vanliga getingar). Jag utrotade tyvärr dessa "supergetingar" hemma en sommar innan jag läste om dem.
 
Nej, några bålisar är det inte i detta fall. Men jag håller med dig, de är jättefina.

Ska undersäka saken lite närmare i helgen, men det verkar ju vettigt attt göra något nu medans de är få. Immobils konstuktion var mkt imponerande - problemlösning på hög nivå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.