S
KalleT skrev:
Glöm inte solslinga! ;) isf i ev. slavtank du slipper då att elda maj-sep :cool:

Tar för lång tid att tjäna in solfångare när man har billig ved.
 
steelis skrev:
Tar för lång tid att tjäna in solfångare när man har billig ved.
Jovisst, det tar tid att tjäna in, men det behövs ingen eldning alls under sommarhalvåret med solfångare, tid är också pengar.....
Går ju att köra elpatron också men man skall nog försöka att göra sig så lite elberoende som möjligt.
 
S
roli skrev:
Jovisst, det tar tid att tjäna in, men det behövs ingen eldning alls under sommarhalvåret med solfångare. Går ju att köra elpatron också men man skall nog försöka att göra sig så lite elberoende som möjligt.
Ja man kan ju kasta in en solslinga utifall,,det är ju en sån liten kostnad ändå
 
S
Matss skrev:
Ja ju större desto bättre ;)

1500 liter är i alla fall litet, det blir att elda 2 ggr / dag när det är som kallast...

Sen ser jag ingen kulvertstyrning i paketet.

Det bör bli lite pengar över till större tank om du väljer bort slavtanken i huset?
Den kom inte med när jag kopierade :-? den kostar enligt offert 3875:-
 
steelis skrev:
Jag begärde offerter från olika leverantörer och dom påstog ju bestämt att jag skulle ha en slav..fast jag har dåligt med plats..dom tyckte jag borde göra plats  :surprised:.. men å andra sidan så tar ju inte en 500L slav så himla stor plats, typ som en tvättpelare..skulle ju ändå ev tänkt på en 300L VV beredare.. t....dom som jag begärt offerter ifrån säger alla 35kw panna, fast med olika ackalternativ...tyvärr så vet jag inte toppeffekten... ja det är väl isolera...enligt en värmepumpsoffert så ska det ligga på ca 5,5kw vid kallaste tiden...fördelen med slav som du säger är ju det där med vv.
Ok.. 5,5 kW topplast då gör det 132 kWh/dygn (24 tim) men oftast eldar man kanske på afton då man kommer hem varje dag o pannan brinner ju några timmar.. ::)
Så kansk det blir 20-21 timmar från pannan brunnit ut tills den tänds igen o då gör det ca 115 kWh som du bör ha ackumulerat för att klara dej med en eldning då det är som kallast..
Ska du ha golvvärme??
Tänkte bara att då får du ut mer värme ur varje tank eftersom att returtempen är låg så det bör inte vara något problem att ha 2 m3 total acktanksvolym o klara dej med 1 eldning/dygn.. Men som sagt är det inte dumt med lite extra volym kanske..

Ang pannan så räcker 35 kW gott men den bör ha tilltäckligt stor eldstad så du kan värma vattnet utan att behöva gå ut flera ggr för att värma tanken.. För att värma 2m3 50° måste du ha minst 120 liters eldstad i pannan men har du ett lågtempsystem (golvvärme) så har du 60° du kan värma tanken så en panna med 135-140 liters eldstad till en 2m3 tank + en slav i huset på 500-750 liter vore lagom för dej.. :)

En effekta panna kanske vore värt att kolla upp då den har 135 liters eldstad o endast 80 litersvattenvolym.. :)
http://effecta.se/effecta/filer/Installationsanvisning Woody.e-post.pdf
http://effecta.se/effecta/filer/prislista 2006-06-03.hemsida.pdf
Den kan du beställa med pelletslucka i sidan som calmar v33 så det går snabbt att skifta om du skulle bli lat el ska bort.. Går att köpa en beg. pelletsbrännare..

Som slav tank i huset så skulle du höra med http://www.lantbruksnet.se/tanksvets/ då dom kan göra en tank som är smalare o högre men rymma mesta möjliga volym ändå.. Dom har rätt kurs på tankarna..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.