Hade VVSmannen här idag och när jag kom hem så var kopparsvepsskruven pluggat med brun plugg. Vi har vitt kakel på väggarna. Givetvis vill vi att rördragningen ska vara så diskret och snygg som möjligt (antar att det är vad de flesta vill ha).

Är det jag som är petig och har för "höga" krav på hantverkaren? Eller har han gjort bort sig här?

Nu sitter ju pluggen med silikon så det är ju inte bara att göra om heller. Klart att man kan skära bort det bruna, men det kommer ta tid samt svårt att få helt snyggt.
 
  • svep.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Goshow
  • Laddar…
W
Då tycker jag man lägger märke till skuven som spänner klammern mer än den bruna pluggen
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
hugodog skrev:
Då tycker jag man lägger märke till skuven som spänner klammern mer än den bruna pluggen
För att inte tala om rören. :)
 
i en tvättstuga är det väll ok men inte i ett badrum, ( är rörmokare själv )
vad hade ni kommit överens om?
 
W
drakhenke skrev:
i en tvättstuga är det väll ok men inte i ett badrum, ( är rörmokare själv )
vad hade ni kommit överens om?
Tordes inte riktigt säga det, dom kanske tycker om koppar.. hade det varit jag å haft sådär i ett badrum hade jag inte gillat det, vill ha chromat och med kromade rörklammrar ( såna som är mer fyrkantiga) men det är ju jag det
 
ville du verkligen ha sådana rör överhuvudtaget?
dom blir ju fula rätt snabbt.
men till frågan är det fel gjort ang pluggen?är inte pluggarna färgmärkta?alltså en storlek en färg.
 
Är det han som har satt plattorna med?
 
Pluggen borde iaf ha kapats ens med kaklet anser jag. Håller med övriga ang. rör och skruv.
 
själv anser jag isom röris att det varken är okej i badrum eller tvättstuga, inte med sådana plattor, det han skulle använt var kromade eller vitmålade (från fabrik) koppar-rör som fästes med 40c/c kromade eller vita plastklammer om inte annat för hans egen skull då det är så mycke enklare (ett skruvhål per upphänging, felfritt C/C-mått, bara att knäppa dit rören. Sådana klammer ska alltid sitta på väggar, då de ändå inte i praktiken kan bära upp någon vikt som kopparsvep måste kunna göra. men som sagt, nej det där är inte okej.
 
Är det badrum? kanske jag hade accepterat i ett garage till utslagsback där . men intt i badrum tvättsuga eller kök
 
Tackar hjärtligt för svar, särskilt från likriktningsmaffian :) Kromat (eller chromat som någon uttryckte det) klarar jag mig utan, hade jag velat ha det hade jag bett rörmokaren sätta dit det.

Av dom relevanta svaren fattar jag det som om det kunde gjorts bättre. Har snackat med rörmannen idag och han påstår att det bara finns den färgen på plugg för den storleken.
Frågan är om man kan begära prisavdrag (åtminstone symboliskt) för det jobb som går åt för att skära bort det som sticker ut.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Om jag förstår det hela rätt är det alltså en brun plastpluggs krage som inte harmonierar med kopparrören. Den plugg jag har använt i mitt kakel knackade jag försiktigt in med en kulhammare (kul hammare som det heter nuförtiden). Den syns inte överhuvudtaget.

Kan du inte använda en kopparbricka mot kaklet?
 
Nja, den bruna pluggen harmoniserar väldigt dåligt med det vita kaklet. Oavsett vilket så var det ett ganska bra förslag, får försöka skära bort så mycket plastplugg som det går. Sen får jag se hur illa det ser ut. Kanske blir det en en kopparbricka :)

Det tråkig är ju att jag får göra massa arbete trots att jag betalar för att slippa just detta.:rolleyes:
 
W
Chromat,Är lite intörnatijonal ;)
 
Vänta något år så är kopparrören bruna och harmoniserar fint med pluggen:)

Dutta på lite vit lackfärg på pluggen om det är dess färg som stör. Det är annat som stör mig mer (som tidigare kommentarer redan ventilerat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.