Vad kostar betong egentligen? ???

Skulle vara bra att veta ungefär kostnad för betong och vad frakt kostar (ett exempel)
 
  • Gilla
Benjamin Isola Figueroa
  • Laddar…
Givetvis beror det på kvalitét och mängder osv, men runt 1000-1200kr/kubik plus moms. Ofta tillkommer transport- och lossningsavgift.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Jag fick ett på 1090kr /kubik ex moms vib fri. Då e det 25min lossningstid som gäller  :surprised:  :surprised: Magnus hade nog varit lugn men jag är nervös....
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Draven skrev:
Jag fick ett på 1090kr /kubik ex moms vib fri. Då e det 25min lossningstid som gäller  :surprised:  :surprised: Magnus hade nog varit lugn men jag är nervös....
25 minuter är inga problem att lägga ut ett lass vibbfri betong på, åtminstone inte det första.. ;-)

Btw så är mitt "rekord" på att få ut betong snabbt ca 3 minuter för 7,5 kubit betong! Vi gjöt en industriplatta med pump, och deras kapacitet slår det mesta.... =)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Lägsta pris jag har hört i Sverige är 790:-/kbm + moms. Det var från en lokal hökare och inte från monopolet.

Challe
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Dagspris för Umeå: 970:- + moms.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Priset styrs av hållfasthet bmax stenstorlek och kosnistens.
Ni kan få en trög betong med stora stenar typ C25/30fritt levererat för 950 kr + moms i Sthlm medans en betong som är smidigare att gjuta med kostar ca 1100 +moms fritt levererat.
Vibbfri betong ca 1300 kr/m3.

Lossningstid eller pumpning tillkommer.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Hur stor skillnad är det på "vanlig" betong och fiberarmerad. Funderar på om det kan vara värt att skippa armeringen och köpa fiberbetong istället.
 
  • Gilla
Benjamin Isola Figueroa
  • Laddar…
Jämjö betong:

640 kr/ kubik + moms
600 kr/ frakt
100 Kr/ stav
0 kr lossningsavgift.

Dock är hans ränna bara 6 meter... >:( >:( >:(
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Varför är det så stor skillnad på pris?
Jag fick igår pris på 6900 kr +moms för 2 m3. Stationen är runt hörnet.
Ringde ett annat samtal och där kostade samma betong 3900 kr inkl moms.
Vi pratar om K30/16 halvflytande betong i båda fallen.

Nu var det några år sedan det postades i denna tråden men skit samma. Årets dump?

Så ni som bor i HBG köp er betong i Glumslöv. Om ni inte vet några som är billigare. :)
 
  • Gilla
Benjamin Isola Figueroa
  • Laddar…
Att den första firman dragit till med ett så högt pris kan bero på att man redan har fullt upp, och 2 kubik är väldigt lite dvs man tjänar inga stora pengar på det. Man drog till med ett rövarpris, om du mot förmodan skulle nappa på det tjänar man ändå bra med pengar. Inte helt ovanligt att även hantverkare som är fullt uppbokade gör på liknande sätt. Säger du nej är man fullbokad på annat håll, säger du ja kan man nog klämma in det på någon helg och få hutlöst betalt. Klassiskt win-win scenario. Som du redan märkt lönar det sig att kolla priser, även i ett större geografiskt område.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Betalade 45 000 inkl. moms nu i maj för 27m3 med transport 4mil och med 9meters ränna. Från Sweroc. Arbetsplats på Orust i Bohouslän.
/Thommy
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Lyfter en gammal tråd med aktuella priser jag då jag gjöt platta inuti min lilla "skånelänga"

Betong 4,7kbm 4700 plus moms (lev med ränna 9 m)
frakt 1100 plus moms (knappt 15 km)
Lossning 420kr plus moms (totalt 50 minuter då tömde han de sista litrarna på tomten och tvättade ur bilen på plats)

Betongen var c25/30 S4 (läst tips här på forumet från Tyresö) och leverades av Starka i Södra Sandby.



Skriver lite kommentarer som förstagångsgjutare också:

Hade innan detta nästan aldrig sett betong i flytande form men det gick relativt bra ändå. Hade en kille som var lika grön som jag till hjälp men vi fick till det ganska bra. Bilen hade ränna som gick att få in i 2 fönster. Som längst fick vi flytta betongen ca 3 meter i sidled men det gick relativt lätt att dra ut.

Missade lite med mätningen med lasern på nåt ställe så har en svacka på ca 5 mm på ett ställe (mätt under 2,4m rätskiva) där jag ska fylla i med lite flytspackel. Annars så slår plattan på plus minus ett par millimeter.
Gissar att det hade vart mycket enklare att fixa en grund istället för att gjuta inuti ett hus. Var lite trångt ibland med skaftet till slodan etc. och längs ytterväggarna.

Lyckades även få till fall i det blivande badrummet så där slipper jag flytspackla. La lite extra höjd längs väggarna när vi la ut betongen sen så kröp jag ut på betongen när det gick att gå på en frigolit skiva och tog bort lagom kring golvbrunnen.


Kan lägga till att jag frågade pris på pumpbil och det skulle kosta ca 5000 kr extra så det var aldrig aktuellt pga kostnaden. Men med vetskapen nu hur pass enkelt det ändå var att flytta omkring betongen så kan jag bara konstatera att det var inga problem att välja ränna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Styrman skrev:
Nu var det några år sedan det postades i denna tråden men skit samma. Årets dump?
Hittade denna tråden då jag är på gång att gjuta betong och var tvungen att bumpa den :), det är ju trots allt fredag!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Har inte prislistan i huvudet för den senaste beställningen jag gjorde. Nu var den iofs på 5 500 kbm så den jämförelsen blir nog ändå inte relevant :) Lite prisavdrag får man alltid vid så stora mängder.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.