Kort bakgrund.. vi ville bygga till huset och skickade in en intresseanmälan till brabyggare.se och fick flera byggfirmor som var här och räknade och gav förslag på lösning på konstruktion.
Vi fastnade för en snickare som vi tyckte gjorde ett seriöst intryck och gav oss en summa som vi tyckte var acceptabel.. vår budget var den summa som han offererade. Se bifogad offert (namn och dylikt är bortklippt).

De började att gräva det datum som arbetet som senast skulle påbörjas dvs 2009-01-05.
Dock hade pratat om att börja tidigare.

Det som hände då var att det var kallt och det hade blivit tjäle cirka 10 cm. Grävmaskinen hade inga större problem att gräva genom den lilla tjäle som var då. Lastbilen behövde inte vänta på grävmaskinen då den skulle bli lastad, så någon extra tid för att det var tjäle var det inte i alla fall vid grävandet av grunden.

Då det var dags för gjutning av bottenplattan var det minusgrader ute och de var tvungna att bygga ett ”tält” över grunden och ställa in värmefläktar som gjorde att det inte frös.
Vid murningen av ytterväggarna var det också minusgrader och de var fortfarande tvungna att ha tält över det murade.

Vid byggandet av gjutformar tog de reglar (cirka 10 st 45 x 45mm och 5 st 45 x 70 mm) som låg i vårt garage till byggandet utan att fråga oss om de fick använd dessa reglar.

Kommunikationen med byggarna har varit för det mesta bra men, ibland har de gett en planering som inte stämde. Tex så pratades om när de skulle göra hål från vår befintliga källare (ett rum som anvädes som pysselrum tidigare men gjordes om till ”byggbod”) mycket pysselsaker var kvar där men de skulle få använda den ena halvan som matrum/verktygsbod kallad det vad ni vill. Det hade de sagt var något som kommer görs framöver troligen om typ två veckor eller något liknade. Dagarna efter det beskedet gjorde de hål i väggen och innan det flyttade på en del saker från hobbyrummet men mycket var kvar. Hur dessa saker som var kvar kan ni ju tänka er hur de blev efter att de gjort hål i en tjock murad yttervägg!
Flera liknade händelser skedde där vi gärna skulle ha flyttat på saker och förberett kvällen innan för att förhindra att saker tog skada av byggdamm.

Bygget flöt på bra och de gjorde som vi anser det ett bra och professionellt jobb och de var också noggranna.

Rummen var klara för våra grabbar att flytta in helgen vecka 9. Dock var inte en vägg tapetserad klar och det saknades tapet i halva hallen. Garderobsdörrarna var inte heller på plats och de tyckte att vi kunde be vår kompis som jobbar på IKEA att köpa dörrarna så att vi skulle få dessa billigare.

Efter vecka 9 påbörjades arbetet att göra klart huset på utsidan.

Då upptäckte de att det inte fanns grundmålade brädor i de mått som vår panel har, vilket gjorde att de satte upp obehandlat trä istället. De berättade inget om att det inte fanns sådana brädor för oss utan vi var tvungna att fråga varför väggarna inte var grundmålade från början.

Färdigställandet avslutades med att de tapetserade den sista väggen i det ena sovrummet, och läggandet av takpannor skedde. Det var dock tre dagar efter det att enligt kontraktet skulle vara klart. Vite??

Nu över till våran ”lilla” tvist:

Vi hävdar att det är ett fast pris på 523000 kronor som vi ska betala enligt kontraktet sidan 4 i pdf-filen.

Så enligt slutfakturan så ska vi betala ett pris som totalt blir 539837:- vilket vi trots allt har accepterat att göra.

Men efter slutfakturan kom det ytterliggare en räkning på 29500:- är på extraarbeten som enligt snickarna är utfört. På dessa tilläggsarbeten finns det inga skrivna kontrakt och vi har inte beställt dessa utan det var sådant som vi redan från början var överens om enligt oss. Om inte annat var det sådan som de kunde ha förutsätt.

Utöver den sista fakturan som kom efter slutfakturan som har de aviserat om att det kommer ytterligare en faktura på cirka 11000:- då de missat att fakturera fönstren och material till att iordningställa grunden och grundmålning av de obehandlade väggarna.

Detta medför att de tycker att vår slutsumma kommer att landa på 580336:- ungefär!!!

Här nedan kommer lite kommentarer om funderingar kring fakturor och specifikationer:

Kontraktsumman är inte en slutlig summa utan ökar med mer än 10 %

Tilläggstjänster så som tjäle mm på lilla fakturan borde de kunnat förutse med tanke på årstiden.

Den sista fakturan står det Slutfaktura på… men XXX har sagt att det kommer ytterligare en faktura. Den lilla fakturan är skickad efter men de säger att det kommer ytterligare en faktura (på två fönster och matrial till putsningen av grunden).

Markarbetet med grävning av en bilparkering ingår inte i priset enligt snickarna… vilket var överenskommet muntligen med XXX då kontraktet skrevs på.

Arbeten som mönsterpassning av tapet inte ingick i priset… tapetsering var något som vi själva kunde ha gjort för att få ner priset. Egenarbete var något som vi vid flera tillfällen erbjöd men som inte mottogs över huvudtaget.

Fönsterbyte var också planerat från början då avtalet skrevs på, står dock ej med i avtalet… men var en muntlig överkommelse

Vite på 10000:- avser byggfirman är en petitess och ska stå relation till användande grad.
(då är det inte så noga vad som står i avtalet)

Kratta och spade står med i Matrialspecifikationen… hur många mer saker är det som vi får betala för som kan vara lagervara till snickarna?


Dräneringsslang 30 meter ?? Är det lagt två lager med slang?? Ytteväggsmåttet är cirka 15 meter!!

Kinda betong 9120 apris 1,11 blir 10133,33 Påslag på priset ?? Varför?

Maskinhyra från TLM ?? Borde inte hyra av verktyg betalas av snickaren? Vad skulle hända om snickaren ansåg att det skulle behöva hyras en ångvält?? Kommer det på vårt pris då?

Slidkniv x2, meterstock och snickarpenna… borde inte det vara förbrukningsmaterial som borde ingå i timpriset på en snickare?

Dosfräs… samma sak där.. borde inte verktyg ingå i priset ?

Inköp både på selga och Ahlsell Elgrejer på båda? Vad är det som är köpt?

Inte specifiserat vad inköpen på IKEA, Selga och Ashell innehåller! Moms på dessa priser.. är Ikea priset utan moms?

Lika så inköp Beckers på 5564 *1,11 = 6182:- Vad är det ?




Hoppas någon vill läsa genom detta och ge en kommentar om hur vi ska göra…


Länkar till dokumenten också (de bifogade blev så dålig upplösning på):
http://www.algonet.se/~bodda/Bygg/Kontrakt_stor.pdf
http://www.algonet.se/~bodda/Bygg/Liten faktura.pdf
http://www.algonet.se/~bodda/Bygg/Slutfaktura_stor.pdf
 
Som jag ser det (men jag är absolut inte expert på att tolka byggkontrakt) så har ni missat att specificera i kontraktet huruvida det är ett fast pris eller löpande räkning.

Båda fälten är tomma.

Däremot så kan man tycka att betalningsplanen tyder på att det skulle vara ett fast pris.

Om det är löpande räkning så skall man se kontraktssumman som ett kostnadsförslag, det får då inte överskridas med mer än 15%. Annat än för extra beställningar.

Om det är löpande räkning så är det ganska normalt att byggfirman lägger på typ 10% på materialinköp, underentreprenörer etc. Borde dock specificerats i kontraktet. Vid löpande räkning så får man också räkna med att du som beställare får betala för verktyg av förbrukningskaraktär, maskinhyra osv. Framförallt om det är lite udda maskiner. Vanlig såg, borrmaskin och liknande får man förutsätta att en snickare har själv och tillhandahåller som del av timpriset. En del stora byggbolag (ex. NCC) tar hyra för alla verktyg, inkl hammare.

Den springande punkten här tycker jag är huruvida du fått ett fast pris eller ett kostnadsförslag. Som konsument har du tolkningsföreträde, har du uppfattat att det är ett fast pris så är det det som gäller såvida inte byggaren kan bevisa att det var löpande. Om det var ett fast pris så skall givetvis alla kostnader ingå, även verktyg.

Detta gäller åtminstone vid nybyggnad, det var ngt. inlägg här där det sades att tolkningsföreträdet inte gäller vid om och tillbyggnad. Kan vara värt att undersöka.

Om man flytttar in i ett bygge så brukar vitet typiskt upphöra, dvs värdet av ditt nyttjande kvittas mot vitet. Med de detaljer du nämner så tror jag också att bygget skulle klassas som färdigt, med anmärkningar om du hade kallat in en besiktningsman, vitet slutar ticka när du har en godkänd besiktning. Anmärkningarna tas därefter.
 
Problemet är ju att ni har blandat skriftliga överenskommelser med muntliga, och att det skriftliga inte är fullständigt från början Väldigt knasigt, men väldigt vanligt. Den typiska konflikten vid ett bygge vill jag påstå.
Svårt att säga bu eller bä utan att ha lyssnat på båda parter i det här fallet.
 
Tack för era svar.. någon som vet var man kan vända sig om vi inte löser denna tvist själva??
 
Du kan ju prova med kommunens konsumentvägledare. Du kan även få gratis juridisk rådgivning via villaägarförbundet (måste vara medlem, men det kan du bli samtidigt som du frågar).

Jag tror (men du bör kolla med någon som vet) att du i princip bara kan bestrida fakturorna med motiveringen att ni har fått ett fast pris.
 
Redigerat:
Saken är att du säkert (tror jag) kan komma undan med det pris som står i avtalet. Problemet ligger som jag ser det mer på hantverkaren att ha skriftligt, dom tillägg som gjorts. Om du/ni anser att det bara är enligt kontraktet som utförts så är det ju så. Men det är svårt för oss andra att tyda huruvida ni kommit överens om annat muntligen, därför vill inte JAG bedöma vem som har rätt eller fel i erat fall. Men rent juridiskt skulle jag sätta några spänn på att ni får rätt, om ni vill bestrida slutsumman.
 
Enligt kontraket så är det ju fast pris, dock med tillägg att markarbete(dvs man vet inte hur det ser ut under jord) är okänt och kan bli dyrare. Dock så står det ju att sådant skall regleras skriftligt och klassas som tillägsarbete. Jag skulle helt klart vara förvånad som du är när det inte stämmer med kontraket. Jag skulle iaf ta och bestrida ALLT över priset som står i kontraket.
 
Njaa.. det som ev. är ett problem här är att de har inte specat om det är fast pris eller löpande räkning i kontraktet. Båda rutorna är tomma.

Däremot så finns det ett kontraktsbelopp angivet i rutan för betalningsplan, vilket ev. kan tolkas som att man kommit överensom ett fast pris. Men helt säker på hur det skall tolkas kan man nog inte vara.
 
Än är det inte över... sitter och skriver ytterligare ett svar till våra snickare..

Jag har en fråga om var man i lagtext eller liknande kan hitta att man som konsument har tolkningsföreträde, som bland annat Hempularen skriver i ett tidigare svar. Jag har sökt på olika sidor men inte hittat det.

Tacksam om någon kan upplysa mig om var man kan läsa det.

Eller är det bara kutym?

Förutom ovan nämda kan även tillägas att det inte heller står i kontraktet att det är vi själva eller enterprenören som ska ombesörja orttransporten av sopor, vilket man kan fråga sig vad som är kutym i denna fråga - är det entreprenören eller beställarens ansvar?
 
Jag tror (att jag har hört) att det står i konsumenttjänstlagen.
 
Tack... det första man blir blind på är visst ögonen... jag har läst genom §51 i konsumenttjänstelagen flera gånger utan att reflektera över att det var det som jag sökte... tack igen..

Nu återstår bara frågan om vem som ska köra bort skräpet..??
 
Med risk att jag inte kommer med det svar ni önskar, men möjligen rätt svar.

Väljer att kommentera utifrån vad ni beskriver som tvisten, de saker som ni nämner ovan är relativt små saker enligt min uppfattning för en större tillbyggnad. Man får räkna med att ingen byggnation går att göra dammfri även om alla, givetvis även byggarna önskar att detta var möjligt.

Tolkningsföreträde anser jag inte är aktuellt i och med att den paragrafen villkorar konsumentens rätt till tolkningsföreträde med "om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt" - och här har vi ett skriftligt avtal och det är därför det vi ska läsa.

Enligt avtalet har ni inte ett fast pris.

I rutan med rubriken "Priset eller grunderna för hur priset bestäms" är vare sig fast eller löpande räkning i fyllt. Dessa gäller därmed inte. I efterföljande text står följande:

"Om entreprenören lämnar en ungefärlig uppgift skall denna anges under Övrigt. En sådan prisuppgift omfattar endast ovan angivna arbeten/åtaganden. Priset får inte överstiga den ungefärliga prisuppgiften med mer än 15%, om inte entreprenören har rätt till ersättning utöver kontraktssumman enligt ABS 05 eller konsumenttjänstlagen."
- jag utlämnar andra stycket avseende markarbeten men ni bör läsa detta själva.

Under rubriken "Övrigt" står följande: "Ungefärlig prisuppgift är lämnad till beställaren, uppgående till 500.000 SEK inkl. mvs." - utlämnar en del här också men det står tydligt att 500.000 SEK är en ungefärlig prisuppgift på kontraktssumman, att denna kan ändras beroende på markförhållanden, och att övriga tilläggsarbeten skall avtalas skriftligen.

Ni har alltså enligt det skriftliga avtalet som ni undertecknat mottagit en ungefärlig prisuppgift skriftligen och godkänt vissa kostnadsökningar i samma avtal.

Kontaktssumman exkl markarbeten får alltså inte avvika med mer än 15% från 500 000 SEK, dvs uppgå till maximalt 575 000 SEK exkl markarbeten. Entreprenaden ska vara uppdelad i markarbeten och övrig entreprenad, annars kan man inte beräkna godkänd prisavvikelse för markarbeten. I den delen anser jag att prisuppgifterna i avtalet är otydliga men det kan framgå av bilagor eller andra handlingar. Det som står och är hänförligt till markarbeten är "Byggstart, mark 50 000 SEK" och den delen får då avvika med 25%, dvs 10% ytterligare. Men om vi antar att markarbetena inte uppgår till mer än 50 000 SEK, så tillkommer alltså ytterligare 5 000 SEK till kontraktssumman.

Maximal kontraktssumma är då uppe i 580 000 SEK (med risk för att andelen markarbeten är större än det jag angett).

Enligt kontraktet skall eventuellt vite jämkas i skälig omfattning, "om beställaren före entreprenadens färdigställande tagit entreprenaden eller delar därav i bruk". Enligt er själva handlar det om tre dagar och då maximalt 1428,50 per dag, dvs 4285 SEK. Men entreprenören har också getts en viss rätt till förlängning för oförutsedda hinder, vilket entreprenören förmodligen har rätt att göra gällande avseende markarbetena.

Sen får jag inte riktigt ihop belopp med avtal, det verkar som att ni betalat beloppen på ett annat sätt än enligt betalningsplanen i avtalet.

Jag får inte känslan utifrån handlingarna av att den här byggaren försöker blåsa er. Ni har inte läst det avtal ni skrivit på och inte beräknat kontraktssumman korrekt. Entreprenören verkar hålla sig inom kontraktssumman och enligt eran egen uppfattning så "flöt bygget på bra och de gjorde som vi anser det ett bra och professionellt jobb och de var också noggranna."

Sen finns det en aspekt som jag förstår att ni kommer anse få detta inlägg att halta betänkligt, även om inget av vad jag skrivit ovan ändras med det. Entreprenören kan ha gjort ett misstag som skulle kunna vara till er fördel. Moraliskt kan jag dock inte motivera mig själv att mellan två för mig helt okända parter ge råd till den ena, som kan omfördela det ni ursprungligen enligt det skriftliga avtalet varit överens om.
 
Jag hade missat paragrafen "övrigt", den indikerar ganska tydligt att det är ett löpande pris som gäller. Visserligen kan man kanske ändå hävda en osäkerhet iom. att rutan om löpande räkning inte är ifylld. Men när man läser även "övrigt" så verkar det ändå ganska klart att set är som lekkamraten säger.
 
Vad gäller vinterkostnader brukar sådana inte ingå utan man får betala dem extra om det behövs. Detta eftersom om det inte skulle bli någon vinter och man har med det i det fasta priset så får man betala för något som inte används.
 
  • Gilla
boribromma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.