S
Matss skrev:
Alternativet är ju att betala tusenlappar för varmvatten år ut och år in.

Ja det vill man ju inte .
 
Angående förluster hittade jag: www.flowsystems.alstom.com/files/Lambda 24/13603_Kob_diff_L24_SE_low.pdf - svenska

Där finns en tabell som säger förluster på 6,9 W/m vid 60 grader. Om du har 50 meter tur och retur blir det 50 * 6,9 = 345 W. Men eftersom returröret går i samma kulvert kan nog siffran nästan halveras. Och den tid cirkulation står still är förlusterna noll. Även den tid då du ändå skickar varmvatten för uppvärmning av huset genom kulverten kan räknas bort.

Jämfört med dom förluster som många har pga flera små och dåligt isolerade tankar, oisolerade rör i pannrummet, dåliga shuntstyrningar mm mm är lite förluster i kulverten inget att hetsa upp sig över ;)
 
S
Tackar!
Alltså . om jag fattat rätt så ska VV cirkulera i VV-slingan i huset in i kulvertrören och in i VV-slingan på acken? Bör VVC-pumpen sitta i huset eller kan man ha den i pannrummet?

Mvh
Steelis
 
steelis skrev:
Tackar!
Alltså . om jag fattat rätt så ska VV cirkulera i VV-slingan i huset in i kulvertrören och in i VV-slingan på acken? Bör VVC-pumpen sitta i huset eller kan man ha den i pannrummet?

Mvh
Steelis
Den kan sitta på båda ställena, placeras där det passar bäst med andra ord.

Tänk på att det inte går med en "vanlig" cirkulationspump, med gjutjärnshus, på VVC ledningen, det måste vara en med mässingshus eller likvärdigt. Annars tar det syrerika varmvattnet "död" på pumphuset.
 
S
roli skrev:
Den kan sitta på båda ställena, placeras där det passar bäst med andra ord.

Tänk på att det inte går med en "vanlig" cirkulationspump, med gjutjärnshus, på VVC ledningen, det måste vara en med mässingshus eller likvärdigt. Annars tar det syrerika varmvattnet "död" på pumphuset.

Finns väl cirkpumpar avsedda för ändamålet?
 
Precis, du ska ha en avsedd för VVC. Kolla på tex Rinkaby

Om tappvarmvattenrören i huset är dåligt isolerade kan det vara lämpligt att inte ta med dom i cirkulationen utan låta vattnet bara cirkulera fram till kulvertens slut i huset.
 
S
Bra isolerat blir det då iallafall (nybygge) ;)
 
S
Fick en offert idag, synpunkter?


1 st Gaselle 35 KW utan kylslinga 27 700: - 1 st Ackumulatortank 1500 liter, oisolerad
B= 700 mm, L= 1520 mm, H= 1780 mm. 9 200:
1 st VedSsol kopplingspaket panna/ tank 2 500:-
1 st Pelletsbrännarlucka 1 590: - 1 st Expansionskärl 125 liter rostfritt stående 2 100:-
1 st installationspaket innehållande: 3 188: -

1 st Shunt ansl 25
1 st Cirkulationspump med unionventiler
1 st påfyllnadsventil
3 st Avtappningsventiler
9 st kappilärtermometrar med dykrör med hållare
3 st Kulventiler ansl 25

Summa panncentral exkl.merv.saktt: 46 278: -


Hus 1

1 st Acktank 750 liter med dubbla varmvattenslingor 8 950: -
1 st Elpatron 6 kw 1 200: -
1 st Shuntautomatik med rumsgivare 2 500: -

1 Inkopplingspaket innehållande: 2 500: -

· 1 st Cirkulationspump
· 1 st Shunt dim.25
· 3 st Kapillärtermometrar monterade i hållare
· 1 st Ventilkombination HM 1450 dim. 22
· 1 st Avtappningsventil
· 1 st Kulventil dim 25
Summa Hus 1 exkl. merv.skatt 15 150: -


Summa exklusive mervärdesskatt : 61 428: -
Mervärdesskatt 25 % 15 357: -
Summa kronor inklusive mervärdesskatt 76 785: -
 
Jag skulle ha satsat på lite större panna o ack.
GASELLE QUICK UP 45 kanske.

Vedosol gör fin fina rektangulära acktankar med kupade sidor som inte tar mycket plats.
 
Ja ju större desto bättre ;)

1500 liter är i alla fall litet, det blir att elda 2 ggr / dag när det är som kallast...

Sen ser jag ingen kulvertstyrning i paketet.

Det bör bli lite pengar över till större tank om du väljer bort slavtanken i huset?
 
S
Andreas_Hansson skrev:
Jag skulle ha satsat på lite större panna o ack.
GASELLE QUICK UP 45 kanske.

Vedosol gör fin fina rektangulära acktankar med kupade sidor som inte tar mycket plats.
1500litern är en sådan..
 
Dom visade en tank på rättviksmarknad som var på 2500L.
Skulle man haft..
 
steelis ska du ha en tank i huset ändå.. :-/
Såg ut tidigare som att du inte skulle rymma en därför jag undrar..
Länken till kulverten förlusterna som Matss länkade till är aquawarms kopparflex o även om du ska köra med vvc el ej så bör du köra med deras kulvert då den är klart effektivast..
Då är det 2x22 mm med 110 mm isolering du ska ha men den finns bara som 2-rörs så ska du ha vvc så måste du köpa 2 st sådana kulvertar (52 meter) o då tar det längre tid att få den om du ska ha delad rulle.. Finns i 50/100 meters rullar o då har du den på 2-3 veckor medans måttbeställda (26/52 meter) tar längre tid att få hem...
En kompis köpte för ett år sen o då betalade han 307:-/meter för den men den är förmodligen dyrare idag så kopparpriset är högt nu.. :(
Så det går på ett ut om du köper en slav till huset el köper dubbla kulvertar..
Jag lägger en röst för tank i huset om du rymmer den då kostnaden blir den samma o du alltid har vv förutsatt att du eldat.. :)

1500 liters ack kanske är i snålaste laget (iof blir det 2250 l med en tank i huset) men å andra sidan så är det väl ett nybygge på endast 100 m2 som jag hoppas att du isolerat.. ;)
Vet du vad husets effektbehov är??
 
S
2an skrev:
steelis ska du ha en tank i huset ändå.. :-/
Såg ut tidigare som att du inte skulle rymma en därför jag undrar..
Länken till kulverten förlusterna som Matss länkade till är aquawarms kopparflex o även om du ska köra med vvc el ej så bör du köra med deras kulvert då den är klart effektivast..
Då är det 2x22 mm med 110 mm isolering du ska ha men den finns bara som 2-rörs så ska du ha vvc så måste du köpa 2 st sådana kulvertar (52 meter) o då tar det längre tid att få den om du ska ha delad rulle.. Finns i 50/100 meters rullar o då har du den på 2-3 veckor medans måttbeställda (26/52 meter) tar längre tid att få hem...
En kompis köpte för ett år sen o då betalade han 307:-/meter för den men den är förmodligen dyrare idag så kopparpriset är högt nu.. :(
Så det går på ett ut om du köper en slav till huset el köper dubbla kulvertar..
Jag lägger en röst för tank i huset om du rymmer den då kostnaden blir den samma o du alltid har vv förutsatt att du eldat.. :)

1500 liters ack kanske är i snålaste laget (iof blir det 2250 l med en tank i huset) men å andra sidan så är det väl ett nybygge på endast 100 m2 som jag hoppas att du isolerat.. ;)
Vet du vad husets effektbehov är??
Jag begärde offerter från olika leverantörer och dom påstog ju bestämt att jag skulle ha en slav..fast jag har dåligt med plats..dom tyckte jag borde göra plats :surprised:.. men å andra sidan så tar ju inte en 500L slav så himla stor plats, typ som en tvättpelare..skulle ju ändå ev tänkt på en 300L VV beredare.. t....dom som jag begärt offerter ifrån säger alla 35kw panna, fast med olika ackalternativ...tyvärr så vet jag inte toppeffekten... ja det är väl isolera...enligt en värmepumpsoffert så ska det ligga på ca 5,5kw vid kallaste tiden...fördelen med slav som du säger är ju det där med vv.
 
Glöm inte solslinga! ;) isf i ev. slavtank du slipper då att elda maj-sep :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.