Som jag skrivet i en egen topic så monterade jag en hygropro till min avfuktare i grunden i september.

Innan hade jag en årsförbrukning på knappa 2400 kWh och om jag inte minns fel så låg förbrukningen förra vintern på strax under 2 kWh dygn. och hygrometern visade 67%.

Samma hygrometer visade idag vid 8°C 76%. Hygrometern på Hygropro visade 70% (Ljungbys Fuktkontroll som säljer hygropro säger att det är vanligt men att Hygropro är den att lita på).
Avfuktaren har inte gått något sedan 1/1 och då har jag ändå justerat automatiken att hålla 2 % lägre fuktighet än föreslaget då jag nu använder grunden som förråd. Vilket är tillåtet när man har avfuktare.

Jag skulle uppskatta att jag sedan monteringen i september har sparat en 400-500 kWh.
Är det någon som är nyfiken över mina förutsättningar så har jag skrivet en hel del. Bara att börja söka ;-)
 
Kan bara hålla med, det installerades en avfuktare i vår grund i slutet av 2006. Sedan dess har den gått kontinuerligt (till elbolagets stora glädje). Men...skaffade en hygropro för dryga 1,5 månad sedan, och nu har den knappt gått något sedan dess. Så besparingen kommer att bli rejäl.
 
Jo just det. Missade att förtydliga.

Skulle tro att många hygrometrar kan visa 80 % och även mer när det blir kallare utan att det är fara. Både pga av felvisning och temperatur. Så stäng av avfuktaren under vintern och håll lite koll på lukt etc.
Hos mig så luktar det friskt trots att avfuktaren inte gått alls på i a f 1,5 månad.
 
Jag antar att ni har kondensavfuktare, eller? Det har jag också och den har en elak tendens att frysa på vintern så den är numera avstängd. RF visar på 85% vilket känns tungt men temperaturen är bara 4,5grad. Ska kolla upp det där med hygropro...
 
Jag har en sorptionsavfuktare. Tycker bestämt du skall kolla om hygropro är något för dig.
 
Tänk på att Hygropro inte passar med alla sorptionsavfuktare. Hygropro klipper helt sonika strömmen till aggregatet. Om aggregatet behöver en avkylningsfas så fungerar det inte ihop med Hygropro. Det känns alltså lite knäppt att Hygropro inte kan ge en styrsignal, precis som en vanlig hygrometer. I sånt fall skulle man kunna koppla den till vilken avfuktare som helst och tjäna mycket på elräkningen.
 
Man borde väl i så fall kunna rigga upp ett impulsrelä som hygropron får bryta eller sluta matningen till. Sedan kopplar man reläets kontakter till avfuktaren. Hur man kopplar beror ju förstås på, men om det är en avfuktare som alltid har nätspänning och sedan en till/från-brytare på panelen som går till en mikroprocessor borde det funka.

Annars kan man låta reläet koppla in olika motstånd och sedan koppla dessa till hygrometern på avfuktaren, som då kommer att tro att det antingen är väldigt fuktigt eller väldigt torrt.

För att återgå till ämnet så har jag också sneglat på hygropro men tills vidare helt enkelt kopplat in ett tidur, så avfuktaren kör klockan 9-21. Har fungerat bra sedan i höstas, men det riktiga provet kommer ju nu i vår och till sommaren.
 
Temperaturen har börjat stiga i grunden och afuktaren har nu för första gången gått igång sedan i julas.
 
Hygropro kan ju inte vara en mystisk manick som sparar ström. Den tillåter helt enkelt högre RF vid lägre temperatur. Det kan man lika gärna göra manuellt. 85% RF vid 4.5 grader ligger på den säkra sidan. Jag stänger helt enkelt av avfuktaren i oktober, håller sedan koll på RF o temp o startar sedan upp kondensavfuktaren framåt sommaren. Hygropro skulle göra det enklare, men min avfuktare måste tyvärr startas manuellt om strömmen varit avslagen. Men håller med om att det är viktigt att tillåta högre RF vid lägre temperaturer. Annars eldar man för spindlarna.
 
  • MoldRiskDiagr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gäller bara att din mätare visar rätt om du skall få fullt utnyttjande.
Det slår 6-7% mellan hygroprons värde och min gamla digitala mätaren. Enligt Ljungby fuktkontroll så är det inte onormalt att mätare skenar iväg efter en tid och att deras hygropro är att lita på. Och då var ändå min gamla en kvalitets mätare.
 
Blir inte krypgrunden varmare (och resten av huset?) om man kör avfuktaren även på vintern? För iaf vissa avfuktare värmer väl luften? Eller hur funkar de..
 
Min avfuktare här (en Woods DS15 kondensmojäng) drar runt 170W och värmer krypgrunden cirka en halv grad när den är igång. En vanlig sorptionsavfuktare (Munters HomeDry osv) blåser ut den fuktiga varmluften och värmer förmodligen ingenting.
 
Inressant information, jag läser krypgrund, antar att samma resonemang fungerar för källare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.