Håller just på att bygga en fristående timrad 15m2 bastustuga med delad bastu/relax och ska försöka hitta ett bra vedeldat aggregat. Jag surfade runt på tillverkarnas hemsida och hittade Harvias Legend, över 200kg sten... några åsikter ?
tar det en evighet att elda upp eller kan det bli Nirvana ?

http://www.harvia.fi/products?lang=sv&gid=980

Vidare verkar det finnas en mängd åsikter om isolerade golv i bastun eller inte, jag tänkte ha oisolerat i bastun och isolerat i relax. Väggarna är 90 mm "timmer" plastmatta direkt på trägolvet ?
 
Hemmakatten
I bastudelen skall du väl inte ha någon matta? Enklast med trägolv. I relaxen skulle jag nog också bara ha trägolv. Halt o blött med plastgolv tycker jag. Vill man kan man väl ha nån trasmatta eller badrumsmatta på golvet i relaxdelen.
 
Tänkte mest på rengöring men det händer väl inte så mycket där... oljat trägolv kanske, det är väl inte så varmt på golvet att det kan lukta ?
Funderade också på en enkel dushkabin men det är inte heller något som hindrar att ha trägolv, det är ju en fristående stuga utan våtrumskrav...
Kaminen är det stora valet nu, vad ska man ha ?! vi bastar sällan varmt utan gillar mer fukten...
 
Hemmakatten
Jag tycker att det är mkt fräschare med bara trägolvet. Eventuellt vatten rinner ner och ut i springorna. Rengöringen är enkel, bara ta och skura av med en borste. Med en plastmatta inbillar jag mig att vatten kan stå kvar på plastmattan, bli stillastående och då blir vattnet som en hal, oljig beläggning. Dessutom tänker jag mig att vatten kan komma ner under plastmattan (via vattensprutande på väggen) och lägga sig mellan plastmattan och trägolvet, vilket är som gjort för att det skall bli fuktskador på trägolvet.

Jag hade för ganska många år sedan en enkel, friggebodsliknande bastustuga på min radhustomt. Oisolerad helt och hållet, bara trä på väggar o golv o tak. Ett vedeldat aggregat (kommer inte ihåg märke), inget vatten indraget. Den bastun använde vi året runt, det blev aldrig några fuktskador eller dylikt i den. Mycket, tror jag, beroende på att stugan var just oisolerad och inga extra material på innerväggar eller golv.

Nu har vi en bastu som inte är riktigt färdig. Vedeldad den med, ett aggregat från bastupunkten.se , Misa heter det, är inköpt, men ej installerat ännu.

200kg sten låter som väldigt mycket "overkill". vi har ca 7kvm bastu och det aggregat vi valt har väl kanske drygt 50kg sten.
 
Det blev tryckimpregnerat trägolv med springor, bra luft.
Harvia Legend 240 är en fantastisk kamin, går att ångbada i 50 grader eller vad man vill ! Man kan hälla på en halv hink och den bara mullrar och ångan pyser ut i stugans springor, kan rekommenderas
 
Time 1 - Efter en sommars bastande är du fortfarande nöjd?
Är nyfiken på vad du har för uppvärmningstid till badvarmt?
Har du något skydd på väggar och golv?
Har du någon överkapacitet på aggregatet?
Tittar själv på Legend 150 och enligt Harvia ska det klara upp till 15m3 så det kan bli lite på gränsen.
Om jag ska få plats med ett 240 så måste jag ändra den tänkta planlösningen, vilket jag helst inte vill.

Övriga - Någon annan som har erfarenhet av Harvia Legend?
Den stora stenmängden bör göra att bastandet påminner lite om att bada rökbastu.
En rökbastu vore drömmen, men problemet med rökbastu är att jag har inte tålamod att vänta 6-8 timmar innan man kan börja basta
 
Jag är fortfarande mycket nöjd, bastun är kanske något för stor, 7,5m2, och det tar en timme innan det går att basta. Det tar lång tid för aggregatet att bli varmt men redan vid 45-50 grader så kan man basta eftersom det finns en massa energi i stenarna och det går att få hur mycket ånga som helst. Min tjejs Finska bröder har godkänt den :)
Jag har bara 75 mm planktimmer i väggarna och tryckimpregnerat i golvet (rakt ut) så något mindre aggregat kan jag inte rekommendera. Taket isolerat.
Legenden blir inte speciellt varm på utsidan och har mindre säkerhetsavstånd än andra så den går att knöka in på mindre utrymme än man tror, 15 cm med en Masterboardplatta 30 mm från väggen som knappt ljummen.
Jag eldar inte speciellt hårt så det går nog att få den varm snabbare än en timme men man ska inte ha bråttom när man bastar...
 
Jag har en Harvia Legend 150 som jag invigde strax efter jul. Det var ca -10 C utomhus och jag har 45mm knuttimrade väggar och isolerat tak och golv. Bastudelen är totalt ca 4,5m2. Takhöjd ca 2,1m. Efter ca 5 timmar var tempen uppe i dryga 50 C i bastun och det var suveränt bastubad. Mycket ånga. Det tog lång tid att värma, men eftersom kaminen omges av stenar skall dessa först värmas upp innan resten av rummet med väggar, golv och tak skall upp i temperatur.
Allt var iskallt vid start av eldning.
Jag är övertygad att det går snabbare med utomhustemp på plusgrader.
 
Opticruise skrev:
Jag har en Harvia Legend 150 som jag invigde strax efter jul. Det var ca -10 C utomhus och jag har 45mm knuttimrade väggar och isolerat tak och golv. Bastudelen är totalt ca 4,5m2. Takhöjd ca 2,1m. Efter ca 5 timmar var tempen uppe i dryga 50 C i bastun och det var suveränt bastubad. Mycket ånga. Det tog lång tid att värma, men eftersom kaminen omges av stenar skall dessa först värmas upp innan resten av rummet med väggar, golv och tak skall upp i temperatur.
Allt var iskallt vid start av eldning.
Jag är övertygad att det går snabbare med utomhustemp på plusgrader.

5 timmar?

Då gäller det verkligen att planera sitt bastubad. :(

Har det med stenmängden att göra, eller?
 
Japp...det är nog den stora stenmängden som avgör den långa uppvärmningstiden. Först skall ju stenarna värmas upp och därefter avger dom strålningsvärme ut till resten av rummet, vilket i mitt fall var iskallt. Jag tror att den tiden är helt normal under de förusättningar var.
Men sedan, är ju bastubadet mycket skönare med mer ånga än en traditionell kamin med enbart stenar upptill. Tycker jag i alla fall......
 
Hej,

Jag är också sugen på en kamin med stort stenmagasin, typ Harvia Legend (150). Det jag är fundersam på är om det tar avsevärt mycket längre tid att få värme i kaminen jämfört med en vanlig vedeldad "plåtkamin" (med ett mindre stenmagasin, 30-40 kilo)? Någon som har någon åsikt om detta? Innebär det ingen större skillnad? Behöver man elda 15 min extra? En halvtimnme eller timme extra? etc..

Stort tack på förhand!

Patrik
 
Jag har en harvia 26 (tror jag kan kolla vid behov) med 45kg stenmagasin. Det tar 35 min att få 50 grader när det var -10 i vintras. Ute bastu med 95mm väggar och 145mm i tak volym ca 18m3. Valde en lite större kamin en rek för att det ska gå fort att värma.d^_^b
 
Ingen lätt fråga att svara på.
Jag har en Harvia 150 med 120 kg sten. i vintras tog det nog en timme att värma upp den.
och på sommaren räknar jag med 30 min.
MEN det beror ju på hur ofta man går ner och lägger i ved.
Eftresom man ofta gör andra saker så har man ju inte helkoll på hur det brinner.
Och om jag fyller kaminen och sen tränar en timme så är bastun badbar när jag kommer hem, med 1 vedinlägg. dessutom är det ju bara att kasta på vatten även om bastun bara är 40-45 grader det blir en härlig ånga då. Så det beror ju mycket på hur det blåser och hur många grader det är oxå.
I vintras när det var 25 minus och blåste storm tog det lite längre tid.......
men om man sitter och matar bastun var 5 minut och har rätt drag i bastukaminen så går det fort.
Min bastu är 2 X 2,10 X 2,20.
 
Blir lite orolig med 5 timmars uppvärmning på en Harvia Legend 150?!

Vi funderar på att skaffa en Harvia Legend 240 till vår ca 13 m3 stora bastu, och funderar på om vi kommer att få elda en sjuhelsikes tid för att få varmt? Vad är er erfarenhet? Bastun ligger i ett båthus.
 
120kg står det i teknisk beskrivning... Blir nog varm lika fort som det mesta av vedeldat i ett fristående bastu.klart att en stor stenmassa tar lite längre tid att värma , men en del är beroende av hur mycket kaminyta är mot stenarna= överforing av värmen til sten- Helo och Narvi har motsvarande ugnar, originalen av denna typ är Iki-kiuas, som också har vunnit de flesta tester på vedeldade ugnar. Den har mycket stor yta mot stenmagasin och blir varm rimligt fort. Jag ska skaffa mig en sådan ny i dagarna.

http://ikikiuas.fi/ikikiuasfi/shop/IKI-kiukaat/IKI-puukiukaat

MVH
Sakke
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.