Hej,
jag ska byta golv i en sommarstuga som är helt oisolerad i golvet. Jag kommer även att ha denna del oisolerad men vet inte riktigt hur skikten skall/bör vara.

Jag har tänkt lägga åldersbeständig plast på marken och ha 145*45mm som golvreglar med cc 600mm och 22mm golvspån (spännvid 1400mm).

Fråga: ska jag ha något tätskikt mellan reglarna och spånskivorna? i de andra delarna av huset är det spåntat trägolv utan skikt, men iom att jag ska ha spån kanske det behövs ett tätskikt?

Tack på förhand!
/Henrik!
 
OM stugan skall kallställas är den generella regeln: Ingen plast.
Skall den vara permanent uppvärms så skall du ha plast innanför isoleringen.

Skulle jag byta golv i en stuga så skulle jag överväga att lägga in lite isolering dock.

Vad är det för grund - är det torpargrund ?

Då bör det se ut såhär:
Dränering, singel, ålderbeständig plast
Sen luft förstås och: reglar + golv. Men som sagt jag skulle lagt en blindbotten och iaf 95mm isolering också...

/K
 
Tackar!
En kompletterande fråga.Jag har ju råpånt som golv och under är som sagt inget. Jag ska lägga laminatgolv, ska jag ha någon fuktspärr mellan golvet och underlagsfoamen som är under laminatet? eller är det bara att lägga laminatgolvet som vanligt på råspåntgolvet?
 
Ja det är torpargrund. Den kommer bara nyttjas på sommaren och då vi ev sover där sker det på ett isolerat sovloft med sovsäckar.
Dvs den kommer vara kallställas och det kommer sällan vara underhållsvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.