Vi körde i gång poolen i helgen i vårt nyköpta hus. Jag är helt novis i ämnet men fåt tacka för alla bra trådar i detta forum!! Pumpen står i en liten osiolerad bod intill husväggen och poolen och den ger ju ett visst ljud ifrån sig. Sitter man i vardagsrummet så hör man surret från pumpen som finns utanför väggen. Jag tycker att det är störande och funderar på att bygga en liten låda med ljuddämpade matta och ställa över pumpen så gått det nu går med alla slangar för att få ner ljudnivån en aning. Att isolera hela boden för att minska ljudet vill jag helst slippa.

Jag är bara undra om det kan bli problem med luftkylningen av pumpen om jag bygger en för liten isolerad låda runt den?
 
Jag gjorde på liknande sätt med min poolpump
Lådan byggde jag med frigolitskivor och på insidan satte jag asfaltsmatta.
Jag gjorde ett hål i lådan precis där motorn suger in luft och sedan luftspalter
på motstående sida.
Min bedömning är väl att det dämpade cirka 10-15db (upplevd, ej mätt)

Så skall man dämpa ännu mer får man nog ta till stenullskivor eller stenblock?

Kan du förresten inte sätta stenullsisolering på bodens väggar, plus gips (eller den vattensäkra varianten av gips)? Då får du tyngden som gör att ljudet dämpas.
 
Jag har en bit MDF skiva hemma som jag tänkte snickra en låda av och jag har köpt isoleringsmatta på Biltema 20mm tjock för motorer och liknade. Ska försöka göra klart lådan i helgen och se hur det funkar. Kanske får komplettera med lite vägg isolering som du skrev om ljudnivån inte minskar till önskad nivå. Det blir dock en massa extar jobb och problem då el central , pool automatik mm sitter på väggen som jag i såfall måste isolera. Sen måste jag snickar en ny dörr till boden om jag ska isolera den. Håller tummarna får att en låda räcker :surprised:.

Jag åter kommer med resultatet.
 
MickeK skrev:
Jag har en bit MDF skiva hemma som jag tänkte snickra en låda av och jag har köpt isoleringsmatta på Biltema 20mm tjock för motorer och liknade. Ska försöka göra klart lådan i helgen och se hur det funkar. Kanske får komplettera med lite vägg isolering som du skrev om ljudnivån inte minskar till önskad nivå. Det blir dock en massa extar jobb och problem då el central , pool automatik mm sitter på väggen som jag i såfall måste isolera. Sen måste jag snickar en ny dörr till boden om jag ska isolera den. Håller tummarna får att en låda räcker :surprised:.

Jag åter kommer med resultatet.
Nu har jag byggt lådan i MDF och isolerat med 20mm motorumsmatta. La också lite matta under pumpen vilket gav den största ljudsänkningen. Den stod på sina metall fötter direkt på ett trägolv innan. Ljudnivån har sänkts rejält. Särskilt när man ligger ute och solar vid poolen så hör man knappt pumpen. Nu kan man prata normalt med varandra utan att höja rösten :p . Inomhus så kan man höra den fortfarande men det är så lågt att det inte stör.

Jag kan inte fatta hur de tidigare ägaran som bodde i huset i 10år kunnat leva med oljudet från pumpen? De kanske stängde av den när de var hemma....
 
Redigerat:
Skoj att det hjälpte,
Då är det bara att dra fram stolarna och kyla ölen :)

Förresten, jag glömde säga att jag hade lagt frigolit under pumpen, men det behövde jag inte berätta, det löste du ju utmärkt
 
Tack för tipset. Vet vad jag skall göra första dagen på semestern nu ;) Jäkla surrande de där pumparna ger ifrån sig.
 
F
14 år gammal tråd.. :crysmile:

Men jag har liknande problemen. Har en nedsänkt ovanmarkspool i trädäcket och cirkulationspumpen ligger sådeles under trädäcket. Låter ganska mycket så har funderat på att göra något åt det. Typ ta en stor plastback och klä med ljuddämpande skum på insidan och trä över pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.