Vi har just (eller på torsdag skriver vi papprena) köpt en stuga vid en sjö i den by där jag växte upp. Det är en finsk timmerstuga från -73 och en sovstuga från -91. Vi älskar stället och jag tänkte först att det i princip bara är att flytta in som det är (förutom att lägga på ett nytt tak), men så började jag fundera...

Det är ju verkligen ohyggligt mycket trä, i tak, väggar och golv...och kök. Ingenting bryter av...
Ska vi måla? Och i så fall var? Köket? Taket? Golvet? Eller väggarna?
Och i en så pass "ny" timmerstuga, vad ska man ha för möblemang? Mina fastrar som sålt oss stugan lämnar en del möbler, dock inte dom riktigt gamla, fina möblerna. Är det gamla avlutade möbler och loppisfynd man ska satsa på?

Jag känner mig helt vilsen. Vi har en rätt så minimalistisk inredning i vår villa, men jag längtar efter lantligt och shabbychic på stugan, men jag vet inte hur det skulle passa sig.
Någon som kan ge lite tips o råd?
Tacksam för svar. /Ida
 
  • P4300016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4300005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4300004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4300006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi köpte stuga förra sommaren och bästa rådet är att inte göra något drastiskt på en gång. Våra planer har ändrats många gånger längs vägen och det hade varit tråkigt om vi sprungit på första iden.

Förövrigt håller jag på vitt!
 
Håller med ovanstående i att ni bör bo in er lite - ananrs hålelr jag på vitbets/vitlasyr - dvs ett mellanting.
För att krångla till det lite :D

/K
 
Ja, ni har nog rätt båda två. Jag var helt inne på det från början också och har verkligen tjatat på min man som älskar att renovera att vi bara ska flytta in och känna efter denna sommar.
Men så började fantasin skena iväg... :)

Har iaf varit på Kupan och Reprisen idag och fyndat lite så nu känns det bättre. Börjar nog veta hur jag vill inreda nu...

Sen får vi väl se när jag ska låta maken ta fram penseln.

Tack ska ni ha!
 
Var rädd om trät!

Har man väl målat/laserat det kan man inte få det tillbaka.

Ser på bilderna dock lite mörkt ut i storstugan. Kan ju vara en synvilla.
För att lätta upp skulle jag kunna tänka mig en tunn vit lasyr i taket.
Då blir det lite ljusare och inte lika "enahanda".

Men måla inte de vackra väggarna!

(Har själv en stuga med träpanelade väggar och tak, dock plastmatta på golvet.
Man tröttnar aldrig på att låta ögonen följa ådringen i väggpanelen/taket.
Trots att stugan nu är 50 år gammal har den åldrats med behag.
En gipsskive/tapetvägg hade varit förfärlig efter den tiden.)

//KoW
 
Jag hade nog laserat allt vitt, man tröttnar på trä efter ett tag, om allt blir lite vitare så ser det luftigare och trevligare ut enligt min mening.
 
Ha inte för bråttom är mitt råd. Har varit i precis samma situation med en mörk stuga med bara trä.
Vit lasyr i taket och ljusare möbler som bryter av mot väggarna kan sedan vara nåt att börja med. Men låt det gå en tid så ni hinner känna av, fixa tak mm ute först.
 
ATT måla vitt kan aldrig vara fel. Ljust och härligt istället för bastustuk. Passa på medans ni är full av energi!
 
Tycker ni ska betsa golven (mörka, klarlackade golv är skitsnygga ;)) , måla väggarna i någon färg och måla taket vitt. Vitlasyr tycker jag känns som en tråkigt kompromiss.
 
All in på vitt !
 
Tipex my home...... jag ska inte säga vad jag tycker personligen, men.... om ni så snabbt blir mätta på allt trärent så kan det lätt bli likadant om allt målas vitt. Vänta. Börja med att måla taket. Vitt, det är OK. Känn in bit för bit, provmåla på skivor och lösa lister. Färg är kul. Lycka till med att skapa er personliga stuga. :)
 
Köpte en stuga med liknande trä överallt. Vi målade allt vitt, tak väggar. Det blev otroligt bra. Fräscht och det känns större, kan bara rekommendera men gör som de andra sagt dvs bo in dig först.
 
Vitt, vitt, vitt =)
 
Jag är själv inte så mycket för "bastustilen" men skulle ändå rekommendera att känna efter i lugn och ro innan ni tar fram rollern. Måla dessa väggar är som sagt en irreversibel process...

Skulle säkert kunna bli jättesnyggt med exempelvis vit soffa och matta som kontrast till träväggarna. Men ett vitt tak håller jag med om skulle lätta upp!
 
håller med ovanståend, All in på vitt :)

Oskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.