Hej!
Ska nog flytta till en lägenhet med bevarad inredning från 40-talet, vilket innebär grova trähandtag på lådorna, klassiska lås som fjädrar och sådant. Är helt i vitt med släta luckor och byggt på plats. Jag vill inte (och får inte...) riva ut den inredningen, men skulle ändå vilja ha ett mer elegant kök, snarare än den lite rustika stilen.
Golvet har trist platsmatta från ca. 1990 så den ska förstås bort.
Någon som har tips på golv som kan passa och vad man i övrigt kan göra? Jag kan måla om luckorna och kanske byta beslagen. Har också funderat på att på något sätt ordna vitrinluckor upptill, för att få ett luftigare intryck.

Hur "pimpar" jag ett 40-tals kök utan att det blir stilkrock?

/Snoffi
 
Oj, vilket roligt projekt! Det finns ju mycket man kan göra beroende på vad du gillar. Elegant kan ju betyda lite olika saker... Antingen går du åt det tidlösa hållet med trägolv, eller också hottar du till det med ett färgstarkt gummigolv. Kanske kan du också byta stänkskydd till något spännade -- glas, emalj, laminat -- och får ett lyft där!
 
.. är mer åt det tidlösa hållet. Jag har en Carl Malmstensmatgrupp i benvitt som ska passa in t.ex. Har lite mörkare originalekparkett i vardagsrummet och funderar på att ha något åt det hållet på golvet. Men ljust trägolv är vackert också... Och gråmålade trägolv gillar jag generellt men det kanske blir fel.

Jättebra ide med att fixa stänkskyddet! Man skulle ju t.ex. kunna sätta upp glas med tyg bakom med vackert tyg - kanske något från just 40-talet.
 
Mmmm, tänk dig ett Josef Frank-mönster bakom! Fast jag rekommenderar att du gör det med tapet och inte med tyg.
 
Lyckost! Platsbyggt 40-tal, jag är avis....

Du kanske kan inspreras av något av kvänums retrokök? http://www.kvanum.se/product.asp?lang=1&productId={495FED64-7F57-44E2-9123-21FA5B01FDD6}

Rent spontant säger jag: Behåll beslagen, klassiska snabelbeslag (som jag antar att du har) är galet fina. Sedan är jag en sucker för det klassiska: linoleumgolv (finns i massa nya färger), riktig diskbänk och kanske perstorpsplatta eller marmor. Jag är också förtjust i standardkakel (jag tror två rader är mest "rätt", eller möjligen är det mer femtiotal).

Om trähandtagen är sådanadär grepplister kan de bytas ut till nya i tex teak, så får man lite träkänsla i allat det vita.

Du har ingen bild, då är det lättare att spåna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.