Det är alltid lika roligt med el. En massa åsikter och ingen som riktigt vet. Kan slå vad om att jag får lika många svar som antalet tillfrågade. Tidigare när jag har tagit hjälp av elektriker är det ingen som gjort några mätningar (vad jag har sett) innan de påbörjar sådana här jobb. Och anlitar man olika elektriker så undrar de alltid vem som har gjort den där lustiga kopplingen...

Jag har insett för länge sen att det jag klarar av själv ska jag göra själv istället för att betala någon för att göra lite fel här och där. Därav alla de här frågorna.

Då står valet mellan EKKJ 4x2,5+2,5 eller EKKJ 4x6+6... Det är ju en saftig prisskillnad mellan kablarna! Hmmm, får väl rådfråga ett par elektriker till så kanske jag får fler alternativ... :)

OBS! Ta nu inte detta som kritik alla ni som har gett mig svar. Jag tar lärdom av allt som skrivs till mig! DS.
 
Mikael_L har gett dig mycket bra svar tycker jag, både allmänt och hur han själv löst sin bod. Om du inte har andra planer för boden är nog i min mening både undercentral och 6mm² rejäl overkill i ett sånt här fall. Redan en trefasgrupp och 2.5mm² är ju mycket rejält och professionellt, gör som Mikael_L blir mitt förslag.

Vad har du för huvudsäkring till din anläggning?
Centralen du tänkte utgå från är den av Diazed eller dvärgbrytartyp?
Ligger din mätarplats bättre till att utgå från för matning av boden?

Detta är några frågor som kan vara av intresse om man ska kunna ge bättre råd i liknande fall.

1. Om du tex har 16A huvudsäkring är det meningslöst att säkra av för UC i din befintliga gruppcentral.

2. Om din central är utförd med dvärgbrytare är det meningslöst att överhuvudtaget säkra av UC från den (ingen selektivitet).

3. Ligger mätarskåpet bra till kan det väga över till att parallella en (UC) i boden med 6mm² kabel, om man nu tvunget vill ha en central där.

Ovanstående bara som ex på att en fråga innehållande en längd och beskrivning av några laster inte ger möjlighet till så bra svar.

Trefasgrupp EKKJ 4x2.5/2.5mm² säkrat 10A från husets central måste vara guld för en friggebod.
 
GK100:

1: Ja, jag har 16A huvudsäkring
2: Centralen är av typen porslinssäkringar (är det svar på frågan?)
3: Mätarskåp och central ligger på samma plats i källaren.
 
Trefasgrupp EKKJ 4x2.5/2.5mm² säkrat 10A från husets central, så skulle jag gjort.
Du lägger ju i rör så om det skulle ske väldiga förändringar kan du dra i annan kabel.

Exemplen och frågorna var inte specifikt för din anläggning utan mer allmänt för att kunna ge lite bättre svar.
 
Funderar på att hoppa över rör då kabeln klarar att läggas i mark direkt...
Men det lutar mot EKKJ 4x2,5+2,5 säkrat 10A från husets central... Utan gul slang!
 
Mikael_L
shootking skrev:
Funderar på att hoppa över rör då kabeln klarar att läggas i mark direkt...
Men det lutar mot EKKJ 4x2,5+2,5 säkrat 10A från husets central... Utan gul slang!
Gräv ner den drygt 35 cm och lägg gult kabelskydd eller gult märkband 10 cm ovanför.
Fyll med snällt material, t.ex. stenmjöl runt om. Minst 5 cm, men har du grov sten i återfyllningen ska du nog bädda in den ännu mer.
 
2,5mm2 bör räcka, Du får ju säkra 16A. Ifall du drar TNC(4-ledar)-system så rekommenderar jag att lägga ihop blå och gul/grön på jordplinten så du får 5mm2 area på jorden. Detta för att ha så lite motstånd i jordledaren som möjligt för att undvika vagabonderande strömmar.

Kör du TNS(5-ledarsystem) så kör du som vanligt.
 
Mikael_L
Stener skrev:
2,5mm2 bör räcka, Du får ju säkra 16A. Ifall du drar TNC(4-ledar)-system så rekommenderar jag att lägga ihop blå och gul/grön på jordplinten så du får 5mm2 area på jorden. Detta för att ha så lite motstånd i jordledaren som möjligt för att undvika vagabonderande strömmar.

Kör du TNS(5-ledarsystem) så kör du som vanligt.
TN-C får han inte dra... Minsta area på PEN är 10mm2.

Sen är det vanskligt att föreslå TN-C, då vi inte vet om han TN-S före.

Sen är det inte alls säkert att han kan avsäkra 16A på 2,5mm2, för det är ganska lång kabel och utlösningsvillkoret blir kanske inte uppfyllt.
 
Mikael_L skrev:
TN-C får han inte dra... Minsta area på PEN är 10mm2.

Sen är det vanskligt att föreslå TN-C, då vi inte vet om han TN-S före.

Sen är det inte alls säkert att han kan avsäkra 16A på 2,5mm2, för det är ganska lång kabel och utlösningsvillkoret blir kanske inte uppfyllt.
TN-C får han dra ifall centralen han matar ifrån är TN-C matad. Jag rekommenderade ingenting, Det jag skulle rekommendera är att anlita en licenserad elektriker.

Minsta area för matning samt N är 6mm2 och minsta area för PE är 10mm2, Till huvudcentralen. Finns inga regler om area vid matning av undercentral

/Elektriker.
 
Stener skrev:
Minsta area för matning samt N är 6mm2 och minsta area för PE är 10mm2, Till huvudcentralen. Finns inga regler om area vid matning av undercentral

/Elektriker.
6mm2 som minsta huvudledning är en standard "SS4370145" , inte enl. elinstallationsreglerna.
Minsta area för PEN ÄR 10mm2 enl. 546.2.1 det är tillåtet att paralellkoppl noll och skärm i en kabel för att uppnå 10mm2 PEN.

Stener skrev:
2,5mm2 bör räcka, Du får ju säkra 16A. Ifall du drar TNC(4-ledar)-system så rekommenderar jag att lägga ihop blå och gul/grön på jordplinten så du får 5mm2 area på jorden. Detta för att ha så lite motstånd i jordledaren som möjligt för att undvika vagabonderande strömmar.
Vagabonderande strömmar kan alltid uppstå i ett 4-ledsystem oberoende av storleken på PEN-ledaren. Vagabonderande strömmar kan däremot aldrig uppstå i ett fungerande 5-ledarsystem.
Anledningen att man vill ha grov area på PEN är pga. strömmen i PEN kan bli väldigt hög, högre än i fasledarna. Detta beror på osymetri och osymetriska enfaslaster.

(Jag har läst på lite om vagabonderande strömmar sen jag var helt ute och cyklade i en annan tråd =)

/Behörig Elektriker
 
Redigerat:
Skit i centralen dra en Eklk 5X2,5 använd två faser till effekter i boden och den sista som en styrning...tex för att få lite ytterbelysning att tändas tillsammans med den övriga ytterbelysningen på det stora huset.
Så har ja gjort...billigt och bra!!
 
Är precis inne på samma sak som denna tråd handlar om men har en följdfråga.

Om jag drar två eller tre faser in i friggan utan undercentral så kommer det ju bli två eller tre faser i första kopplingsdosan. Är detta ok om man sedan särar på dem?

Hur ser en bra övergång från nergrävd kabel till infällda kopplingsdosor ut? (dragavlastningar och spikskydd?)
 
Flera faser i en kopplingsdosa är ok. Alltid bra att märka upp ordentligt bara.
Det finns dosor som det går att montera en förskruvning på. Men normalt behövs ingen dragavlastning om jordkabeln är klamrad.
Om den kommer upp oskyddat från jorden så ska den skyddas med ett U-rör ca 1 meter upp på väggen. Finns på Biltema.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.