Undrar om någon har en bra lösning för gardiner, har i vardagsrummet 4 st fönster i rad plus en altandörr, alla sitter väldigt tätt, har just nu bara 5 st panelgardiner hängandes, men de blir inge snyggt, de ser så klent ut på någe sätt.
Har för mig att de är så här i många 70-tals hus eller har jag fel? Någon borde ha kommit på någon bra idé och kan bidra med tips på fina gardiner eller lösningar =)
 
Fixa dubbla gardinstänger, långa som attan ska dom ju vara då =) och så köper du vita tunna att ha närmast fönstren, sen kan du köpa några i en fin färg att hänga framför, in mot rummet. Typ organzatyg, som man kan se igenom så blir inte hela rummet utan fönster. Eller så kan du ha bara en gardinstång och hänga de vita i mitten med färgade gardiner längst ut, så blir det mindre gardin att köpa. Jag har testat båda och det blir bra. (enligt mig då, men inredning är ju ytterst personligt! :surprised:)

När jag kom på det hade jag lite billigare från Ikea, då jag inte visste riktigt hur det skulle bli. Till de vita hade jag Lill (kostar 35kr nu. De är lite som myggnät, inte jättesnyggt men ska man bara ha dom bakom så och så är dom ju superbilliga) och framför med lite mer färg hade jag en gardin som heter Sarita (som kostar 79kr uppsydda 29 kr per meter) Köpte såna bara häromdagen i jättehäftig lila färg. Inget man kanske skulle ha i ett vardagsrum kanske, blir lite mörkt, men de skulle funka bra i ett sovrum eller så.

Sarita finns både uppsydda och på metervara, färgerna skiljer lite. Så är du händig på att sy kanske metervaran vara något =)

Har du en altandörr kan du ju bara hänga upp på ena sidan med ett gardinomtag när du ska ha dörren öppen =)
 
Vi har exakt samma lösning som ni båda. 4 fönster + breeed altandörr i mitten (har varit pardörr). Vi har IKEAs stång i taket, fimpat alla fönsterbrädor för att komma närmare fönstrena. Och så har vi omväxlande "transparenta" och färgade panelgardiner. Så kan man byta de färgade utifrån årstid (eller i alla fall vid jul).
 
Vi har kommit fram till lösningen att det numera hänger gardiner enbart ute i ytterändarna, varför krångla till det.
 
Vi har satt dubbla gardinstänger, eller snarare skenor, från IKEA nästan ända uppe vid taket. Och har sen en veckbandslängd på var sida om detta jättefönster/altandörr. Jag håller med om att det kan se klent ut i vanliga fall, men jag tror att det är mer så då man har vanlig gardinstång alldeles i ovankant på fönstret. Sätter man den högre upp blir det en annan känsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.