Delar med mig av några bilder på mitt nya system, om någon är intresserad ?

Har eldat några veckor och det verkar fungera bra. har ju iofs inget att jämföra med, bara med 360P, och elräkningarna den förde med sig... Den satt i huset jag köpte för ett år sedan, och var nästan ny så jag tyckte det var dumt att kasta ut den.

Bilder
http://www.pixbox.se/pic_show_id15287888.html

Systembeskrivning:
http://www.nibeonline.com/pdf/411677-4.pdf
 
Kul med folk som försöker sig på lite nya saker..! inte ofta man ser detta.. Intresant.
 
Snyggt :)

Glöm inte dragbegränsaren till innovan.
Den är fin att ha
 
Nibe pannan kör jag i mitt fall som en slavtank i bostadshuset och som sköter ventilationen. Elpatroner bortkopplade, kompressorn ej i drift. Kompressorn kan jag ju sätta igång på sommaren om jag inte orkar/vill elda för varmvatten.

Vad vinner jag med dragbegränsaren ? Har ca 5 m Landyvent 150 mm, och har en rökgastemp på 170-180 grader. Har inte kollat om det är kondens i skorstenstoppen än, vilken temp skulle det vara ?
 
Hej.
75-80 grader en bit ner från toppen är bra säger dom.

FAst om du inte har en tegelskorsten så spelar det ju ingen större roll.

Innan jag hade dragbegränsaren kunde pannan gå konstigt när det blåste mycket.
Jag bor i ett blåshål så det blev en stor skillnad när jag monterade den.
Jag tyckte även att det blev bättre när det inte blåste.Är ju rätt viktigt att få rätt drag igenom pannan.
 
Impala59 skrev:
Delar med mig av några bilder på mitt nya system, om någon är intresserad ?
Väldigt intresserad, tack!

Är det ett öppet eller ett tryckexpansionskärl?
 
Öppet är det, tror du känner igen dom trycksatta på att dom oftast är röda med "bulliga" gavlar ?

Tack för tipset Andreas Hansson om dragbegränsare, har dock inte märkt några fenomen när det blåser, bor så till att det snarast blåser lite här pga omgivande byggnader och terräng.
 
Impala59 skrev:
Tack för tipset Andreas Hansson om dragbegränsare, har dock inte märkt några fenomen när det blåser, bor så till att det snarast blåser lite här pga omgivande byggnader och terräng.
Blåsigt värre här just nu. På filmen kan man se hur dragluckan ser till så att pannan får rätt drag hela tiden.
http://video.google.com/videoplay?docid=8015047751512760875&hl=en
 
Snygg installation!

Planerar själv att docka acktank till en IVT 490. Funderar dock på hur bra det fungerar att ladda FLVP:n satsvis med en extra pump. Risk att vattnet blandar sig i FLVP:n och att returen därmed blir onödigt varm? Har du någon upppfattning om returtempen till acktanken vs returtempen från radiatorerna?
 
Har lite synpunkter på Nibes kopplingsschema, deras förslag medger inte att FLVP´n värmer acktanken vilket är synd eftersom under vår/höst klarar FLVP att ladda även acktanken vilket medför att man får ett större magasin med vatten laddat under dagen som sedan klarar en kallare natt för att sedan laddas under dagen. En annan stor fördel med att låta FLVP även värma acktanken är att man undviker stopp/start av värmepumpen vilket den inte tycker om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.