Hej,
Jag har ett relativt nytt och modernt hus (byggt 2004), i 1½ plan med kalla kattvindar. Öppningarna till kattvindarna består av 4 st lackerade mdf-luckor, 60x70 cm, på gångjärn (utåtgående och s.k. ledade gångjärn). Innanför luckorna har placerats en utskuren "plugg" av gullfiber (drygt 150 mm tjock). Nackdelen med detta är att man dels behöver handskar för att dra loss pluggen och dels har vi undertryck i huset (frånluftsventilation), så ev. isoleringsdamm kommer in i huset. M.a.o. inbegriper varje besök på vinden dammsugning av allrummet på övervåningen och en del hostande :mad:. Min plan är att ta bort pluggarna och dammsuga kattvinden (som är klädd med skivor/plast) och sedan limma 100 mm tjock frigolitisolering på insidan av luckorna.
Vad tror ni om det och vilka risker finns?
Hur är isoleringsvärdet jmf mot gullfiber?
Jag inser såklart att man, trots s.k. ledade gångjärn, kommer att få fasa bort en del av kanten på frigoliten som är på öppningssidan av luckan. Annars kommer den ta i kanten på öppningen, när luckan ska stängas.
Andra förslag mottas tacksamt, för som det är nu, så drar man sig verkligen för att gå ut på vinden...
 
Isolervärdet för frigolit är i nivå med gullfiber. Men när du säger frigolit så tänker jag på skivor bestående av små plastkulor som har ganska lätt för att släppa. Då åker du på dammsugning igen. Jag skulle ha valt styrofoam, eller annan xps-skiva som inte smular så mycket.
Typ denna http://www.isover.se/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=1240b&typ=bygg


Men det kanske kommer ett bättre svar från någon som faktiskt har gjort det du funderar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.