Vi har köpt ett hus som är byggt på 1870-talet. I samband med en omfattande renovering har vi även beslutat att bygga till. Detta medför att vi kommer att ändra planlösningen, dock är det ju så svårt att se om det kommer att bli bra eller inte då vi inte har någon erfarenhet av att renovera och bygga till. Tar tacksamt emot åsikter på planlösningen! :)

Här kan ni se ungefär hur planlösningen ser ur idag ->
http://www.husrenoveringen.se/Filer/Huset/bottenplan.jpg
 
  • forslag.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten - planerar ni ingen kamin i huset? Med den nya planlösningen kan ni inte använda den i vardagsrum/bottenplan.
Vad saknar ni i huset?
Det verkar att ni bygger om/till för att få ett stor badrum på bottenplanet och det verkar bli en mycket dyr badrum när man tänker på kostnader för hela tillbyggnaden. Jag skulle faktisk ha svårt att motivera den dyra tillbyggnaden. Att ha en toa på bottenvåningen skulle vara mycket praktiskt. Vart finns badrummet idag?

Halva det nya vardagsrummet ser ut som en passage till TV hörnan förbi en extra matbord för fina gäster som kommer bara då och då. Är det värt att reservera så stor yta för dom? Jag tycker att man kan klara sej långt med ett flexibel matbord på rätt ställe i huset som kan användas till vardag och till fest.

Skulle gärna vilja veta hur ni motiverar era byggplaner. Vad vill ni uppnå med detta om/tillbyggnad?
gaia
 
Ja jag är också skeptisk. Varför inte låta köket vara där det är idag och sen fylla på med vardagsrummet innanför? då kan man lägga toa+klk plus badrum på vänstersidan istället
 
Lägger upp en uppdaterad planlösning. I källaren (som jag inte ritat med finns badrum med bastu, matkällare, pannrum och tvättstuga).

Huset är idag på knappt 100m[sup]2[/sup] så tanken med tillbyggnaden är ju helt enkelt att få mer plats. Idag finns tre SMÅ sovrum (ett på bottenplan och två på ovanvåningen) men vi vill få plats med tre sovrum på ovanvåningen. Iom att det bara finns ett badrum med wc (som inte genomgått någon renovering sedan den inreddes för en himlans massa år sen.. Den är mao ganska äcklig men som vi kanske kommer att ha kvar som "grov-dusch" för tex skitiga hundar) i källaren vill vi ju ha in ett badrum på bottenplan och ev en liten toa på övre plan.

Tanken med tillbyggnaden är alltså främst att få plats med badrum på bottenplan och tre sovrum på övre plan. Kamin hade vi lite planer på att sätta mitt i nybygget och låta skorsten gå upp "mellan" väggarna till de två sovrummen på ovanvåningen.

Vidare kommer köket inte bli särskilt stort så kommer inte få plats med någon stor matplats; mao är det svårt att klämma in gäster där. Jag gillar inte heller passagen ut till nybygget och tar tacksamt emot synpunkter på hur man kan göra det annorlunda.

Vi hade först lite planer på att bygga ut huset på längden men då hade det blivit alldeles för långsmalt och svårt att få ihop planlösningen. Sedan kom vi in på tanken att bygga det i vinkel. Först tänkte vi bygga ut det i andra "änden" (se länk: http://www.husrenoveringen.se/Filer/Bilder/grund.gif/) men efter ett tag kom vi på att det nog var bättre att bygga till i andra änden och utnyttja ”hörnan i L:et” till terrass i söderläge.
Vi hade först planer att ha kvar köket där det är idag (se länk:
http://www.husrenoveringen.se/Filer/Bilder/forslag.bmp/)
men då var det svårt att få en mysig möblering av vardagsrummet. Sedan ville jag gärna från köket ha nära till utgång till terassen. Placeringen av matbordet kändes inte heller så bra.

Ja det är mycket som snurrar och är som sagt TACKSAM för ALLA synpunkter.   :cool:
 
  • 20070113.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mats_o skrev:
Ja jag är också skeptisk. Varför inte låta köket vara där det är idag och sen fylla på med vardagsrummet innanför? då kan man lägga toa+klk plus badrum på vänstersidan istället
Ja det så vi hade tankar på först men fick inte ihop det bra. Några andra förslag än det jag ritat?

 
  • forslag1_001.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ville bara tillägga att vi vill ha köket mot framsidan så att man har koll utåt gårdsplanen... ;)
 
Marie o Fredrik skrev:
Ville bara tillägga att vi vill ha köket mot framsidan så att man har koll utåt gårdsplanen...  ;)
Vet ej hur huset ligger men kök mot nord, nordöst är alltid att föredra ( svalare).

Varför vill ni ha bad på bottenplan när alla sovrum finns uppe? Det skulle räcka med en toa på bottenplan när man nu ska hushålla med ytan. Om badet kan inte vara på sovrumsplan som är ju mest praktiskt så skulle jag faktiskt försöka ha den kvar i källaren - dusch och rinnande vatten hörs inte, knappt någon risk med stora vattenskador ( ingen träkonstruktion och vatten rinner ner i grunden om den nu rinner fel ). Man kan kanske göra den nuvarande litet större och lyxigare? 100m2 källare är ju ingen liten yta att disponera med . Även om källaren ser tråkigt ut idag så kan man ju få vilken stil som helst på det hela med  snygg kakel/klinker.


Ang. 1 st matbord menade jag inte att ni ska ta emot gäster i köket men att det är ni som ska sluta äta i köket som tjänstefolk och i stället satsa på en fin matplats i anslutning till kök ... för vardag och för fest. Ni är väl inte sämre än era gäster?
Det är så många fördelar = en riktig fin bord i stället för två halvdyra, själva köket kan göras mindre till yta om man inte planerar att äta där, ingen utsikt mot stökig kök medan man sitter vid bordet. Det blir alltid tillgjort när man har en fin gästmatplats och själv äter i köket, tycker jag (nu när jag har provat annat). Och bara en nackdel som jag kan se det - ni kommer att ha ca 5 steg längre för att duka av och på ;).
Själv har jag en helt separat litet arbetskök med en gammal svängdörr mot en trevlig matplat. Min första tanke efter inflyttning var "det finns ju ingen plats för ett bord i detta kök" men efter några dagar kunde jag inte föreställa mej ett annat lösning = det bästa jag har haft hittills . Köket blir ju alltid lite stökigt när man lagar mat och det slipper jag se medan jag sitter vid bordet och äter utanför köksmiljö. Så avsåga inte det varianten utan att överväga för och nackdelar gruntligt. Jag vet att öppna planlösningar är på modet och alla som har det är nöjda men dom har kanske aldrig provat ett separat matrum som man använder till vardags? Tänk "matbord" och inte "kök" som husets umgängesplats om ni inte är överdrivet intresserade av matlagning eller leker gärna TV-kock som alla ska se och hjälpa till i röran :). Jag har nog annan syn på köket än det som  kökssäljare lanserar ....
No ja, ni är fortfarande i planeringsstadiet och även om våra osikter är inte lika så vill jag gärna hjälpa  er att göra medvetna bortval ;)
Tycker bättre om den sista planlösning med kök, matplats, tvrum i vinkel. Skulle arbeta mera på den ideen ;).
lycka till!
gaia
 
gaia skrev:
Tycker bättre om den sista planlösning med kök, matplats, tvrum i vinkel.
Tack för dina synpunkter!
Dock tycker jag själv det är svårt att få ihop till en bra planlösning. Förslag? Vill att det ska va smidigt att ta sig från köket och ut på terassen, samtidigt som vi vill ha en mysig tv-hörna.. Humm.. Får kanske skippa tanken att ha köket på framsidan och istället lägga det i nybygget?
 
Ni har rymlig tomt och karaktärsfullt hus. Varför inte dra nytta av båda delarna?

Bry er inte så mycket om detaljerna i mins skiss. Något i den här stilen ter det sig om ni hävdar den befintliga huskroppen genom att bygga ut den symmetriskt från gavlarna. Anslut fasader och tak så noga ni kan, så att huset inte ser utbyggt ut. Sätt hellre ett fönster för lite än ett för mycket! Då blir helheten sober och helgjuten.

I bottenvåningen lägger ni sovrum och rymliga vardagsytor. En trappa upp ett mysigt och jättestort festrum med snedtak.
 
billy_baver skrev:
Ni har rymlig tomt och karaktärsfullt hus.  Varför inte dra nytta av båda delarna?

Bry er inte så mycket om detaljerna i mins skiss.  Något i den här stilen ter det sig om ni hävdar den befintliga huskroppen genom att bygga ut den symmetriskt från gavlarna. Anslut fasader och tak så noga ni kan, så att huset inte ser utbyggt ut.  Sätt hellre ett fönster för lite än ett för mycket!  Då blir helheten sober och helgjuten.
Tycker om din idee :). Har sett en del hus tillbyggda på 60-70-80-90taler med ett sidobygge för varje decenium så till slut kunde man knappt se den ursprungliga delen. Din lösning ger huset en rymlig chans :). Hoppas att Marie o Fredrik kan se fördelar i ditt förslag.
gaia
 
billy_baver skrev:
Ni har rymlig tomt och karaktärsfullt hus.  Varför inte dra nytta av båda delarna?

Bry er inte så mycket om detaljerna i mins skiss.  Något i den här stilen ter det sig om ni hävdar den befintliga huskroppen genom att bygga ut den symmetriskt från gavlarna. Anslut fasader och tak så noga ni kan, så att huset inte ser utbyggt ut.  Sätt hellre ett fönster för lite än ett för mycket!  Då blir helheten sober och helgjuten.

I bottenvåningen lägger ni sovrum och rymliga vardagsytor. En trappa upp ett mysigt och jättestort festrum med snedtak.
Ja, jag vill inte heller att huset ska se konstigt tillbyggt ut.. (Vi tittade på ett sånt konstigt tillbyggt hus i våras... Bastun hade sin ingång från vardagsrummet.. För attt komma till duschen efter bastubadandet var man tvungen att gå igenom hela vardagsrummet, några trappsteg upp för att komma in i en hall för att sedan därifrån komma in i badrummet...humm... Inte sååå optimalt ;))
Dessvärre ligger uthuset så nära att det inte funkar att bygga ut enligt ditt förslag... Men tack ändå för förslaget!!  ;D
 
  • uthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra! Då vet vi iallafall lite mer om husets omgivning.

Hoppas jag tolkar situationen rätt med bifogad elevationsskiss (-

 
Mitt tips är isåfall -

1. att riva pulpetbygget på uthusets gavel, och

2. att på mangårdshusets sydvästra gavel bygga en tvärställd huskropp med samma takvinkel som boningshuset, och

3. att knyta ihop husgropparna med en förbindelsebyggnade med låg takvinkel.

Syftet är en balanserad helhet.

 
Bifogar också en enkel planskiss.

Den nybyggda tvärställda huskroppen kan förlängas eller förkortas ut mot trädården. Dess ovanvåning ger plats för (ett eller flera) sovloft, som man når med lejdare. Gamla husets vindsplan ger plats för finrum/festrum med snedtak.

Syftet är att byggnaderna ska integreras med er blivande trädgård. Den kan omfamnas av husvinkeln och inramas av perennrabatter, pergolagångar och (kanske) andra befintliga uthus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.